به گزارش پارس نیوز، روز گذشته و در نودویکمین جلسه شواری شهر تهران، موضوع بررسی طرح" مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران" در دستور کار اعضای شورای شهر تهران  قرار گرفت.

بهاره آروین به عنوان مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و پیشنهاددهنده این طرح، در توضیح طرح نهایی شده در کمیسیون مشترک گفت: «این طرح پس از بررسی‌های انجام‌شده در 9 بخش و 18 ماده تکمیل شده است. در ماده اول واژگان تعریف شده‌اند که مهم‌ترین آنها بستگان و مدیران هستند. بخش دوم که با عنوان «منع یا تحدید معاملات دارای موقعیت تعارض منافع» ارائه شده است در واقع قانون منع مداخله را در نظر گرفته است اما آن را توسعه داده است. مثلا سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری خود را از شمول قانون منع مداخله مجزا می‌دانستند اما به شمولیت تمام سازمانها و شرکت‌های شهرداری در این طرح تصریح شده است. همچنین علاوه بر عضویت در هیئت‌مدیره، در این طرح بیان شده که اگر مدیران شهرداری بیش از 5 درصد سهام شرکتی را داشته باشند یا بازرسی و حسابرسی و مشاوره آن را انجام دهند، شرکت مذکور نمی‌تواند طرف معامله با شهرداری قرار بگیرند. به علاوه اینکه این ممنوعیت معامله تا 2 سال پس از خاتمه خدمت نیز ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه بررسی این طرح،‌ رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز بیان کرد: این طرح در سه جلسه کمیسیون مشترک بررسی شده است و  جزئیات آن به‌صورت مفصل با کمیسیون حقوقی مشورت شده است. بخصوص در بخش تنبیهات، شورا جرم‌انگاری جدیدی صورت نداده است و به قانون تخلفات اداری ارجاع شده است. با تصویب این طرح،‌ شورای پنجم به دستاورد بزرگی در حوزه شفافیت خواهد رسید.

حجت نظری نیز درباره کلیات این طرح عنوان کرد: شاید با توجه به بررسی لایحه تعارض منافع دولت بررسی این طرح ضرورت نداشته باشد و اگر بخش‌هایی هست که در لایحه دولت دیده نشده، مورد توجه قرار گیرد، کفایت می‌کند

پس از صحبت‌های اعضا درباره کلیات، کلیات طرح با 16 رای موافق از 18 نفر از حاضرین به تصویب رسید.

در ادامه جلسه، جزئیات این طرح با پیشنهادهای اصلاحی اعضای شورا مورد بررسی قرار گرفت. با پیشنهاد  حجت نظری، ماده‌ 2 که معامله شرکت‌هایی مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه در آنها به میزان بیش از پنج درصد سرمایه شرکت سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را برعهده دارند را با شهرداری تهران ممنوع می‌کرد و ماده 3 نیز محدودیت مشابهی را برای بستگان مدیران در نظر می گرفت، ترکیب شدند.  همچنین ممنوعیت به‌کارگیری بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران به ماده 11 این طرح که به‌کارگیری بستگان مدیران ارشد شهرداری را ممنوع کرده بود افزوده شد.

زهرا نژاد بهرام در جریان بررسی این طرح خواستار توضیح در خصوص در برگیری این مصوبه برای اعضای شورای شهر تهران و همچنین افزوده شدن افرادی همچون خواهر و بردار همسر،  علاوه بر اقوام نسبی و سببی درجه یک شد.

سید حسن رسولی در مخالفت با افزوده شدن این عبارت در بند مورد نظر گفت: این موضوع در قانون شهرداری عنوان شده است و ضرورتی به آورده شدن آن در این بخش نیست.

مجید فراهانی در موافقت با این موضوع گفت: ما نمی‌توانیم ممنوعیتی را برای مدیران شهرداری در نظر بگیریم اما بخشی از راه را به اینگونه باز بگذاریم. هرچند این موضوع در گذشته بوده است و هنوز هم تعدادی از منسوبان مدیران پیشین در پست‌هایی قرار دارند.

حجت نظری نیز اظهار داشت: ما در این بخش در حال ایجاد ممنوعیتی برای مدیران شهری هستیم و از این روی نمی‌توانیم اعضای شورا را از مدیران شهرداری جدا کنیم.

در نهایت جزئیات این طرح  در 17 ماده با اعمال اصلاحات لازم به تصویب رسید.

اما پس از تصویب طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران  برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به یکدیگر موضع گرفتند و نسبت به اعضایی که به این طرح رای نداند انتقاد کردند.

در همین رابطه زهرا صدر اعظم نوری در کانال تلگرامی خود نوشت: چرا رای مخالف دادید؟ از امتیازات شفافیت آراء نمایندگان (که در شورای شهر تهران تحقق یافته و در مجلس ایران هنوز اجرا نشده) این است که رسانه‌ها و شهروندان می‌توانند از ‌صاحبان آراء مخالف و موافق و ممتنع بپرسند چرا به یک طرح رای مخالف یا موافق یا ممتنع دادند و از آن‌ها در قبال رایی که به نمایندگی از شهروندان داده‌اند و بر زندگی شهروندان و کیفیت حکمرانی تاثیر دارد طلب پاسخگویی و مسئولیت‌شناسی بیشتری کنند.

امروز خوشبختانه در شورای شهر تهران طرح ممنوعیت استخدام بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهرداری در شهرداری تهران تصویب شد. اما به لطف شفافیت آراء می‌دانیم که افشین حبیب‌زاده، محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی، محمد سالاری و محمد علیخانی به این طرح رای مخالف دادند، علی اعطا، شهربانو امانی و ابراهیم امینی در جلسه غایب بودند و احمد مسجدجامعی هم علی‌رغم حضور در جلسه رای نداد.

از نمایندگانی که رای مخالف دادند یا اساسا رای ندادند شایسته‌است بپرسیم چرا؟ چرا به طرحی که از لوازم حداقلی کاهش تعارض منافع و فساد و بر اساس تجربه‌ی دموکراسی‌ها از اقتضائات بسط عدالت و کارایی حکمرانی است رای مخالف دادید؟

پس از این نیز محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران  در کانال تلگرامیش و در پاسخ به سوال یکی از کاربران اینستاگرام در مورد طرح مدیریت تعارض در شهرداری تهران گفت: اولا بنده خودم یکی از امضا کنندگان طرح مدیریت تعارض در شهرداری تهران بوده و به آن نیز بطور کامل رای دادم، دوما موضوع مورد بحث جزو طرح نبود بلکه پیشنهاد یکی از همکاران عزیز بود ولی مخالفین پیشنهاد دو دلیل برای مخالفت داشتند یکی اینکه شورای شهر خود دارای قانون است و مرجع تصویب قانون برای شورای شهر خود شورا نیست و همچنین اگر شورا می‌تواند علاوه بر قوانین موجود برای خودش مصوبات جدیدی تصویب کند این محدودیت کم است و پیشنهاد باید کاملتر شود مثلا بنده علاوه بر اینکه مخالف استخدام و یا انتصاب بستگان مدیران شهرداری و اعضای شورا در شهرداری می باشم، مخالف دریافت خودروی متعلق به شهرداری توسط اعضای شورای شهر نیز هستم، یا همانطور که آقای حبیب زاده در صحن مطرح کردند ما مخالف انتصاب هم حزبی های مدیران شهرداری و اعضای شورا در شهرداری نیز هستیم. بنابراین بنده و تعدادی از دوستان حتما این موارد را پیگیری می کنیم که از مسیر صحیح تصویب شود.

در ادامه نیز احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در همین باره تویتت کرد و نوشت: برخلاف اخبار منتشر شده، من نیز در جلسه امروز موافقت خود با ممنوعیت بکارگیری بستگان مدیران شهری و واحدهای تابعه و بستگاه اعضای شورای شهر تهران را اعلام کردم، اما به دلیل اشکال فنی دستگاه ثبت رای، این موافقت را به صورت شفاهی اعلام کردم و در جمع آرا ثبت شد.

در هر صورت رای ندادن اعضای شورای شهر تهران به این طرح شائبه‌های زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است که آنها با رای ندادن به این طرح چه نیتی را داشته‌اند؟