به گزارش پارس نیوز به نقل از جام جم آنلاین، دکتر بابک عشرتی در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس جدیدی وارد کشور شده است؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ ویروس جدیدی وارد کشور نشده است.

وی درباره اینکه آیا تعداد موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی افزایش یافته است؟ نیز توضیح داد: تعداد مواد ابتلا به بیماری‌های تنفسی این روز‌ها شبیه سال‌های پیش از شیوع کروناست و مساله خاصی در آمار‌های مربوط به بیماری‌های تنفسی مشاهد نمی‌شود.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: این درحالی است که موارد بستری و مراجعه به بیمارستان نیز در چند هفته اخیر کاهش یافته است و شاهد روندی کاهشی هستیم.

وی درباره اینکه آیا باید نگران افزایش موارد ابتلا به بیماری در چین و برخی کشور‌های اروپایی بود؟ نیز توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت مساله خاصی را در چین هنوز تایید نکرده است.

عشرتی عنوان کرد: درباره افزایش میزان ابتلا به بیماری در برخی کشور‌ها نیز لازم به یادآوری است که این روز‌ها در فصل شیوع ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار داریم و طبیعی است که تعداد بیماران افزایش پیدا کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره نقش آ‌لودگی هوا در افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی نیز گفت: افزایش آلودگی‌هوا زمینه برای ابتلا به بیماری فراهم می‌شود و به عبارت دیگر می‌توان گفت آلودگی‌هوا بیماری زایی ویروس را تشدید می‌کند.

دکتر عالیه پوردست، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز درباره تاثیر آلودگی‌هوا در ابتلا به بیماری‌های تنفسی به جام جم آنلاین گفت‌: ورود آلاینده‌های هوا به دستگاه تنفسی شهروندان شرایط را برای ابتلا به بیماری بیشتر می‌کند، زیرا باعث بیشتر شدن چسبندگی ویروس در دستگاه تنفسی می‌شود. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باید از ماسک استفاده کنند، زیرا ماسک باعث می‌شود ویروس‌های کمتری وارد بدن شخص شود و سیستم ایمنی بدن فرصت مبارزه با آن‌ها را داشته باشد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: به شهروندان توصیه می‌شود چنانچه نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارند در منزل بمانند. علاوه بر این در اماکن شلوغ و پرازدحام استفاده از ماسک را فراموش نکنند.