پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  در حالی ترامپ سفر ۹ روزه خود را به خارج از کشور به پایان رساند، سفری که مشاورانش آن را موفقیت آمیز ترین بخش ریاست جمهوری وی دانستند، در داخل کشور با بحرانی مواجه شد که در زمان غیبتش شدت گرفته بود. 

کاخ سفید سفر رئیس جمهور به ایالت ایووا را که قرار بود در روزهای آینده انجام شود لغو کرد و در حال تهیه یک برنامه برای تیم حقوقی رئیس جمهور است تا مانع یک رسوایی شوند که برنامه های ترامپ را به خطر انداخته است و اکنون خانواده اش را تهدید می کند.

تیم حقوقی ترامپ به ریاست مارک ای. کاسوویتز، وکیل نیویورکی وی، آماده میشود تا برای پاسخ به سوالات جدید درباره تماسهای کوشنر و نمایندگان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واشنگتن تشکیل جلسه بدهد. ترامپ احتمالاً روز یکشنبه با کاسوویتز دیدار میکند و مشاورانش برخی از وکلای برجسته و با تجربه در زمینه سیاسی را در واشنگتن برای مصاحبه در نظر گرفته اند به این امید که به تیم حقوقی ترامپ بپیوندند.

به گفته افراد نزدیک به کوشنر، وی که سفر رئیس جمهور آمریکا را به خاورمیانه (غرب آسیا) سازماندهی کرده بود، تصمیم گرفت پس از چند روز به واشنگتن بازگردد و از آن زمان به بعد به طور غیرمعمولی تحت کنترل است. اما وی به هیچ وجه تصمیم ندارد از نقش خود به عنوان مشاور ارشد ترامپ دست بردارد یا از وظایفش بکاهد.

با این حال، نشانه ها حاکی است که وی از این همه مبارزه بی وقفه و لطمه به شهرتش خسته شده است. کوشنر به دوستانش گفته است که وی و همسرش ایوانکا ترامپ هیچ تعهد بلند مدتی برای ماندن در کنار ترامپ ندارند و هر شش ماه یک بار این مسئله را که به زندگی خصوصی خود در نیویورک بازگردند یا خیر بررسی میکنند.

مشکلات کوشنر فقط یک جنبه از این بحران است. رینس پریباس، رئیس کارکنان کاخ سفید و استفن بانون، استراتژیست ارشد رئیس جمهور آمریکا نیز در اوایل سفر ترامپ به خاورمیانه به آمریکا بازگشتند تا به حل و فصل بحران سیاسی ایجاد شده در زمینه تحقیقات درباره روسیه و تصمیم ترامپ برای اخراج جیمز کومی به عنوان رئیس اف بیای بپردازند.

«جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را دیگر نمیتوان یک مشاور ساده در کاخ سفید دانست چون از ۲ ماه قبل و بعد از افشا شدن وجود اختلاف میان نزدیکان ترامپ، کوشنر گوی سبقت را از رقیبانی همچون «استیو بانون» گرفت و تبدل به یکه تاز کاخ سفید شد.

اما فعالیتهای کوشنر دارای حاشیه های بسیاری برای کاخ سفید بوده از قبیل سفر به چین و دادن وعده ویزای آمریکا در عوض سرمایهگذاری در املاک خانواده کوشنر در آمریکا یا مورد جدیدتر که مربوط به تماسهای وی با سفیر روسیه در واشنگتن میشود. بر اساس فضای موجود در آمریکا حاشیه جدید میتواند برای کوشنر دردسرساز باشد چون هم کنگره و هم فضای عمومی آمریکا بسیار در مورد رابطه تیم ترامپ با روسیه حساس شدهاند به ویژه آنکه بعد از برکناری «جیمز کومی» از ریاست پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) این حساسیتها بیشتر شده است.

گفته می شود دلیل اصلی اخراج کومی از سوی ترامپ، تحقیقاتی بود که اف. بی.ای در مورد ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه انجام میداد.

ماجرای این حاشیه جدید که به نوعی میتوان آن را افشاگری دانست از این قرار است که گزارش شده در ماه دسامبر، جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ از «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا خواسته تا یک خط ارتباطی محرمانه برای ارتباط با کاخ کرملین برقرار کند. این خط تماس محرمانه برای مذاکره در مورد سوریه و سایر سیاستها پیشنهاد شده است. نیویورک تایمز با اشاره به این خواسته کوشنر از روسیه عنوان داشته که چنین خط ارتباطی شکل نگرفته است.

در این میان وکلای کوشنر گغتهاند که موکل آنها آماده است تا اطلاعات مربوط به دیدار با کیسلیاک را در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا بگذارد.

آنها در عین حال خاطرنشان کردهاند که کوشنر تماسهای تلفنی با کیسلیاک در حد فاصل ماههای آوریل تا نوامبر (پیش از برگزاری انتخابات آمریکا) را به یاد نمیآورد. این در حالی است که ادعاهای جدید در مورد کوشنر را روزنامههای نیویورک تایمز و واشنگتن پست مطرح کردهاند و کوشنر تا کنون در مورد این گزارشها اظهارنظری نکرده است.

گفته شده است که کوشنر در چارچوب پرونده روسیه تحت تحقیقات پلیس قدرال آمریکا قرار دارد. طبق گزارشها، بازرسان پرونده بر این باورند که کوشنر اطلاعاتی در اختیار دارد و البته خاطرنشان کردهاند که او لزوما متهم این پرونده نیست.

رسانه های آمریکایی می گویند در دیداری که برقراری خط ارتباطی محرمانه مطرح شده، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز حضور داشته و این دیدار در برج ترامپ در نیویورک برگزار شده است. مایکل فلین در ماه فوریه پس از آنکه معلوم شد در مورد تماسهایش با روسها دروغ گفته، مجبور به استعفا شد. واشنگتن پست پیشتر گفته بود که بازرسان اف. بی.ای روی دیدار سال پیش کوشنر با سفیر روسیه و همچنین دیدارش با سرگئی گورکف، یک بانکدار روس متمرکز شدهاند. مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که روسیه تلاش کرده انتخابات ریاستجمهوری نوامبر گذشته به نفع ترامپ رقم بخورد.

با تشدید تنشهای داخلی در کاخ سفید، رئیس سیا در دوران بوش تاکید کرد که داماد ترامپ ممکن است به دلیل تلاش برای ایجاد کانال ارتباطی مخفیانه با روسیه حتی به جاسوسی متهم شود.

جان مکلوهان، رئیس سابق سیا که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش ریاست این نهاد اطلاعاتی را بر عهده داشت، در خصوص اتهامات جدیدی که علیه جرد کوشنر، داماد رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده، اظهارنظر کرد. او گفت، اگر همانند کوشنر یک افسر اطلاعاتی برای ایجاد کانال ارتباطی مخفیانه با روسها تلاش میکرد، به جاسوسی متهم میشد. مکلوهان جمعه شب در مصاحبه با اماسانبیسی تاکید کرد: نمیخواهم غلو کنم چون مسائل بسیاری وجود دارد که ما از آنها بیاطلاع هستیم و نمیدانیم که دقیقا محتوای مکالمات چه بوده است. ما هدف این گفتوگوها را نمیدانیم اما نمیتوانم این فکر را از سرم دور کنم که اگر یک افسر اطلاعاتی کاری شبیه آن را انجام میداد، ما آن را جاسوسی در نظر میگرفتیم.

گزارشهای خبری حاکی از آن است که کاخ سفید مجددا دچار دردسر شده است. طبق اطلاعات منتشر شده، جرد کوشنر هدف تحقیقات اف بی آی درباره روسیه قرار گرفته است.

جمعه گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه جرد کوشنر با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا تماس داشته و از او خواسته تا یک کانال ارتباطی مخفی ایجاد کند تا مقامهای آمریکایی نتوانند این ارتباطات را ردگیری کنند.

نیویورک تایمز شنبه گزارش داد، مشاوران ترامپ یک سری از وکلای سرشناس واشنگتن را که در تحقیقات سیاسی تجربه دارند، جذب کردهاند و قرار است رئیس جمهوری آمریکا با آنها مصاحبه داشته باشد تا آنها نیز به تیم حقوقی بپیوندند.

این روزنامه همچنین گزارش داد، جرد کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ به شدت از روند تحقیقات ناراضی هستند و گفته اند که با سطح غیرقابل باوری از ارزیابی ها مواجه هستند. طبق این گزارش، کوشنر پس از آنکه از سوی بازرسان فدرال تحت فشار قرار گرفت، همچنین از دونالد مکگان، مشاور حقوقی کاخ سفید خواست تا علنا اعلام کند که او موضوع بحث نبوده است؛ درخواستی که از سوی مکگان رد شد.