پایگاه تحلیلی خبری «پارس» - تهران این روزها سنگین شده است؛ درست مثل شاخه های شکسته درختانش زیر برف! جناب شهردار اما می گوید عملکرد او خوب بوده، چرا که دولت به او نمره 18 داده، آن هم از بیست! برف اما همیشگی نیست و خیلی زود بارش را بسته، از شهر می رود. کافیست هوا چند روز آفتابی شود تا شهرداری هم آن دو نمره دیگر را دشت کند کار به نحو احسن به سرانجام رسد. آنگاه دیگر بعید است شهروندان نیز از بیست بودن کار شهردارشان گله مند باشند. اینها اما شاید هیچکدام مسئله اصلی تهران نباشد و صدالبته که نیست! مسائل تهران بیش از آنکه در برف و باران خلاصه شود، به ترافیک، حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا گره خورده است.

گره خوردنی که باز کردن آن، اراده ای پولادین و دانشی عمیق را می طلبد. مجموعه تیم مدیریت شهری و شورای شهر اما ظاهراً خیلی برای باز کردن چنین گره هایی آمادگی ندارند. نشان به آن نشان که، خرداد ماه سال جاری روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از فروش کرسی های لیست امید شورای شهر هر کدام به مبلغ دو میلیارد تومان خبر داده بود. چینش چنان لیستی، طبیعتاً نمی تواند خیلی هم تخصصی باشد. حالا اعضای جدید شورای شهر طوری رفتار می کنند که حتی دوست اصلاح طلب شان در شورای چهارم هم بگوید:«بی‌تجربگی در اظهارنظرهای اعضای جدید شورای شهر تهران موج می‌زند.»

یکی از افراد نزدیک به اعضای فعلی شورا، علیزاده طباطبایی که وکیل است و حکماً نباید وضع مالی بدی هم داشته باشد نیز، اخیراً گفته است:« من تا شب انتخابات در «لیست امید» بودم اما شب آخر خیلی صریح و واضح به من گفتند که باید هزینه‌های انتخاباتی را پرداخت کنی. ولی من قبول نکردم و گفتم که قرار نیست من از این پول‌ها خرج کنم!» نتیجه چنان انتخاب و چنین لیستی، حالا این شده است که تهران زیر بار یک برف سبک، قفل شود. کشیده شدن درگیری لفظی اعضای شورا با شهردار نیز هر چند وقت یکبار، انگار قرار است بخشی دیگر از پازل این روزهای تهران را تکمیل کند.

22 آذر ماه بود که کشیده شدن خبر درگیری لفظی جناب شهردار و اعضای شورا به رسانه ها، روزنامه اصلاح طلب قانون را مجاب کرد، تیتر یک خود را به لزوم استیضاح نجفی اختصاص دهد. حالا هم ظاهراً در جلسه تصویب نرخ طرح ترافیک جدید و جنجالی تهران، برخی اعضای شورای شهر به حالت قهر، صحن شورا را ترک کرده اند. اینها اما تمام عملکرد شهرداری تهران در 6 ماه گذشته را شرح نمی دهد. محمدعلی نجفی طی ماه های گذشته، بخش زیادی از انرژی خود را صرف تهیه گزارش(بخوانید سیاه نمایی!) از عملکرد 12 ساله شهردار سابق نموده است. نکته جالب اما اینجاست که نجفی گزارش عملکرد دوره ای را تهیه کرده، که خود نیز در بخشی از آن، جزء اعضای شورای شهر تهران به حساب می آمده و در صورت صحت ادعاهایش، خود نیز باید پاسخگو باشد!

گزارش نجفی اما تا همین حالا به دلیل ذکر اتهامات بی سند متعدد، با شکایت معاونت حقوقی نیروی انتظامی و اعتراض وزیر کشور مواجه شده است. نجفی اما باز هم بر گرفتن نمره 18 اصرار دارد، چرا که وی در کنار تمام این فعالیت های سازنده، تقریباً تمامی پروژه های در حال انجام شهرداری تهران را متوقف کرده، می خواهد نقشی نو بزند. با این همه، در شرایطی که رسانه های اصلاح طلب نیز از وجود حداقل 20 اشکال کارشناسی در طرح ترافیک آقای شهردار خبر می دهند، ظاهراً بعید نیست تهران هم به زودی چون ایران، پشیمان نشود. آلودگی هوا، ترافیک، حمل ونقل عمومی و سایر معضلات کلانشهر عظیم تهران نیز شاید وقتی دیگر رسیدگی شوند. خداقوت آقای شهردار!