به گزارش پارس به نقل از ایسنا، خسرو ارتقایی در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در سال 94 با ارائه گزارشی درخصوص منابع آبی استان تهران و میزان مصرف گفت: وضعیت بارندگی سال آبی از مهرماه 93 تاکنون 261.6 میلی‌متر است در حالی‌که این وضعیت در سال آبی گذشته 206 میلیون متر بوده است.

وی در توضیح وضعیت ذخایر سدهای استان تهران گفت: در حال حاضر 796 میلیون متر معکب حجم آب موجود 5 سدی است که در استان تهران فعال هستند و آب این استان را تامین می‌کنند. این درحالی است که در گذشته این میزان 572 میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: سالانه با 150 میلیون متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی مواجه هستیم و طی 11 سال سطح آب آبخوان تهران با افت 1.9 متری روبرو بوده است.

ارتقایی همچنین از کمبود منابع آبی در بخش شخم و کشاورزی، فرونشست زمین در جنوب غرب تهران و بروز پدیده خشکسالی در استان تهران به عنوان چالش‌های پیش رو نام برد و افزود: اجرای طرح تعادل بخشی با اعتبار درنظر گرفته شده می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل بحران‌ها داشته باشد.

در ادامه این جلسه محمد پرورش مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران نیز گفت: از 400 میلیارد متر مکعب منابع آبی در سال 300 میلیارد متر مکعب تبخیر می‌شود و از 100 میلیارد متر مکعب باقیمانده، 90 میلیارد در حوزه کشاورزی و 10 میلیارد متر مکعب در حوزه آب شرب مصرف می‌شود.

وی ادامه داد:‌ استفاده از آب‌های مجازی به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی تهران استفاده از آب‌های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.