به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس رضا تقی‌پور در پایان یکصد و هشتادو هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به دستورات جلسه امروز شورا اظهار داشت: در ابتدا در پی درگذشت عده زیادی از زائران بیت‌الله حرام و هموطنان عزیز را در سرزمین وحی به دلیل بی‌کفایتی آل سعود و سوءمدیریت آنها به مقام معظم رهبری، خانواده عزیزان داغدار و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد: این اتفاق ناگوار نشان از بی‌کفایتی و عدم صلاحیت آل سعود بود و این در حالی است که در طی این اتفاق ناگوار شاهد عدم همکاری حکام سعودی برای نجات و کمک رسانی بوده‌ایم.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: در ابتدای یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران طبق روال گذشته تعدادی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند که عمده تذکرات امروز در ارتباط با فاجعه منا بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این جلسه اعضای شورای شهر با 29 امضاء طرح فوریتی را به تصویب رساندند که در این طرح تمهیداتی برای تسلی خاطر خانواده‌های داغدار در فاجعه منا پیش‌بینی شده است.

تقی‌پور اضافه کرد: بر اساس این طرح قرار است در یکی از قطعات بهشت زهرا قطعه‌ای تحت عنوان شهدای منا نام‌گذاری شود و عزیزان تهرانی که در این فاجعه جان باختند در قطعه مد نظر به خاک سپرده شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به تمهیدات شهرداری تهران برای انتقال اجساد جان باختگان به استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران بر اساس این طرح شهرداری تهران موظف به ارائه خدمات به همه خانواده‌های شهدا در فاجعه منا شد و قرار است انتقال اجساد جان بختگان از فرودگاه به زادگاه این عزیزان توسط شهرداری تهران صورت بگیرد.

تقی‌پور بیان داشت: سازمان بهشت زهرا تلاش خواهد کرد طی چند روز آینده قطعه‌ای را شناسایی و در نهایت تمهیدات لازم را برای خاک سپاری شهدای منا انجام دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همچنین به بیانیه‌ اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این بیانیه نسبت به رفتار غیرمسئولانه و بی‌کفایتی آل سعود تأکید شده است ضمن اینکه اعضای شورای شهر تهران طی این بیانیه همدردی خود را با خانواده‌های داغدار اعلام کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: محلی که قرار است جان باختگان فاجعه منا به خاک سپرده شوند تحت عنوان قطعه شهدای منا نام‌گذاری خواهد شدو به صورت رایگان این عزیزان به خاک سپرده خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به درخواست اعضای شورای شهر تهران از وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: طی این بیانیه اعضا از وزارت خارجه خواستند با انسجام سایر کشورهای اسلامی موضوع حقیقت‌یابی و شناسایی مجرمین این حادثه را پیگیری کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همچنین به ساخت بنا و یادمانی در شهر تهران به نام شهدای منا اشاره کرد و گفت: این محل نیز قرار است توسط کمیته نام‌گذاری، پیگیری و اجرا شود.

وی در ادامه به دستورات جلسه امروز شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در ادامه جلسه بررسی یک فوریت ارائه راهکارهای جبران عقب‌ماندگی تخصیص بودجه به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را در خصوص این طرح بیان نمودند.

تقی‌پور بیان داشت: اعضای شورای شهر تهران تأکید کردند که با توجه به عقب‌ماندگی تخصیص نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سال 93، امسال این تخصیصات جبران شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: قرار شد پس از نظرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران در خصوص طرح یک فوریت طرح اشاره شده قرار شد مفاد طرح در کمیسیون‌ها مطرح و ظرف یک هفته و پس از دریافت نظرات کمیسیون‌ها طرح برای بررسی در صحن در اختیار هیأت رئیسه قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که تخصیصات بودجه برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سال جاری به طور کامل تأمین شود.

تقی‌پور اضافه کرد: در ادامه این جلسه بررسی لایحه دستورالعمل و آموزش و فرهنگسازی شهروندان برای بازیافت زباله در دستور کار قرار گرفت که البته چندین ماده از این لایحه در جلسات گذشته به تصویب رسیده بود اما با قرار گرفتن این دستور جلسه، لایحه اشاره شده به صورت کامل بررسی شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مهمترین بخش این لایحه تشکیل یک کمیته سیاست‌گذاری و راهبردی در جهت فرهنگسازی و آموزش و تبلیغات بود که این کمیته صرفاً به عنوان کمک در کنار معاونت خدمات شهری شهرداری تهران خواهد بود.

وی با اشاره به اعضای کمیته اشاره شده گفت: معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت پسماند، دو نفر از کارشناسان خبره در این بخش در سطوح ملی یا شهری، یک نماینده از شورایاران و سازمان‌های مردم نهاد و دو نفر از اعضای شورای شهر تهران به عنوان عضو ناظر از اعضای کمیته سیاست‌گذاری و راهبردی خواهند بود.

تقی‌پور بیان داشت: بر اساس مصوبات قبلی شورای شهر تهران، 10 درصد از درآمدهای پسماند بایستی در بحث آموزش، تبیلغات و فرهنگسازی در نظر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، بیان داشت: در ادامه جلسه بحث انحلال شرکت شهریاران جوان مطرح شد که بر اساس مصوبات قبلی شورای شهر تهران این شرکت بایستی منحل شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران اخیراً لایحه‌ای ارائه کرده است که شرکت شهریاران جوان از سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران منفک و به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ملحق و تحت مدیریت این معاونت قرار بگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: بعد از بررسی‌های مفصل اعضا به این شکل مصوب کردند که این شرکت بر اساس مصوبه قبلی شورا منحل ولی این مجموعه می‌تواند تحت عنوان یک سازمان مردم نهاد با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی فعالیت خود را ادامه دهد.

تقی‌پور تأکید کرد: خوشبختانه سرمایه اجتماعی ویژه‌ای در شرکت شهریاران جوان ایجاد شده است و تمامی اعضای شورای شهر مایل بودند که از این ظرفیت اجتماعی برای تقویت مدیران و شناسایی استعدادهای شهری باقی بماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی هشت مورد اعتراض مالکین به آرای صادر شده در خصوص رأی کمیسیون بدوی باغات آخرین دستور جلسه امروز بود که مورد بررسی قرار گرفت.