به گزارش پارس،به نقل از فارسنصرت‌الله سیفی با اشاره به جزئیات 6 طرح مصوبه شورای اقتصاد است، گفت: اولین طرح که در شورای اقتصاد به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شد ارتقای کارایی موتورخانه‌ها است که هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف 7 میلیون متر مکعبی گاز در روز است و سرمایه مورد نیاز برای آن نیز 2 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به طرح تعویض 140 هزار تاکسی فرسوده و جایگزینی آن با تاکسی‌های جدید و تمام گازسوز، گفت: با اجرای این طرح نیز 6 میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به طرح سوم یعنی طرح تعویض 17 هزار اتوبوس فرسوده با اتوبوس‌های جدید و گازسوز گفت: با اجرای این طرح نیز صرفه‌جویی معادل 8.5 میلیارد لیتر گازوئیل محقق می‌شود.

سیفی با تاکید بر طرح چهارم یعنی برقی کردن چاه‌های مجاز کشاورزی گفت: این طرح با همکاری مشترک وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی انجام می‌شود که در نظر داریم 100 هزار چاه مجاز را برقی کنیم که از کنار این طرح حدود 7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به نوسازی 65 هزار کامیون کشنده بالای 10 تن گفت: از دیگر طرح‌های مصوب شورای اقتصاد، توسعه حمل و نقل ریلی است که با اجرای آن 392 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به باقیمانده شهرها و روستاهای دورافتاده گفت: یکی از طرح‌هایی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت مایع شود، گازرسانی به نیروگاه‌هایی است که در سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند که البته این کار در بهمن ماه سال گذشته آغاز و اخیراً نیز طرح گازرسانی به خانوادهای استان سیستان و بلوچستان شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به برخی از مناطق کشور امکان پذیر نیست، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران موظف است برای این مناطق از گازهای CNG استفاده کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه قرار بود از محل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای اجرای طرح‌های صرفه‌جویی کمکی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: تاکنون هیچ کمکی از این محل به طرح‌های بهینه‌سازی صورت نگرفته و ما منتظریم که دولت به ما در این زمینه کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همایش خودرو و سوخت‌های جایگزین که در دی‌ماه سال جاری قرار است برگزار  شود، اشاره کرد و گفت: در این همایش نیز طرح‌های جدیدی به منظور بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت مایع معرفی خواهد شد.

سیفی با اشاره به اینکه در دوران پساتحریم هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنها در طرح‌های بهینه‌سازی ایران وجود ندارد، تصریح کرد: اولویت ما همین 6 طرحی است که نام بردیم و انتظار ما این است سرمایه‌گذاران خارجی با همکاری بخش‌های خصوصی در ایران اقدام به فعالیت در این زمینه کنند و حتی در شرایط مساوی، ما از خدمات شرکت‌های داخلی استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به طرح کارت انرژی (سهمیا) که قرار بود به صورت پایلوت در جزیره قشم اجرایی و در نهایت در کشور به صورت فعال آغاز شود، گفت: به دلیل آنکه قیمت بنزین در فوب خلیج فارس کاهش پیدا کرده و اختلاف زیادی بین قیمت بنزین در داخل کشور و فوب خلیج فارس وجود ندارد و از طرفی اختلاف قیمت در گازوئیل نیز در حال کاهش است، اجرای طرح کارت انرژی موضوعیت خود را از دست داده و این طرح دیگر پیگیری نمی‌شود.