پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محسن پیرهادی در گفتگو با پارس در خصوص اقدامات کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در یکسال گذشته اظهار کرد: مصوباتی طبقه بندی نشده مختلفی از دوره های گذشته وجود داشته که در این مدت سعی بر طبقه بندی آن ها صورت گرفت.

وی با تاکید سیستم مند کردن مصوبات شورای شهر خاطرنشان کرد: موضوعات و لوایحی که در گذشته اجرا و یا پیگیری نشده است بایک نظام سیستم مند در شورا قابلیت پیگیری مجدد را پیدا خواهند کرد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر مصوباتی از دوره های اول و یا دوم شورای شهر باقی مانده است که بعد از تکمیل آن ها به شهرداری برای اجرا ابلاغ خواهند شد.

پیرهادی پرداختن با بیان اینکه وقت شورای شهر نباید صرف موارد مصداقی شود تاکید کرد: شورای شهر باید از پرداختن به مسائل مصداقی اجتناب کند و وقت خود را به بررسی مشکلات پایدار و بنیادین شهر اختصاص دهد.

وی ریل گذاری در بررسی مصوبات شورای شهر را پراهمیت ارزیابی و تصریح کرد: ریل گذاری مناسب بر مصوبات شورای شهر فرصت برخورد موارد صداقی را از شورای شهر می گیرد و قسمت اعظم وقت شورا را به مصوبات شناسنامه دار معطوف می کند.

عضو شورای شهر در بخش دیگری از گفتگوی خود با «پارس»، بررسی طرح جامع مدیریت شهری و بودجه سالیانه را از مهم ترین مصوبات شورا در یک سال گذشته دانست و گفت: بررسی بودجه سالیانه و همچنین طرح جامع مدیریت شهری از مهم ترین مصوبات شورا در یک سال گذشته است که شورا بعد از این به دنبال ورود به موارد کلی تر و دوری از بررسی موارد مصداقی است.

پیرهادی با اشاره به به لزوم تعریف سطح ورود شورای شهر به موارد مختلف شهری از جکله آسیب های اجتماعی عنوان کرد: در موارد مختلف از جمله آسیب های اجتماعی سطح ورود شورای شهر باید مشخص شده و از کارهای هیجانی و بداهه دوفوریتی در مصوبات شورا پرهیز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که میزان پیشرفت برنامه اعضای شورای شهر در خصوص تبدیل شورای شهر به یک پارلمان شهری چه مقدار بوده است، گفت: تبدیل شورای شهر پارلمان شهری و مدیریت شهری به عنوان مجری اصلی موارد شهر نیاز به واگذاری بسیاری از تکالیف دولت و مجلس به این دو نهاد است.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با انتقاد از رویه دولت ها در اجرا نکردن تکالیف خود نسبت به مدیریت شهری بیان کرد: دولت های مختلف تکالیف خود را در خصوص بودجه های لازم به مدیریت شهری پرداخت نکرده اند و ما متاسفانه این رویه را در این دولت هم شاهد هستیم.

پیرهادی اضافه کرد: دولت نه تنها مطالبات شهرداری را پرداخت نکرده است بلکه در خصوص بدهی های گذشته نیز باعث بلاتکلیفی شههرداری شده است.

وی شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری را متلزم واگذاری قدرت نهادهای مسئول دانست و افزود: مجلس و دولت در کنار دیگر نهادهای مسئول با واگذاری قدرت خود به مدیریت شهری و ایجاد مدیریت بکپارچه شهری می توانند هزینه های اداره شهر را تا حد زیادی کاهش دهند.

این عضو شورای شهر رایزنی های صورت گرفته در این خصوص را بی نتیجه دانست و گفت: برای افزایش اختیارات شورای شهر و شهرداری رایزنی های لازم با مجلس و دولت صورت گرفته است اما متاسفانه در کشور نهاد های مختلف به راحتی قدرت خود را واگذار نمی کنند.

پیرهادی در پایان به مهم ترین مصوبات دوره های گذشته شورای شهر که اجرایی نشده اشاره کرد و افزود: مصوبات مختلفی از دوره های گذشته باقی مانده که نیاز به بررسی و بازنگری مجدد دارد اما مهم ترین مصوبات باقی مانده بررسی بافت های فرسوده، وضعیت تبلیغات شهری و همچنین تحقق درآمدهای شهرداری از بخش های مختلف مانند مالیات بر ارزش افزوده و تبلیغات شهری به شمار می رود.