علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست امروز هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران پیرامون توافق با وزارت نفت در حوزه سانتریفیوژ و اینکه ایا خبر خوشی در حوزه هسته‌ای دارید یا خیر، گفت: هر زمان بحث خبر خوش هسته‌ای مطرح می‌شود، چهار ستون بدنم می‌لرزد.

وی افزود: انتظار دارند که ما هر ساعتی در صنعت هسته‌ای یک نوآوری و ابتکار داشته باشیم،‌ البته خوب است و توقعی که ایجاد شده باعث می‌شود ما بیشتر کار کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما در این 3 سال دولت یازدهم توانسته‌ایم به نحو مشهود و بارزی از سرریز هسته‌ای برای رساندن خدمات به سایر دستگاه‌ها مانند حوزه سلامت، نفت و کشاورزی استفاده کنیم.

صالحی با بیان اینکه 20 فروردین اولین دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته سنگ در حوزه نفت رونمایی خواهد شد، گفت: در خصوص این سانتریفیوژ باید بگویم نمونه‌هایی که از درون زمین برای حفر چاه‌های نفتی بیرون می‌آورند و آن مغزهایی که به‌صورت استوانه‌ای است را داخل این سانتریفیوژ می‌گذارند و بعد از آن سنگ را با یکی از دو سیال آب یا نفت آغشته می‌کنند.

وی افزود: در دوره 17 هزار چرخانده می‌شود و 40 هزار برابر نیروی جاذبه به این نیرو وارد می‌شود و نفت یا آب اشباع‌شده در سنگ بیرون می‌آید که با آب یا نفت بیرون مخلوط می‌شود. پس از آن است که متوجه می‌شوند جزئیات سنگ چگونه است که از آن می‌توانند متوجه شوند که میزان نفت و گاز در چاه‌های نفتی چقدر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این یک دستگاه بسیار پیشرفته است که یکی، دو نمونه بیشتر در پژوهشگاه وزارت نفت نیست که آن‌هم بسیار قدیمی است و 40 سال پیش وارد شده است.

صالحی اضافه کرد: دستگاه جدیدی که ما داریم، تمام داده‌ها را پردازش و حتی تصویربرداری می‌کند که ان‌شاءالله 20 فروردین رونمایی و تحویل پژوهشگاه نفت داده می‌شود.

وی پیرامون سفر روحانی به روسیه و اینکه آیا پیرامون موضوعات هسته‌ای نیز توافقاتی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: بله،‌ قرار است آقای روحانی به این سفر بروند اما زمان و ابعاد سفر را بهتر است از آقای ظریف بپرسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما در حوزه هسته‌ای از قبل توافق‌نامه‌ای برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای داشتیم که عملیاتی نیز شده است، در این خصوص صحبت‌هایی می‌شود و احتمالاً در حوزه مالی این موضوع خواهد بود.