پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سریال باران، سریالی که تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد که سبب شد بیش از گذشته نگاه ها به شکیب ها و  کودکان کار و اجاره ای معطوف شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، رئيس سازمان بهزيستي اعلام کرده است که ساماندهي کودکان کار و خيابان با مشکل روبرو است.

به گفته وي قوانين و مقررات خوبي در بخش کودکان کار و خياباني وجود دارد اما متأسفانه در اجرا با مشکل روبه‌رو هستيم چرا که برخي از دستگاه‌ها وظايف خود را در اين بخش انجام نمي‌دهند.

رئيس سازمان بهزيستي کشور گفت: در بخش ساماندهي کودکان خياباني خلأ قانوني نداريم اما متأسفانه در زمينه متکديان با خلأ قانوني روبه‌رو هستيم.

همايون هاشمي  در همايش ملي کودکان خياباني  با بيان اينکه از محصولات فاخر و مقدس جمهوري اسلامي، تأسيس سازمان بهزيستي است که نگاه شهدا به اين سازمان وجود داشت، گفته است : اين سازمان بالغ بر 159 فعاليت را انجام مي‌دهد که عموماً اين فعاليت‌ها در حوزه تخصصي ارائه مي‌شود.

به گفته وي سازمان بهزيستي به عنوان يک سازمان تخصصي در حوزه اجتماعي فعاليت مي‌کند به طوري که در بخش کودکان کار و خياباني اقداماتي را در سالهاي اخير انجام داده است.البته قوانين و مقررات خوبي در بخش کودکان کار و خياباني وجود دارد اما متأسفانه در اجرا با مشکل روبه‌رو هستيم چرا که برخي از دستگاه‌ها وظايف خود را در اين بخش انجام نمي‌دهند.

هاشمي  اعلام کرد: در سال 92 بالغ بر 2600 کودک در سطح کشور به واسطه خدمات بهزيستي ساماندهي شده‌اند.

وي معتقد است اعتبارات خوبي در بخش پژوهش قرار داده‌ شده و مي‌توان از پايان‌نامه‌هاي دانشجويان در اين بخش استفاده کرد.

هاشمي مي گويد: نکته ديگري که بايد به آن توجه داشت اين است که بايد به مقوله پيشگيري قبل از مداخله توجه کرد چرا که هميشه هزينه‌هاي پيشگيري کمتر از درمان و مداخله است.

وي با بيان اينکه سازمان بهزيستي کشور سالانه ظرفيت ساماندهي حدود 5000 کودک خياباني را دارد خاطر نشان کرد:با مشارکت NGOها و شبکه‌هاي غيردولتي مي‌توان اين رقم را به 15 هزار نفر رساند.

به گفته هاشمي هم اکنون 34 هزار کودک بدسرپرست و بي‌سرپرست در مراکز شبانه‌روزي بهزيستي نگهداري مي‌شوند که خدمات مختلفي را دريافت مي‌کنند.

کودکان بی شناسنامه 
بر اساس بررسي برخي نهادهاي  پژوهشي ، در حال حاضر بسياري از کودکاني که بدون شناسنامه هستند و اغلب نيز داراي تبعيت دوگانه هستند براي تکدي گري و بعضا کار در برخي کارگاههاي اقتصادي اجاره مي شوند.

اگر چه رقمي دقيقي از اين تعداد کودک نيست اما برخي پژوهش هاي ميداني حاکي از افزايش اين تعداد کودک مخصاصا در شهرهاي بزرگ است.

برخورد سلبي و غير ريشه اي با متکديان باعث شده است باندهاي تجاري با اجاره کردن اين کودکان آنها را جهت بادکنک فروشي ،فال فروشي ،اسپند دود کني و شيشه پاک کني ... به کار بگيرند.

از طرفي سازمان ثبت احوال بر اساس نام زني که کودک را به دنيا آورده شناسنامه را صادر مي‌کنند.در واقع هنوز قانوني براي حل مشکل گرفتن شناسنامه براي نوزاد متولد شده به شيوه غيراز شيوه معمول فعلي وجود ندارد.به هر حال بايد در اين رابطه هم اقدامات قانوني و هم اقدامات و برخورد هاي لازم صورت پذيرد.

 حجت الاسلام پورمحمدي وزير دادگستری پیش از این درباره خريد و فروش و اجاره کودکان گفته بود که اين يک عارضه اجتماعي است که کودکان ما را تهديد مي کند. ما به شکل جدي پيگير اين موضوع هستيم و با همکاري بهزيستي و ناجا چند تيم را براي بازرسي در نظر گرفته ايم.
 
از طرفي فاطمه دانشور، رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اظهار داشت: موازي‌کاري و نبود انسجام دستگاه‌هاي مختلف از جدي‌ترين آسيب‌هاي مسئوليت‌پذيري اجتماعي به‌حساب مي‌آيد و همين عامل تاکنون باعث شده تا ساماندهي لازم در رابطه با کودکان کار و خياباني صورت نگيرد.

دانشورگفت: در کنار موازي‌کاري بين دستگاه‌ها، نبود اعتبار لازم و همچنين نبود يک‌ سند جامع از ديگر آسيب‌هاي بخش مسئوليت‌پذيري اجتماعي است.

فاطمه دانشور گفت: بر اساس تحقيقي که در منطقه 3 از کودکان کار داشتيم با ورود مددکاران اجتماعي به اين حوزه به طوري که توانستند وارد منازل اين کودکان شوند مشخص شد که 70 در صد از اين کودکان داراي خانواده هستند و براي امرار معاش مجبور به کار هستند و عمدتا اين بچه ها از مناطق جنوب تهران   بودند.

وي در خصوص کودکان کرايه اي گفت:عمدتا اين کودکان در منطقه هرندي  ساکن هستند ،اکثر آنها مهاجر هستند و سبک زندگي آنها اين گونه است.

اين عضو شوراي شهر تهران اظهار داشت:اين بچه ها عمدتا شناسنامه ندارند و بايد گفت که برخي از اين کودکان اجاره اي خانواده دارند و خانواده ها آنها را اجاره مي دهند .

دانشور اظهار داشت:پرونده اي ما داشتيم که در آن مادري هر ساله باردار مي شود و بچه اش را مي فروشد .

رئيس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران در ادامه از دعوت هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي کشور به جلسه علني شوراي شهر خبر داد و گفت: به زودي  رئيس سازمان بهزيستي در جلسه شوراي شهر دعوت حضور پيدا خواهد کرد تا با همکاري شوراي شهر و شهرداري مشکلات کودکان کار و خياباني بررسي شود.

وی تاکيد داشت: سازمان بهزيستي کشور داراي ظرفيت خوبي است و از مددکاران متخصص دلسوز در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کند اما به دليل کمبود اعتبارات نمي‌تواند خدمات بهتري را به کودکان کار و خياباني ارائه کند، ضمن اينکه بايد سازمان بهزيستي کم‌کم فعاليت‌هاي خودش را واگذار کند.
 
وی  افزود: سامان‌سراي ويژه کودکان در يکي از مناطق تهران در سال جاري راه اندازي مي شود  بودجه  مددسرا و سامانسراي اختصاصي کودکان تأمين شده است و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد، همچنين کمپ اعتياد ويژه کودکان نيز در تهران ساخته خواهد شد.

وي در خصوص راهکار آن گفت: ما در اين خصوص ضعف قانون داريم  ،همه دستگاه ها بايد کار را به خوبي انجام دهند و در واقع ورود پيدا کنند.

دانشور اظهار داشت:ما به دليل ضعف قانون نميتوانيم ورود پيدا کنيم  و نماينده هاي ما در مجلس بايد به جاي قانون گذاري ،قانون را اصلاح کنند.