به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمد باقر قالیباف در یکصد و نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح حل معضلات محله هرندی واقع در منطقه 12 اظهار داشت: بنده به نوبه خودم تبریک و تسلیت عرض می کنم شهادت سردار اسلام حاج حسین همدانی را که یکی از چهره‌های ناشناخته برای جامعه باقی ماند.

وی ادامه داد: شهید همدانی 40 سال مجاهدت و مبارزه در راه اسلام داشت و بنده توفیق داشتم که 35 سال از نزدیک با این شهید بزرگوار آشنا باشم و نمی‌توانیم جایی را نام ببریم که شهید همدانی آنجا حضور چشم‌گیری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی در جنگ فقر و غنا حضور داشت، افزود: شهید همدانی در جنگ با استکبار جهانی حضور داشت و در کشورهایی از جمله لبنان، ‌سوریه و فلسطین به مجاهدت پرداخت و نهایتا به آرزوی دیرینه خود رسید و خوشحالیم که بعد از 40 سال مجاهدت به وصال حق نائل آمد ولی از این باب متاسفیم که خانواده شهید همسر و پدری مهربان را از دست داد.

قالیباف به موضوع محله هرندی اشاره کرد و گفت: امروز به یکی از مهمترین و چالش‌های جدی شهر ما می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در نیمه شورای دوم که بنده توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم پس از 5 ماه از شروع کارم گزارشی از برنامه‌های خود ارایه کردم که اشاره شده بود رویکرد شهرداری، اجتماعی و فرهنگی است و تلاشمان بر این خواهد بود که شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم و درک می‌کردند که این اقدام چقدر سخت ولی اثر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون از بخش توسعه و پیشرفت چیزی کم نگذاشته‌ایم، افزود: این موضوع را امروز هم شهروندان تایید می‌کنند که شهرداری در زمینه توسعه و پیشرفت هر آنچه در توان داشته عملیاتی کرده است.

شهردار تهران گفت: ما بر اساس دیدگاه‌های اسلامی و دینی خود شرایط را برای شهروندان به گونه‌ای فراهم کرده که آنها بتوانند عبادت خدا را به درستی انجام دهند و ما نباید شهرمان را صرفا از بعد مادی و امکانات تنها به حدی برسانیم بلکه باید در ابعاد معنوی نیز گسترش دهیم.

قالیباف خاطر نشان کرد: در یک نظام اسلامی دو عنصر باید باشد و دو عنصر نباید باشد؛ آن چیزی که نباید باشد فقر و تکاثر است و آن چیزهایی که باید باشد تحلیل و تکریم است و این شاخصه یک شهر اسلامی است.

وی افزود: در جلسه امروز به مساله منطقه 12 خواهیم پرداخت اینکه چه هدفی را ما در این منطقه داریم و به دنبال ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی هستیم.

شهردار تهران افزود: در بخشی از منطقه 12 مشکلاتی وجود دارد و البته ظرفیت‌هایی نیز وجود دارد.

قالیباف گفت: در قسمت‌هایی از منطقه 12 مانند محله هرندی جریان زندگی مختل شده است و ما باید این جریان را به محلات برگردانیم و جاری و ساری شود. باید ارزیابی می‌کردیم که مشکلات و داشته‌های این منطقه چیست و نهایتا مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد به دو دسته تقسیم می‌شود که از بعد کالبدی و فیزیکی می‌توانیم به آن بپردازیم.

وی افزود: در این منطقه کیفیت پایین زندگی وضعیت نامتوازن بازار و همینطور بافت‌های فرسوده ناهمگون مسکونی وجود دارد. فرسودگی بناها و بافت‌های فرسوده در این منطقه مشکلاتی را در صورت حوادث طبیعی و غیرطبیعی به وجود می‌آورد.

شهردار تهران افزود: خیلی از املاک بخش آسیب‌پذیر منطقه 12 مالکیت آن دچار مشکل است یا اینکه صاحب آن ملک مشخص نیست و در صورتی که صاحب ملک حضور داشته باشد کنترلی بر ملکش ندارد.

قالیباف خاطر نشان کرد: در حال حاضر به بدترین شکل ممکن از این املاک استفاده می‌شود و بهره‌برداری اقتصادی می‌کند لذا اسکان‌های غیرمجازی در این املاک داده می‌شود و اقدامات غیر خلافی نیز انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارگران غیر مجازی آنجا هستند و تبعاتی که به دنبال خواهد داشت گستردگی آسیب‌های اجتماعی است.

شهردار تهران یادآور شد: در منطقه هرندی پیچیدگی‌هایی وجود دارد و با چندین موضوع از جمله اعتیاد، کارتن‌خوابی، تکدی‌گری، دزدی، شرارت و فساد مواجه هستیم که از لحاظ سنی، جنسی، قشری، قومی و شهری و روستایی و خارجی است، البته بستر تمام این آسیب‌های اجتماعی بیکاری و مهاجرت است.

قالیباف گفت: امنیت اجتماعی و عمومی آنجا نیست و ساکنین آن منطقه با مشکلات بهداشتی از جمله هپاتیت، ایدز و سرطان مواجه هستند.

وی گفت: 5 سال است به طور ویژه درگیر این محلات هستیم و نمی‌توانیم بدون کارشناسی دقیق به این موارد ورود پیدا کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: حداقل 25 سال است که با آسیب‌ها و مشکلات متعدد اجتماعی به واسطه مسئولیت‌هایی که داشتم آشنا هستم منطقه 12 و بخش هرندی اشتعال به آسیب پیدا کرده است.

قالیباف با بیان اینکه عیان بودن آسیب اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم است، گفت: روزانه 2 میلیون نفر در بخش هرندی به صورت قانونی و یا غیر قانونی تردد دارند و در حوزه بهداشت و سلامت نیز اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: ما معتقدیم این منطقه و محله داشته‌هایی نیز دارد و از نگاه مکانی و به لحاظ بافت تاریخی آن بی‌نظیر است؛ بازار بناهای تاریخی و حکومتی در این بخش وجود داشته است که البته باید گفت سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و همینطور مردم اصیل و خوبی در این بخش فعال هستند. در همین منطقه هرندی خانواده‌های اصیلی وجود دارند که دراوج آسیب‌ها بهترین فرزندان را تربیت کرده‌اند و تعداد آنها نیز کم نیست.

شهردار تهران گفت: 230 مسجد در منطقه 12 داریم و با توجه به اینکه بخش هرندی به یک کانون تبدیل شده است به سرعت آثار آن را در همه شهر خواهیم دید و این بخش تمرکز آسیب‌ها شده است و آسیب‌ها اینجا با یکدیگر تلاقی می‌کنند.

قالیباف گفت: در ساعت 30 دقیقه بامداد هنگامی که به محله شوش و اوراقچی‌ها مراجعه کنیم با صحنه‌هایی زننده و ناپسندی مواجه می شویم که در بخش اوراقچی‌ها اجناسی که در طی روز دزدیده‌اند در این بخش تهاتر یا تبدیل به پول می‌شود که البته مشکلات این بخش از منطقه 12 قطعا اثرات فرا منطقه‌ای و ملی دارد و تنها مربوط به شهر تهران نیست و به استان‌های دیگر و مجاور نیز مربوط می‌شود.

وی افزود: حداقل شخص بنده و بخشی از مسئولان شهرداری تهران حدود 5 سال است که این منطقه را رصد می‌کنیم و شناخت ویژه‌ای به دست آورده‌ایم و امروز معتقدیم که شناخت لازم از مساله منطقه 12 را پیدا کرده‌ایم.

شهردار تهران گفت: از دو سال گذشته جلسات کارشناسی موضوع منطقه هرندی برگزار شده و در این جلسات صاحب‌نظران دانشگاه‌ها، کارشناسان حضور پیدا کردند و حدود 700 طرح از دهه 60 تا کنون را مورد مطالعه قرار داده و نهایتا ماتریسی درست شد تا بتوانیم این آسیب اجتماعی را برطرف کنیم.

قالیباف گفت: آسیب‌ها به نقطه‌ای رسیده است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نکنیم غیر قابل بازگشت خواهد شد و این چالش را باید شرع بپذیرد و از باب مدیریت و مسئولیت ننگ بزرگی است.

وی اظهار داشت: این طرح تبدیل به یک الگوی ملی خواهد شد و برنامه‌های زیادی برای محله هرندی و اودلاجان داریم و این یک اقدام ملی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و نیازمند همراهی و همکاری همه است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ما به همراهی سازمان میراث فرهنگی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و مجلس و همینطور قوه قضاییه نیازمندیم چرا که این کار اقدامی جمعی و ملی است.

قالیباف افزود: در منطقه 12 حدود 245 کوچه داریم که 170 کوچه آن بین یک تا 3 متر عرض دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه و ارتقای فضاهای عمومی برای کیفیت زندگی است، بیان داشت: ما طرح انضباط شهری را دنبال می‌کنیم تا بر اساس آن بتوانیم به یک قواعد درستی در شهر برسیم.

شهردار تهران یادآور شد: نظم یک معرفت سازمان یافته است و در این بخش خدمات شهری وظایف سنگینی بر عهده دارد و همینطور معاونت فرهنگی و اجتماعی کارهای کلیدی و اساسی را باید انجام دهد.

قالیباف گفت: یکی از ویژگی‌های طرح انضباط شهری جامعه محوری است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در بحث اعتیاد ماده 15 و 16 بر اساس قانون وجود دارد و قانون نیز به ما اجازه داده از این مواد استفاده کنیم ولی ماده 16 به هیچ دردی نمی‌خورد و ما متمرکز به ماده 15 شده‌ایم.

وی افزود: ما باید در منطقه هرندی منسجم و با هم عمل کنیم و نباید جزیره‌ای عمل شود.

قالیباف به زمان حضور در فرماندهی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در آن زمان موضوع خاک سفید را بنده پیگیری کردم که البته به پیچیدگی منطقه هرندی نبود در آنجا جرم و جنایت در دو کوچه نهادینه شده بود و قانون‌شکنی به اوج خود رسیده بود به طوری که اگر قتلی اتفاق می‌افتاد خانواده مقتول جرات شکایت کردن نداشت.

وی ادامه داد: در خاک سفید باندهای بزرگ مواد مخدر در آنجا بود که تنها برای مصرف تهران نبود بلکه کل کشور را ساپورت می‌کرد.

قالیباف خاطر نشان کرد: 24 ماه کار اطلاعاتی در منطقه خاک سفید انجام شد. در آن منطقه هیچ کس پول آب و برق و گاز را پرداخت نمی‌کرد و از این امکانات به صورت رایگان استفاده می‌شد ولی امروز در بخش هرندی پول آب و برق و گاز را می دهند و اگر پرداخت نشود قطع خواهد شد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ما در خاک سفید مقدار زیادی اسلحه پیدا کردیم و توانستیم باندهای بزرگ آن را منهدم کنیم و افرادی که اعدام شدند از رؤسای باندهای مافیایی مواد مخدر بودند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که به موضوع هرندی سطحی‌نگر باشیم کار اساسی صورت نمی‌گیرد و هزینه‌ای که کرده‌ایم اثربخش نخواهد بود این چالشی که باید همه مشارکت کنند، لذا انتظار ما همدلی و همراهی است.

قالیباف گفت: معتادین و کارتن‌خواب‌ها نباید جمع بلکه باید جذب شوند و با برنامه‌ریزی نسبت به بهبود این افراد اقدام کنیم.