به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، علیرضا زاکانی در حاشیه آئین رونمایی از ناوگان برقی جدید حمل و نقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه تلاش ما این است تا خدمت شایسته ای به آنها ارائه کنیم، اظهار کرد: چند دسته کار در حال انجام است؛ یک اقدام در حوزه مترو مبنی بر اضافه شدن خطوط و ناوگان جدید است تا این ظرفیت دو برابر شود.

وی ادامه داد: در بخش دوم ورود وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی، ون و موتور است؛ قرارداد سه هزار اتوبوس برقی منعقد شده که دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و ۵۰۰ دستگاه داخلی است. قرارداد دو هزار دستگاه دیزلی داخلی نیز منعقد شده و تا پایان سال آینده به ناوگان اضافه خواهد شد. سرعت ورود خودروهای خارجی بیشتر است و تا انتهای ۶ ماه باید این اتوبوس‌ها در تهران باشد.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار دستگاه ون نیز طی ۱۰ ماه وارد می‌شود، گفت: قراردادها منعقد شده و مراحل مالی آن در حال انجام است و بانک مرکزی و بانک شهر و همچنین وزارت‌های کشور، صمت و نیرو نیز اوج همکاری را داشتند.

زاکانی با بیان اینکه از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شاسی بلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است، گفت: ۲۷ هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیش بینی کرده و در مجموع به بیش از ۵۰ هزار تاکسی می‌رسد. تاکسی‌های وزارت صمت جایگزین تاکسی‌های فعلی می‌شود. تاکسی‌های وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود.

زاکانی با اعلام اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و این تعداد به مرور اضافه می‌شود، گفت: برای سال آینده اتوبوس‌های فعال ۱۰ برابر تعداد اتوبوس‌هایی می‌شود که وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم در تهران فعال بود و در مجموع به هشت هزار دستگاه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دو هزار ون فعال مربوط به ۱۷ سال پیش در سطح شهر داریم، یادآور شد: ون‌های وارداتی جایگزین ون‌های فرسوده فعلی خواهد شد.

شهردار تهران یادآور شد: بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد. در تهران ۲.۵ میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی ۱۵ هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی ۱۵۰ هزار دستگاه است. لذا اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورها داخلی‌سازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن می‌شود.

زاکانی همچنین تصریح کرد: تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد. لذا خودرویی که وارد می‌شود، غیر از هزینه‌های پلاک‌گذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ در حالی که در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است. بخشی از هزینه‌های یک میلیاردی را نیز دولت می‌دهد و قیمت به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین ۹۰ میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه وسایل نقلیه وارداتی ارزان‌تر از وسایل داخلی است، یادآور شد: هدف ما نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و اگر کار به انتها برسد سال آینده بهار حمل و نقل عمومی خواهد بود.

زاکانی به خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اشاره کرد و افزود: ایشان در محل کار خود حضور دارد و اینکه می‌گویند نیست، نادرست است. در خصوص نکاتی که مطرح کرده بود، ظرف امروز و فردا توضیح خواهم خواست و تصمیم‌گیری خواهد شد.