به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگارانسالی می‌شود که گیاه مهاجم آبی با ظاهری زیبا و فریبنده و تکثیر سریع خود حیات تالاب‌های گیلان و موجودات زنده آن را به تنگ آورده طوری که آنها را از ادامه حیات باز داشته و فاجعه زیست محیطی تالاب  عینک رشت را مجددا کلید می‌زند.

 
**تالاب‌های گیلان پوشیده از سیل آبی
 
سنبل آبی گیاهی که بومی آمریکایی جنوبی و حوضه آمازون است با برگ‌های گسترده، براق و تخم مرغی شکل 10 تا 20 سانتی متری، به اندازه یک متر در ارتفاع بالاتر از سطح آب رشد می‌کند و به دلیل رشد سریع در محیط‌های آبی عمق تالاب را کاهش می‌دهد و گیاهان بومی را از بین برده و در رفت و آمد قایق‌ها و حالا که به دلیل استفاده تزئینی وارد ایران و استان گیلان شده به شدت سطح تالاب‌های گیلان را از حضور خود رنگین کرده و در حال پیشروی به سمت تالاب انزلی است.
 
حمزه عشوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا در این باره می‌گوید: در حال حاضر سنبل آبی در تابستان امسال در دو منطقه مهم از شهرستان صومعه سرا که مدخل ورود رودخانه‌های بهمبرو و چکودر به تالاب انزلی است مشاهده شده و متاسفانه با کوچکترین ذخیره آبی تکثیر می‌شود ولی تالاب عینک منابع اصلی این گیاه در استان گیلان است.
 
**سنبل آبی سرطان زا است
 
مصرف بالای اکسیژن آب از جانب سنبل آبی از یک سو و گسترش طولی و عرضی این گیاه از سویی دیگر باعث می‌شود تا علاوه بر این که هیچ کدام از گونه‌های جانوری موجود در تالاب قادر به ادامه زندگی نباشد تردد در تالاب‌ها و دسترسی به آنها نیز به دلیل گسترش ریشه‌های این گیاه در آب با مشکل مواجه شود.
 
علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست در این خصوص معتقد است: این گیاه خطرناک و تهدید جدی برای تالاب‌ها، به دلیل قدرت خود پالایی بالا و امکان سازگاری فوق العاده با محیط می‌تواند حتی فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ها وارد می‌شوند را به خو جذب کند از این رو تجمع نسل آبی در محیط به شدت خطرناک بوده و می‌تواند عامل مهمی برای بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان باشد.
 
عباس عاشوری کارشناس محیط زیست نیز می‌گوید: این گیاه به دلیل ترشح سم توکسین برای گیاهان و موجودات آبزی  تالاب خطر جدی است.
 
در برخی از شهرهای استان گیلان مثل رشت، این گیاه به عنوان گیاهی زیستی فروخته شده و در بین مردم رد و بدل می‌شود در حالی که جابجایی این گیاه خطرساز است.
 
علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: جابجایی این گیاه باعث رشد و تکثیر آن در تمام محیط های آبی  استان شده و خطری هم ردیف با استنشاق گاز خردل برای محیط زیست و به تبع آن ساکنان استان ایجاد می‌کند.
 
**راه‌های مبارزه با سنبل آبی
 
روش‌هایی از قبیل برخورد مکانیکی با این گیاه (از جا در آوردن) استفاده از سموم، مبارزه بیولوژیک‌ از طریق دو گونه شپشک و یک گونه شب پره مهمترین‌ راه‌های‌ مبارزه با این پدیده است.
 
 قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در این باره می‌گوید: تاکنون این گیاه از 50 درصد از تالاب‌های گیلان جمع آوری شده و تا پایان سال این کار ادامه دارد.
 
 عباس کارشناس محیط زیست صومعه سرا نیز دراین خصوص معتقد است: با کمک 40 نفر از جوامع محلی و آب بندان‌های این شهرستان اقدام به جمع آوری سنبل آبی از سطح تالاب سیاه کیشیم صومعه سرا کرده‌ایم و این کار تا پایان پاییز ادامه دارد.
 
**مخالفت محیط زیست با مقابله سمی
 
 سازمان محیط زیست مخالفت خود را جهت ورود هر گونه سم به داخل رودخانه‌ها و تالاب انزلی اعلام کرده و بهترین روش را در حال حاضر جهت  ورود هر گونه سم به  داخل رودخانه‌ها و تالاب انزلی اعلام کرده و مهمترین روش را در حال حاضر جهت نابودی گیاه سنبل آبی جمع آوری فیزیکی و آگاهی و هشدار دادن به مردم برای پرهیز از هر گونه خرید و فروش و تکثیر این گونه گزارش داده است.
 
**حضور سنبل آبی در ایران چیست؟
 
با اینکه این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی به ویژه برزیل،  اکوادر و حوضه آمازون است حالا دلیل حضورش در تالاب‌های گیلان کشور ما چیست؟
 
قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این باره می‌گوید: مسافران ایرانی که به کشورهای آمریکای جنوبی سفر کرده بودند این گیاه را برای تزئین در استخرهای خانگی وارد ایران و گیلان کرده و در واقع ندانسته و ناخواسته این گیاه وارد تالاب انزلی شده است.
 
علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص معتقد است: اطلاعات دقیقی از چگونگی ورود این گیاه به تالاب‌های گیلان وجود ندارد اما می‌توان حدس زد برخی افراد که از آن به عنوان گیاه زینتی استفاده کرده‌اند، به دلیل رشد سریع، از نگهداری آن عاجز شده و این گیاه را در آبگیرها و مجاری آبی رها کرده اند و البته رد پای سنبل آبی رادر گلخانه‌ها نیز می‌توان جستجو کرد.
 
**نبود اختصاص بودجه جهت مقابله با سنبل آبی
 
بسیاری از کشورهای دنیا درگیر مقابله با این گیاه بوده و حتی در ایالت فلوریدای آمریکا نیز سالانه 100 میلیون دلار برای مقابله با این گیاه هزینه شده است ولی در کشور ما و در استان درگیر این فاجعه تاکنون هیچ اعتبار استانی و کشوری جهت جمع آوری این گیاه در نظر  گرفته نشده است.
 
با توجه به اینکه سرعت رشد و تکثیر سنبل آبی بسیار زیاد است بایستی اقدامات مقابله‌ای با پیگیری و جدیت ورود مسئولان امر متناسب و یا حتی بیشتر از سرعت رشد این گونه خطر ساز باشد چرا که جان تالاب انزلی در خطر است.