به گزارش پارس نیوز، 

از ویژگی های مفید سویا بریا پوست و مو بیشتر بدانید .

4 نوع سویا داریم که هر کدام خواص خاصی دارند که فواید ویژه ای برای پوست و مودارند که در ادامه به انها اشاره شده است.

خواص سویا : کنترل پیر شدن پوست

با بالا رفتن سن و از دست دادن هورمون استروژن، پوست خاصیت کش‌سانی خود را از دست می دهد. مصرف دانه سویا حکم تزریق استروژن به پوست را دارد. استفاده از سویا در رژیم غذایی، ایجاد چین و چروک و خطوط عمیق در پوست را به تعویق انداخته و کاهش می دهد.

خواص سویا : نرم کردن پوست

پوره سویا می تواند حتی جایگزین کرم های نرم کننده پوست شود. همچنین این ماده به کم کردن چربی پوست های چرب کمک می کند.

خواص سویا : تقویت ناخن ها

شکننده شدن ناخن ها اغلب خبر از رژیم غذایی ناسالم می دهند. برای برطرف کردن این مشکل، مصرف انواع مواد حاوی یا مشتق شده از سویا با رساندن میزان زیادی پروتئین به بافت ناخن، بسیار مفید خواهد بود.

خواص سویا : تقویت مو

دانه سویا حاوی اسید های چرب امگا-3 است که به مبارزه با ریزش مو، خشک و شکننده شدن آن کمک می کند. دانه سویا موها را سالم و براق نگه می دارد.

چند راه استفاده از دانه سویا

مقداری دانه سویا را له کرده و با چند قطره آب مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری و پوره مانند به دست آید. این ترکیب را به پوست زده و برای 25-20 دقیقه روی آن بگذارید. با تکرار این کار 3 بار در هفته تأثیر سویا بر چین و چروک ها و همچنین نرم شدن پوست را خواهید دید.

روغن سویا را با چند برگ رزماری له شده ترکیب کنید. رزماری به افزایش گردش خون در کف سر کمک می کند. این ترکیب را به پوست سر بزنید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. همچنین مقداری از آن را به موها نیز بمالید. سپس سر را با شامپویی ضعیف بشویید. این ترکیب به افزایش رشد مو و قوی تر شدن موها کمک می کند

تاثیر سویا در ناباروری مردان

طبق گزارش محققان دانشگاه هاروارد, مصرف نصف وعدهه مواد غذایی حاوی سویا، باعث کاهش سلولهای جنسی مردانه (اسپرم) و همچنین ناباروری در مردان می گردد.

دانشمندان هنوز دلیلی برای ارتباط بین مصرف سویا و کاهش سلولهای جنسی پیدا نکرده‌اند. اگرچه مچققان مشاهده نموده‌اند که مصرف سویا فعالیت استروژن (هورمونی که تاثیر منفی بر روی سلولهای جنسی مردان دارد) را افزایش می‌دهد.

طبق اظهارات دکتر جورج چاوارو(Jorge chavarro) نکات جالب بسیاری در رابطه با میزان استروژن و ایزوفلاوونز و تاثیر منفی آن بر ناباروری وجود دارد. اما هنور نکات قابل توجه‌ای در این رابطه با انسان مشاهده نشده است. بنابراین برای نگران شدن هنوز زود است.

دکتر چاوارو و تعدادی از محققان مطالعه خود را بر روی 99 مردی که به کلینیک ناباروری مراجعه نموده بودند آغاز نمودند. از آنها درباره میزان سویای مصرفی روزانه در طول سه ماه سوال گردید و همچنین درباره غذاهایی که در آنها از سویا استفاده می‌گردید، زیرا هر غذایی میزان ایزوفلاوون متفاوتی نسبت به سایر غذاها دارد.

آنها مشاهده نمودند، ‌افرادی که میزان سویای بیشتری مصرف نموده‌اند، ‌سلولهای جنسی در آنها حدود 41 میلیون کمتر از کسانی است که سویا نخورده‌اند. طبق مشاهدات میزان اسپرم طبیعی بین 80 تا 120 میلی لیتر می‌باشد.