به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، کاترین لانتوس سووت، رئیس کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی در آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا باید صدای قدرتمندی در حمایت از آسیب پذیران و سرکوب شدگان در چین باشد.

در نشست میان مقام های چین و آمریکا ریاست طرف آفریقایی به عهده جان کری، وزیر امور خارجه و جک لیو، وزیر خزانه داری آمریکا و ریاست طرف چینی به عهده وانگ یانگ، معاون نخست وزیر و یانگ جیچی، رایزن دولت چین خواهد بود.

کمیسیون آمریکایی همچنین در آستانه این نشست دو روزه که از دهم ژوئیه آغاز خواهد شد از جان کری خواست در جریان نشست با همتایان چینی خود مساله زندانیان مذهبی و وکلای حقوق بشر در چین را مطرح کند.

کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا عنوان داشت: تداوم حبس هزاران زندانی سیاسی و مذهبی در چین ناقض وظایف بین المللی آن و همچنین حمایت اساسی از حقوق بشر و آزادی مذهبی است.

کاترینا لانتوس سووت گفت: مخالفان به زندان افتاده چینی حامی صلح، آزادی و حاکمیت قانون هستند اما پکن آنها را دشمنان کشور می خواند. تداوم سوء استفاده های حقوق بشری بر خلاف استانداردهای حقوق بین المللی که چین مجبور به رعایت آن است.

وی افزود: تداوم سرکوب مخالفان توسط چین و محدود کردن آزادی مذهبی امید برای پیدا کردن زمینه مشترک میان دو کشور در زمینه نگرانی های جهانی مهم را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک مقام دولت آمریکا گفت: مساله حقوق بشر همان طور که در مذاکرات قبلی نیز مساله مهمی بوده در این مذاکرات نیز تمرکز اصلی خواهد بود. گاهی اوقات ما روی برخی از جنبه های حقوق بشر تمرکز می کنیم در واقع می توان گفت مسائل مربوط به کار بنابراین سال به سال این رویکرد ممکن است تغییر کند.