حسن مرادی سرپرست سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان و تفسیرهای مختلفی که از بحث «آتش به اختیار» می‌شود، گفت: بعضی از نهادها مانند وزارتخانه‌‌‌ها، شوراها و مجموعه‌ها از لحاظ حقوقی مسئولیت‌های مختلفی در جامعه و حاکمیت دارند، ولی گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف دچار اختلال شوند در اینجا قاعدتا نیروهای عمل کننده می‌توانند ظرفیت‌ها و خاکریزهایی که در اختیارشان هست را حفظ کنند و این بحث معطوف به این موضوع است.

وی افزود: در سیستم نظامی هم همینگونه است و به هر علتی قرارگاه تاکتیکی دچار مشکل یا اختلالی بشود؛ نیروهای عمل کننده نباید آتش خود را قطع کنند زیرا اگر آتش خود را قطع کنند همه آنها قتل‌عام می‌شوند و همه خاکریزها هم فتح خواهد شد پس باید ابتکاراتی به خرج بدهند تا این اختلال برطرف شود.

مرادی یادآور شد: «آتش به اختیار بودن» به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن قانون نیست و اتفاقاً در چارچوب قانون است، آنهایی که نتوانسته‌اند به وظایف خودشان عمل کنند بر خلاف قانون عمل کرده‌اند و باعث شده‌اند اختلال به وجود بیاید نه آ‌نهایی که سعی می‌کنند این اختلال را برطرف کنند.

سرپرست سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: در بند «م» وصیت‌نامه حضرت امام (ره) هم آمده است که اگر مسئولان دچار غفلت‌ و اختلال‌ شدند وظیفه از افراد مومن و اهل رسالت و تکلیف ساقط نمی‌شود. پس می‌بینیم « آتش به اختیار» بودن همان بند «م» وصیت‌نامه امام (ره) است.