برداشت‌ بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز و همچنین حفر چاه‌های عمیق کشاورزی از حدود 50 سال قبل کلید خورد و البته همچنان هم ادامه دارد موضوعی که  بحران بزرگی به  نام فرونشست‌ زمین را رقم زد.

 
آغاز این پدیده از دهه 80 در دشت‌های کشور تشدید شد و گردن آویز بیشترین نشست هم بر گردن دشت تهران با 36 سانتیمتر فرونشست انداخته شد؛ البته وضعیت سایر دشت های کشور نیز چندان مطلوب نیست بطوریکه بر اساس گزارشات رسمی سالانه حدود دو متر از سطح آبهای زیرزمینی 600 دشت اصلی مرکز کشور افت می کند.
 
طبق گفته مسولان مربوطه برای عبور از این بحران راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد و اگر با برداشت های بی حد و مرز این دشتها مقابله نشود نه تنها با مرگ آبخوان مواجه خواهیم بود بلکه جان و مال مردم و تاسیسات شهر ها نیز به خطر می افتد.
 
***خوره ای به نام فرونشست تهران
 
بیت الهی رئیس پژوهشکده مسکن، راه و شهر سازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تهران روزانه به اندازه یک میلیمتر فرونشست دارد، گفت: در پی این رخداد تمام تاسیسات از قبیل لوله کشی آب، گاز، بنزین و گاز سی ان جی و کابل های برق فشار قوی در معرض خطر این فرو نشست قرار دارند.
 
وی  با اشاره به راه کارهای جلوگیری از این فرو نشست ها، گفت: جلوگیری از هدر رفت سیلاب ، بستن قاطع چاه های غیر مجاز و حتی چاه های مجاز که ضربه بزرگی به سفره های زیر زمینی می زند از جمله این عوامل است.
 
*** برداشت بی رویه آب  بازهم کاردست شهرها داد
 
محمد جواد بلورچی مدیر مهندسی مخاطرات زیست محیطی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز گفت: بسیاری از فرونشست ها در نقاط  مختلف کشور به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی وتخلیه شدن غارهای زیرزمینی است.
 
وی در ادامه افزود: در مناطق شهری به ویژه شهر تهران این فرونشست ناشی از کانال های قنات است که  زیر شهر را فرسایش می دهند.
 
**|*فرونشست آغاز بیابانی شدن کشور
 
محمد هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برداشت بی رویه آب و وجود چاه های غیر مجاز و نشست زمین آخرین مرحله قبل از بیابانی شدن در یک اکوسیستم است.
 
وی ادامه داد:نشست زمین نشان از حرکت اقلیم نیمه خشک کشور به سمت اقلیم خشک و بیابانی است.
 
***چاه‌های عمیقی کمر به نابودی دشت‌ها بسته‌اند
 
ابراهیم کارخانه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز در خصوص عوامل تشدید کننده فرونشست، گفت: این موضوع تحت تاثیر بحران آب بوجود آمده است که بخشی از آن ناشی از تغییرات اقلیمی و بخش دیگر مربوط به هدر رفت آب است.
 
وی افزود: سوءمدیریت در توزیع منابع آب، آگاهی کم کشاورزان در زمینه آبیاری زمین‌های تحت کشت زمینه را برای تشدید این معضل فراهم کرده است.
 
**حفظ منابع آبی با مصرف صحیح
 
در همین راستا مهدی اسدی نیازی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: حفر چاه‌های عمیق در سال‌های اخیر منجر به نشست دشت‌های کشور از جمله دشت اردیبل شده است.
 
 
 
ساعت 11 فردا//خوره ای به نام فرونشست، تهران را می بلعد
ساعت 11 فردا//خوره ای به نام فرونشست، تهران را می بلعد