پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کرمی- با نگاهی به «روند» موضع‌گیری‌هایِ متأخر رهبر انقلاب می‌توان نگاه و سیاست ایشان نسبت به مسئله‌ برجام و آینده‌ آن را به شکلی روشن‌تر مورد توجه قرار داد. در این رابطه برخی محورها را می‌توان در موضع‌گیری‌های ایشان شناسایی کرد:

1- مسئله‌ اول متعهد بودن جمهوری اسلامی به اصل این پیمان است. رهبر انقلاب پایبندی ایران به برجام و عدم نقض ابتدایی آن را به صراحت اعلام کرده‌ و مبنای قرآنی‌ آن را نیز توضیح داده‌اند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند!... اینکه حالا نقض نمیکنیم، متّکی است به دستور قرآن: اَوفوا بِالعَهد؛ بالاخره یک معاهده‌ای است انجام داده‌ایم، نمیخواهیم معاهده را ما به هم بزنیم.» (۱۳۹۵/۰۳/۲۵) 

2- مسئله‌ دوم به صیانت از حقوق و منافع ملی برمی‌گردد. اساسا مذاکرات هسته‌ای از سوی نظام اسلامی با هدف برطرف کردن «تحریم‌های ظالمانه» در عین «حفظ حق غنی‌سازی هسته‌ای در داخل خاک کشور» پذیرفته شد. اکنون و پس از آنکه جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده طرف آمریکایی با بدعهدی در مسیر رفع تحریم‌ها مانع‌تراشی می‌کند: «برجام اصلاً برای برداشتن تحریمها بود؛ برای اینکه تحریمهای ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا میگویند بتدریج، یواش یواش دارد درست میشود! مگر بحث سرِ یواش یواش بود؟» (۱۳۹۵/۰۵/۱۱)

آمریکایی‌ها علی‌رغم انجام تعهدات توسط ایران با قُلدری تمام تلاش کرده و می‌کنند این پیمان را به معاهده‌ سرتاسر خسارت و باخت برای جمعهوری اسلامی تبدیل کنند. هرچند «خلل‌وفُرَج» و «زوایای پرابهام» برجام فرصت سوءاستفاده را به دشمن می‌دهد اما قطعا می‌توان با برنامه‌ریزی، تحرک و عملکرد قاطع جلوی ضررهای بیشتر را گرفت و از مزایای برجام به نحو بهتری بهره‌برداری کرد.

3- مسئله‌ سوم درباره‌ برنامه‌ آمریکایی‌ها به خصوص در دولت ترامپ برای تبدیل برجام به اهرمِ فشاری علیه جمهوری اسلامی است: «حرف من در این زمینه به مسئولین و به مردم این است که این توافق هسته‌ای که اسمش را گذاشته‌اند برجام، نباید تبدیل بشود به یک وسیله‌ای برای فشار هرچند وقت یک‌باری از سوی دشمن به ملّت ایران و به کشور ما؛ یعنی نباید اجازه بدهیم که این را وسیله‌ فشار کنند.» (۱۳۹۵/۰۹/۰۳) اکنون و در شرایطی که جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده آمریکایی‌ها سعی دارند با دروغ‌گویی و شانتاژ به ادبیات‌سازی علیه نظام اسلامی پرداخته و با پیش کشیدن مسائلی چون بازدید از مناطق نظامی، نقش‌آفرینی ایران در منطقه و برنامه‌های موشکی و... امتیازات بیشتری بگیرند. در چنین فضایی رهبری با ادبیاتی قاطعانه پیامی روشن به سردمداران کاخ سفید صادر کردند. پیامی مبتنی بر عدم عقب‌نشینی و کُرنش جمهوری اسلامی و در جهت مسدود کردنِ مسیر زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها: «آمریکایی‌ها باید بدانند ملّت ایران بر مواضع شرافتمندانه و قدرتمندانه‌ خود خواهد ایستاد. در کار مسائل مهمّی که به منافع ملّی کشور ارتباط دارد، عقب‌نشینی در قاموس جمهوری اسلامی ایران معنی ندارد.» (۱۳۹۶/۰۶/۲۶)

4- مسئله‌ چهارم نیز مطالبه‌ رهبری از مسئولان دولتی و هیئت نظارت بر اجرای برجام است. ایستادگی در مقابل توطئه‌ آمریکایی‌ها برای کسب امتیازات بیشتر، جلوگیری از دست‌یابی ایران به منافع ملیِ خود و تبدیل برجام به اهرم فشاری علیه کشور را می‌توان سرفصل‌های این مطالبه‌ آیت‌الله خامنه‌ای دانست: «هیئت نظارتی هم ما معیّن کردیم؛ بنده عرض بکنم که توقّع من از هیئت نظارت این است که دقّت بیشتری بکنند، مراقبت بیشتری بکنند و واقعاً هر نقطه‌ای را که احساس میکنند طرف مقابل در آن نقطه دارد خیانت میکند و بد عمل میکند، آنچه را وظیفه‌ دفاع از منافع ملّی است انجام بدهند.» (۱۳۹۵/۰۳/۲۵) رهبری اقدام موثر مسئولین در این زمینه را خواستارند. مطالبه‌‌ای که جا دارد توسط جریان انقلابی به شکلی پُررنگ‌تر در فضای سیاسی و رسانه‌ای مطرح و پیگیری شود: «مسئولین باید چه‌کار کنند؟ مسئولین باید به سردمدارانِ رژیمِ فاسدِ ایالاتِ متّحده‌ آمریکا اثبات کنند که به مردمِ خودشان متکّی‌اند و این مردم، یک ملّت مقتدر را تشکیل داده‌اند؛ باید اثبات کنند که ملّت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمیرود، در مقابل قدرتها کُرنش نمیکند؛ این را باید اثبات کنند، باید نشان بدهند... در قضیّه‌ برجام، هر حرکتِ غلطِ نظامِ سلطه با عکس‌العمل جمهوری اسلامی روبه‌رو و مواجه خواهد شد.» (۱۳۹۶/۰۶/۲۶)