پایگاه خبری تحلیلی پارس- اتکای تهران به سدها برای تامین آب همواره چشم مسئولین را به آسمان و باران دوخته است و آسمان نیز تهران را بی بهره از نعمت خود نهاده است. زمستان به نیمه رسیده و هنوز کل شهر تهران یکبار هم سیف پوش نشده است و کوهای شمال تهران نیز نشان از روزهای برفی ندارد. با این اوضاع بحران آب تهران در تابستان آینده بسیار عمیق تر خواهد شد.

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام بحرانی بودن ذخایر آب سدهای لار و لتیان گفت: دولت به دنبال دریافت مجوزهایی برای اعمال برخی محدودیت ها در مصرف آب است. خسرو ارتقایی با اعلام اینکه دولت و آب و فاضلاب با دریافت مجوزهایی می خواهند برخی مصارف را کنترل کنند گفت: میزان ذخایر برفی 40 تا 50 درصد نسبت به پارسال کمتر است؛ از اینرو منابع آبی تهران شرایط خوبی ندارد و سدهای لار و لتیان در شرایط بحرانی است. این موضوع موجب کاهش روان آب ها در رودخانه ها و ذخایر سدها می شود.

وی ادامه داد: با وجود اعلام بحرانی بودن وضع آب تهران، شهروندان هنوز باور ندارند چون فشار آب تغییری نکرده است. ارتقایی گفت: اگر امروز نتوانیم از منابع آب درست مصرف کنیم در فصل تابستان با کم آبی مواجه می شویم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به ضرورت کنترل مصرف و تأمین منابع آبی اشاره و تاکید کرد: سرانه مصرف آب از 230 لیتر در روز به ازای هر نفر باید به 150 تا 170 لیتر برسد و آب و فاضلاب نیز از منابع آبی چاه ها برای تأمین آب آشامیدنی استفاده کند.

ارتقایی گفت: با وجود کارهای فرهنگی میزان مصرف آب 8 دهم درصد افزایش یافته است. وی درباره میزان ذخایر سدهای 5 گانه تهران گفت: ذخیره آب این سدها 347 میلیون متر مکعب است که بخشی از آن حجم مرده آب (غیر قابل برداشت) محسوب می شود، در حالی که پارسال در زمان مشابه 407 میلیون متر مکعب آب داشتیم.

وی با اشاره به اینکه 60 میلیون متر مکعب از ذخایر سدها در مقایسه زمان مشابه پارسال کاهش یافته است گفت: میانگین ذخایر سدها در درازمدت هم 650 میلیون متر مکعب بوده که  امروز در مقایسه با آن 300 میلیون متر مکعب کسری آب داریم.