پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بزرگترین ضمانت اجرایی مصوبات شورای شهر اختیار عزل و نصب شهردار است و اگر این قدرت از شورای شهر گرفته شود عملا شورا خلع صلاح می شود.

ابوالفضل قناعتی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، گفت:انتخاب شهردار غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شود، مردم در قالب انتخاب شورای شهر افراد خبره و متخصصین مدیرت شهری را در تمامی حوزه ها شناسایی و به آنها  رای می دهند.

سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در این لیست 31 نفر شورای شهر اگر توجه کنید می بینید متخصصین در در تمام حوزه ها حوزه عمرانی، فرهنگی، ورزشی، شهرسازی توسط مردم انتخاب شدند.

وی افزود: این افراد خبره به نظر من بهتر، تخصصی تر و عمیق تر می توانند شخصی را انتخاب کنند که از توانایی اجرای احکام مدیریت شهری  را داشته  و پاسخگو باشد، من توهین به فهم مردم نمی کنم اما همه مردم به شکل تخصصی تجربه لازم را ندارند که ورود پیدا کنند و همه افراد را بررسی کنند و ببینند چه کسی می تواند شهردار شود.

قناعتی تصریح کرد:پس اگر مردم شورای شهر را مستقیم انتخاب می کنند غیر مستقیم شهردار را هم انتخاب کردند چرا که شهردار توسط نمایندگان مردم انتخاب می شود.

این نماینده مردم در شورای شهر عنوان کرد: اختیاراتی قانون گذار  برای اعضای شورای شهر  قرار داده که توسط این اختیارات و قانون ها و داشته ها می توانند موضوعاتی که در شورای شهر تصویب کردند، عملیاتی کنند واگر عزل و نصب شهردار از حوزه اختیارات شورای شهر خارج شود، شهرداری که انتخاب می شود تمکینی که باید از اعضای شورای شهر داشته باشد دیگر اتفاق نمی افتد.

قناعتی تصریح کرد: اگر شهردار از طریق شورای شهر انتخاب نشود، تذکرات از سوی شورا داده می شود  اما شهردار کار خودش را انجام می دهد چون می داند از سوی شورای شهر انتخاب نشده است. در واقع مي خواهند شورا را بي خاصيت نمايند.

وی اظهار داشت: به طور مثال شهردار تهران بالاخره این ترس را دارد که اگر نخواهد مصوبات شورا را انجام دهد این عدم همکاری سبب طرح سوال و استیضاح می شود به این خاطر قواعدی که شورای شهر برایش مشخص کرده است را انجام می دهد اگر شهردار خوب کار نکند اکثر اعضا به عدم توانایی وی رای می دهند و شخص دیگری را جایگزین می کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل در ادامه گفت: اگر عزل و نصب شهردار از شورای شهر گرفته شود عملا شورای شهر بی اختیار است  و در موضوعاتی که تصویب می کند برای اینکه شهردار اجرا می  کند و یا خیر دیگر اهرمی برای برخورد با شهردار نیست.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین ضمانت اجرایی مصوبات شورای شهر اختیار عزل و نصب شهردار است بیان کرد: اگر این قدرت از شورای شهر گرفته شود عملا شورا خلع صلاح می شود اما جدیدا برخی از آقایان مطرح کردند به گونه ای دیگر شهردار انتخاب شود ما از این آقایان می خواهم به قانون توجه کنند در قانون تصریح شده انتخاب شهردار با شورای شهر است.

قناعتی با بیان اینکه شایعه و انتشار چنین موضوعاتی به نظر من بازتاب خوبی نخواهد داشت اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم اخیرا فرمودند روی اعصاب مردم نباشید،خیلی کار در کشور است که  وقت باشد روی این موضوعات بحث کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه موضوع انتخاب شهردار توسط شورای شهر  قبلا با حضور افراد  خبره بررسی شده بیان کرد: حالا عده ای بر آن شدند به جای وظایف اصلی جوسازی  در جامعه می کنند پیشنهاد ما بر این است که  به جای این کارها این افراد در سازمان و نهاد های درونی خود توجه کنند و مشکلات مردم را حل کنند.

قناعتی  با اشاره به طرح  لایحه انتخاب شهردار توسط مردم  در مجلس تصریح کرد: اگر ما هم بگوییم استیضاح را از نمایندگان مجلس بگیرند عزل و نصب وزرا با نمایندگان نباشد  خود رئیس جمهور هر کسی را خواست انتخاب کند سوال ما این است که آیا  نماینده می تواند  با چنین شرایطی و گرفتن اختیاراتش کارکند؟ 

وی بیان کرد: من به دوستان مجلسی می گویم عزل و نصب را از شما بگیرند  شما می توانید این گونه کار کنید که شورای شهر هم این گونه کار کند.