پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نخستین مجمع ملی«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» پنجشنبه 5 اسفند در مجتمع شهر آفتاب تهران با حضور بیش از سه هزار نفر از اعضای این جبهه از سراسر کشور برگزار شد.

3000 هزار نفر از نیروهای ارزشی دور هم جمع شدند در شهر آفتاب؛آمده بودند برای احیای سنت‌های دیرین، برای کار جمعی از کف خیابان، برای تصمیم جمعی از بین نمایندگان اقشار مختلف مردم و سوگند خوردند، سوگند وحدت که انسجام درونی جبهه انقلاب را ارج نهاده و از اقدامات وحدت شکن اجتناب کنند. البته در کنار اقشار مختلف مردم در سراسر کشور، چهره‌هایی نظیر آقایان محسن رضایی، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، محمدعلی موحدی کرمانی، سیدرضا تقوی، محمدنبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، زاهدی، حاجی بابایی، آل‌اسحاق، مصباحی مقدم، حجت‌الاسلام رحیمیان، نادر طالب زاده، مهدی چمران، عباس شیبانی، الله راستگو و میرتاج الدینی نیز در این مجمع حضور داشتند. این مجمع ملی در نشست خود دو دستور ویژه داشت؛ در افتتاحیه این مراسم، تصویب مرامنامه و اساسنامه جبهه و انتخاب 31 نفر اعضای شورای مرکزی در دستور کار قرار داشت.

حجت الاسلام رحیمیان: مجمع مردمی محل پیوند نیروهای انقلابی است

حجت الاسلام رحیمیان، رئیس هیات مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان اولین سخنران در اولین مجمع عمومی این جبهه، گفت: آنچه باعث پیوند با این جبهه است به خاطر دو مساله اساسی است. انگیزه‌ای که باعث شده شما و هزاران نیروی انقلابی دیگر در سراسر کشور به این جبهه بپیوندند،در درجه اول دغدغه از شرایط حاکم و دلبستگی و امید به دشمن است. نگرانی از عدم توجه و تمرکز بر معیشت و گرفتاری‌های مردم باعث این دغدغه شده است.

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی: رئیس جمهور باید شجاع باشد

همچنین آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز نیز اظهار داشت: رئیس جمهور باید از هوی و هوس دور بوده و نسبت به اسلام بینش قوی داشته باشد و مانند رهبری ساده‌زیست باشد. رئیس جمهور باید باور داشته باشد که آمریکا دشمن است. رئیس جمهور باید نسبت به مردم مهربان بوده و درد، فقر و بیکاری آنها را درد خود بداند و از آنجا رنج ببرد و اگر مردم در گرفتاری هستند، غصه بخورد، رئیس جمهور باید مردم را به باند و گروه خود ترجیح بدهد و در عین حال شجاع هم باشد.

بعد از سخنان دو تن از بزرگان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، نوبت به قرائت سوگندنامه این جبهه رسید؛ سوگندنامه‌ای که در قسمتی از آن آمده است: «من به عنوان عضو مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سوگند یاد می‌کنم که از تلاش و مبارزه برای اجرای فرامین معظم له و خدمت به مردم و محروم و مستضعفان و رفع فقر و فساد و تبعیض و تحقق عدالت و پیشرفت کشور عزیزمان ایران و مبارزه مستمر با ظلم و ظالم دمی نیاسایم.»

دستجردی: تعدادی انصراف دادند و نهایتاً به 21 نفر رسیدیم

اما قبل از رأی گیری برای انتخاب 10 کاندیدای جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری، خانم مرضیه وحید دستجردی به جمع خبرنگاران آمد تا خبر مهمی را اعلام کند؛ وی اظهار داشت:« از میان آن ۵۰ نفری که از طرف ۳ هزار نفر اعضای مجمع عمومی معرفی شده بودند، تعدادی انصراف داده و نهایتاً به 21 نفر رسیدیم.در میان این 21 نفرکه سعید جلیلی هم در آن حضور دارد، به آرای ۳ هزار نفر حاضر در مجمع عمومی امروز، گذاشته می‌شوند.

رضایی: برای من وحدت نیروهای انقلاب اسلامی مهمتر از کاندیداتوری است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حاشیه نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: مشکلات را با وحدت می‌توان حل کردو امروز برای من وحدت نیروهای انقلاب اسلامی مهمتر از کاندیداتوری است. وی افزود:‌ از همه نیروهای انقلاب می‌خواهم که وحدت کنند و دست به دست هم دهند تا از مشکلات کشور عبورکنیم.

باهنر: کاندیدای جبهه پیروان همان کاندیدای جبهه مردمی است

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در این مجمع اعلام کرد که کاندیدای جبهه پیروان همان کاندیدای جبهه مردمی است. او تصریح کرد: باید متحد و همدل در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشیم و رقابت اخلاق‌مدارانه باشد و در آن دروغ و پشت هم‌اندازی نباشد.   

همچنین در این نشست ضوابط و شاخص‌های نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 اعلام شد که برخورداری از روحیه تفکر و عمل انقلابی، سلامت همه‌جانبه (جسمی، روحی، روانی) و خستگی‌ناپذیری، ساده‌زیستی با ضریب 1/3 درصد، شجاعت، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی با ضریب 1/1 درصد و روحیه کار جمعی و تشکیلاتی، سعه‌صدر و اعتقاد به استفاده از همه ظرفیت‌ها با ضریب1/3 درصد از مهمترین آن بود. پایان نخستین مجمع ملی جبهه مردمی همراه بود با رأی گیری. با وجود اتمام نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، شمارش آرا برای تعیین ٣٠ عضو شورای مرکزی و ١٠ کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داشت. 

در پایان حجت الاسلام رحیمیان اعلام کرد: «قرار بود شمارش آرای شورای مرکزی با دستگاه خوانده شود اما به دلیل اینکه برخی از تعرفه‌ها کد نداشت شمارش آرا دستی انجام شد و به دلیل اینکه شمارش آرا به صورت دستی شمارش شد، تا این لحظه ثلث آرا شمرده است؛ به همین منظور به زودی اسامی شورای مرکزی نیروهای جبهه انقلاب معرفی می‌شوند. پس از تشکیل شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اولین جلسه شورای جبهه مردمی انقلاب اسلامی ۱۰ کاندیدا که در مجمع عمومی رأی می‌آورند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از معرفی و بررسی ۱۰ کاندیدای جبهه مردمی در شورای مرکزی، اسامی آنها در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام می‌شود. 

جبهه مردمی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پس از اعلام شمارش آرا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مجمع ملی، شورای مرکزی مذاکره با حائزان آرا اکثریت را آغاز می‌کند و از میان آنها 10تن که سازوکار جبهه را پذیرفته باشند، به ترتیب رأی، به مجمع ملی دوم معرفی می‌شوند. مجمع ملی دوم با رأی اکثریت از این ده تن، ۵ نفر را برخواهد گزید.

وقت آن رسیده است که جبهه مردمی را باور کنیم

دکترمحمد سعید احدیان؛ اکنون که اسامی 30 نفر منتخب شورای مرکزی اعلام شده است، به خوبی مشخص می شود  که واقعیت حاکم بر مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، بگونه ای است که از سلیقه های مختلف درون جریانی نمایندگی می کند و بنظر من این مهمترین دستاورد این همایش بسیار مهم بود.

بر مبنای  فرمایش بسیار مهم حضرت آقا در حرم حضرت امام (ره)  که تاکید داشتند به سادگی افراد را از دایره انقلابی_گری خارج نکنید(که عده ای دوست دارند این تاکید ایشان را فراموش کنند) یکی از رویکردهای اصلی جبهه مردمی این بود که می خواهد همه سلیقه های مختلف درون نیروهای انقلاب را زیر چتر خود جا دهد  و خروجی گزینش انتخاباتی این جبهه به خوبی گواه است که:

 اولا مجمع ملی، به هیچ وجه سازماندهی شده توسط یک سلیقه نیست

 ثانیا با نگاهی باز به نیروهای انقلاب همه سلیقه ها را در خود جا داده است. حتی رای آوردن برخی افراد نزدیک به جریان آرمانخواه نشان می دهد  اگر طیف  نزدیک به جبهه پایداری  به جای دوری یا مقابله، همراهی بیشتری با این تشکلیات جدید می کردند و خود را بیشتر در این فرایند تعریف می کردند باعث می شد، چهره های شناخته شده تری برای انتخاب شدن وجود داشته باشند و در آن صورت  شاهد  بودیم که این طیف نمایندگان بیشتری در شورای مرکزی داشتند.

 

خلاصه آنکه نگاهی کلی به فهرست منتخبان نشان می دهد که در کنار افرادی مثل آقای حداد، فدایی، ذوالقدر و.... ما الان در شورای مرکزی افرادی را هم از طیف اصول گرایان سنتی مانند آقای حبیبی  شاهد هستیم(البته با وجود کاندیداهای های متعدد تعداد خیلی محدود) و هم افرادی مثل آقای دکتر عبدالملکی با دیدگاه هایی نزدیک به جریان آرمانخواه و از طرف دیگر  فردی مثل خانم الهه راستگو نیز در این انتخاب حائز رای شده است . و جالب است که علی رغم تبلیغاتی که صورت گرفته بود که این مکانیزم برای شخصی مثل آقای قالیباف طراحی شده است اما فردی مثل آقای طلایی در منتخبین نهایی رای نیاورده است. 

بنظر می رسد وقت آن رسیده است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب را باور کنیم.

حاشیه نگاری از مجمع عمومی جبهه مردمی نیرو های انقلاب اسلامی

*در حالی که قرار بود مراسم ساعت 7ونیم آغاز شود، یک ساعت تاخیر داشت هرچند برخلاف بسیاری از همایش هایی از این دست، مجمع عمومی جمنا از نظم و ترتیب خاصی برخوردار بود و با وجود جمعیت زیاد، کنترل مناسبی روی ورود و خروج ها دیده می شد.

* علاوه بر اعضای هیئت موسس جبهه مردمی، شخصیت های سیاسی اصولگرا همچون محمدرضا باهنر، ابوترابی فرد، سید رضا تقوی، رستم قاسمی، میرتاج الدینی، شیبانی، حسین رضا زاده، حداد عادل، بادامچیان، محمد نبی حبیبی، آیت ا... موحدی کرمانی، عباس سلیمی نمین و حقیقت منفرد حضور داشتند. ضمن این که خانواده های شهید احمدی روشن وبرخی شهدای مدافع حرم نیز زینت بخش مجلس بودند.

* پشت محل استقرار هیئت موسس جبهه مردمی نیرو های انقلاب اسلامی بنری مشاهده می شد که روی آن تصاویر شهدا و انقلابیون تاریخ معاصر ایران خودنمایی می کرد. تمثال شهیدان شیخ فضل ا... نوری، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و...تا شهدای فدائیان اسلام از جمله نواب صفوی و همچنین شهدای جنگ تحمیلی و شهید احمدی روشن و دیگر شهدای هسته ای در کنار هم قرارداده شده بود.

* یکی دیگر از حاشیه های این مراسم حضور اقوام مختلف و همچنین برادران اهل سنت بود. همچنین برخی جانبازان دوران دفاع مقدس نیز در گوشه ای از مراسم در کنار یکدیگر حضور داشتند.

*در فهرست حدود 250نفره نامزد های عضویت در شورای مرکزی جمنا اسامی جالبی همچون حداد عادل رئیس سابق مجلس، جهانگیر الماسی بازیگر سینما، الهه راستگو نماینده سابق اصلاح طلب شورای شهر تهران، جواد شمقدری و جمال شورجه از کارگردانان سینما، علیرضا قزوه شاعر، بهزاد کتیرایی و یزدانی خرم روسای اسبق فدراسیون های تکواندو و کشتی، عباس شیبانی عضو بالای 90ساله شورای شهر تهران و تعداد زیادی از نمایندگان سابق و فعلی مجلس به چشم می خورد.

*با ورود حسین رضا زاده عضو شورای شهر تهران و قهرمان المپیک در رشته وزنه برداری بازار سلفی گرفتن که قبل از ورود وی نیز وجود داشت، بسیار داغ تر شد.

*از سوی مجری مراسم گفته شد حدود 140خبرنگار، عکاس و تصویربردار کار پوشش رسانه ای این مراسم را برعهده داشتند و تصاویر نیز به صورت مستقیم در پایگاه خبری جبهه مردمی نیرو های انقلاب اسلامی قابل مشاهده بود.

*پس از پایان سخنرانی های افتتاحیه نشست، سوگندنامه توسط رحیمیان قرائت شد و همه حاضران نیز همراه با وی متن سوگندنامه را قرائت کردند. 

*در هنگام برگزاری انتخابات شورای مرکزی در صبح و نامزد های ریاست جمهوری در عصر، برخی افراد فهرست های مورد حمایت خود را در میان حاضران پخش کردند که با انتقاد مهدی چمران روبه رو شد.

*برخی اصرار داشتند مهدی چمران نیز کاندیدای ریاست جمهوری شود که وی در پاسخ چند بار گفت که بلد نیست نامزد ریاست جمهوری شود!

*رحیمیان در میانه رای گیری برای نامزد های ریاست جمهوری اعلام کرد همه شایعاتی که مطرح می شود مبنی بر این که یک مقام عالی رتبه نظام با نامزدی افرادی مخالفت کرده دروغ است و تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است.

*به گفته چمران از حدود 50نفری که از سوی 3هزار منتخب سراسر کشور برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بودند، 28 نفر به دلایل مختلف انصراف دادند و حجت الاسلام تقوی نیز در میانه راه و در حالی که نامش در فهرست نامزد ها قرار داشت، از حضور در این رقابت منصرف شد.

* در هنگام اعلام اسامی کاندیدا ها از سوی مهدی چمران، حاضران با فرستادن صلوات واکنش نشان می دادند. در این میان بلندترین صلوات در هنگام اعلام نام سید ابراهیم رئیسی به گوش رسید. صدای صلوات در زمان اعلام نام قالیباف و فتاح نیز پس از رئیسی با قدرت بیشتری به گوش می رسید.