سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: مهمترین سرمایه نظام شورایی، سرمایه انسانى است که در حال حاضر ١١٧ هزار و ٥٦ نفر در شوراهاى شهر و روستا در کشور فعالیت دارند. 

وی افزود: شوراها بازوى موثر حاکمیت هستند که باعث می‌شوند سیاست‌هاى کشور به نحو شایسته‌ای اجرا شود. 

سامانى درباره زمان قطعی ثبت نام از کاندیداهای انتخابات شوراها گفت: بر اساس اصلاحیه جدید قانون انتخابات شوراها؛ باید 28 روز برنامه زمانی ما باید به جلوتر برود.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: طبق قانون اصلاحیه جدید مجلس برای انتخابات شوراها، باید 27 بهمن دستور شروع این انتخابات داده شود که در این صورت 2 اسفند زمان ثبت نام این انتخابات انجام می‌شود اما هنوز مراحل قانونی این مصوبه طی نشده و با توجه به زمان بر بودن، بعید می‌دانم در این دوره مورد اجرا قرار گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: کاندیداهای شوراها قبل از انتخابات در معرض احراز صلاحیت قرار می‌گیرند.

سامانی اظهار داشت: کسانی که قصد شرکت در انتخابات شوراى شهر و روستا را دارند در صورت داشتن سِمتی در سطح ملی باید از سمت خود استعفا دهد.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: شهرداران، معاونان و دهیاران براى شرکت در انتخابات باید از سمت خود استعفا دهند اما براساس قانون جدید، سایر شاغلان شهرداری ها می توانند بدون استعفا از سمت خود در انتخابات شرکت کنند اما در صورت رای آوری باید از سمت خود استعفا دهند. 

وی با اشاره به پرونده های تخلف در شوراها گفت: در دوره سوم شوراها ٢٣٥ پرونده تخلف وجود داشت اما امسال این میزان به ٢٤٥ رسیده که ١٢٦نفر از شورا سلب مسىولیت شدند و ٧ عضو شوراى شهر منحل شدند. 

سامانی اظهار داشت: یکى از مدارکى که داوطلبان شوراى شهر و روستا باید روز ثبت نام  ارائه دهند گواهی سوء پیشینه است که حداقل باید سه ماه از صدور آن گذشته باشد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان قانون اصلاحیه انتخابات شوراها یکی از شروط جدید ثبت نام داوطلبان را سلامت جسمانى و روانى آنها عنوان داشت. 

وی تصریح کرد: مجلس شوراى اسلامى مصوبه‌اى مبنى بر اینکه داوطلبان کلانشهرها باید مدرک تحصیلى کارشناسى ارشد داشته باشند را تصویب نکرده است. 

سامانی افزود: از سال ٧٥ تا کنون تعداد اعضاى شوراها تغییر کرده، همانطور که می‌دانید تعداد اعضاى شورا باید با حجم فعالیت شهردارى ها برابر باشد در اخرین اصلاحیه قانون انتخابات، تعداد اعضاى شوراى شهر به ٢١ نفر رسیده و براى برخى شهرهاى دیگر به تناسب جمعیت تصمیم گیرى می‌شود. 

سخنگوی وزارت کشور درباره دستگیرى عناصر داعش در اطراف تهران گفت: دستگاه هاى قضایی و امنیتى مشغول رسیدگى به موضوع هستند.

وی درباره ریزگردهای استان های جنوبی کشور و اقدامات وزارت کشور گفت: متاسفانه وجود ریزگردها در خوزستان باعث تاثیر بر شبکه هاى انتقال نیرو و قطعى برق شده که در تلاشیم آن را رفع کنیم. 

سامانه با اشاره به اقدامات وزارت کشور درباره حادثه پلاسکو اظهار داشت: پس از حادثه پلاسکو گزارشهاى لازم از سوى کارشناسان به وزیر و از سوى وی به مجلس شوراى اسلامى ارائه شد اما هنوز بررسی ها ادامه دارد  و در تلاشیم با رویکرد پیشگیرى در اتفاقات مشابه اقدامات لازم را صورت دهیم. 

این خبر در حال تکمیل است...