علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه "شرایط خاص" که از شبکه 3 سیما پخش می‌شود، به مناسبت سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی حضور یافت.

صالحی در پاسخ به رضا رشیدپور، مجری این برنامه، بزرگترین خدمت خود به مردم و کشور در سی و هشت سال گذشته را، تدریس دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف دانست و گفت: دانشجویان بسیار خوبی در این دانشگاه و  دانشگاه های دیگر کشور رشد کرده‌اند که نمونه‌های آنها شهید شهریاری بود که به علم، اخلاق و دین مسلط بودند. امروز بسیاری از مدیران سازمان انرژی اتمی از شاگردان من در گذشته بوده‌اند.

وی گفت: تدریس یکی از بزرگترین خدماتی است که اگر درست انجام شود بسیار سخت اما موثر برای آموزش، فرهنگ و توسعه کشور است. پیامبر اکرم (ص) در جمله ای از ایشان نقل شده است که؛ حتی اگر می‌خواهید سنگ لهد بگذارید آن را به درستی انجام دهید.

صالحی در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته به نظر می‌آید موضوع افتخار به داشتن انرژی هسته‌ای و دانشمندان‌مان بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است و کمتر اهمیت این مسئله برای مردم تبیین شده است در حالی که هزینه‌های زیادی در این عرصه به لحاظ سیاسی و اقتصادی پرداخته شده، گفت: ما با استکبار جهانی چالش عمده‌ای داریم و آن‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی به بهانه‌های مختلف این چالش را برای ما ایجاد کردند. وقتی موضوع هسته‌ای را مورد توجه قرار دادند در اصل جوانان ما را به چالش گرفتند و در مقابل جوانان ما واقعا در این عرصه دویدند و آستانه‌های این فناوری را به دست آوردند به طوری که غرب از آن حیرت کرد.

وی گفت: غرب در هر حال با ایران در چالش است چه در موضوع هسته‌ای و چه حقوق بشر یا تروریسم. اگر این چالش در موضوع حقوق بشر هم بود همین هزینه‌هایی را که امروز و در سال‌های گذشته به ایران تحمیل شد، اتفاق می‌افتاد. بنابراین همه هزینه ها را به پای موضوع هسته‌ای ننویسیم. این هزینه‌ها می‌توانست برای دیگر مسائل نیز پرداخت شود.

وی در پاسخ به این که تا امروز چقدر به لحاظ مالی صرف صنعت هسته‌ای شده است گفت: اگر بخواهم به دلار این رقم را بگویم و با توجه به نوسانات دلار و تورم در این واحد ارزی، باید بگویم، در 25 سال گذشته 7 الی 7/5 میلیارد دلار هزینه شده است که 5 میلیارد دلار آن صرف راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی هدف از حرکت ایران به سمت انرژی صلح آمیز هسته‌ای را تولید سوخت نیروگاه‌های اتمی به ویژه نیروگاه اتمی بوشهر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هنوز در صنعت هسته ای به بلوغ نرسیده است. در عین حال که کارهای بزرگی انجام داده اما هنوز راه زیادی باقی مانده است. اما ما معتقدیم از حالا به بعد باید در این عرصه هزینه و فایده را در نظر بگیریم.

صالحی گفت: در افق 10 الی 15 ساله می‌توانیم در این صنعت ارزآوری داشته باشیم. ما امروز در رادیو داروها صادرات داریم و توانسته‌ایم در یک پروژه 60  میلیون یورو سرمایه گذاری کنیم و کار آغاز شده است که ان‌شاءالله تا 4 الی 5 سال آینده تولید رادیو دارو در کشور سرعت می‌گیرد.

صالحی گفت: ایران از جمله کشورهای در حال توسعه است که در سطح صنعت هسته ای به طور گسترده پیش رفته است. در عین حال کشورهایی مثل پاکستان، برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی هم هستند که در این عرصه فعالیت دارند اما آنها در یکی از ابعاد چرخه سوخت جلو رفته‌اند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش این مجری که ترامپ چه می‌گوید، با بیان این که رئیس جمهور جدید آمریکا یک پدیده است و در آن شکی نیست گفت: من سال‌ها در آمریکا زندگی کرده‌ام و در زمان مسئولیت‌هایم تحولات امریکا را همواره رصد کرده‌ام. اما چنین پدیده ای را ندیده بودم. البته معتقدم ترامپ را نباید خارج از اندازه اش بدانیم. چرا که معتقدم این شخص همچنان در چارچوب ساختار سیاسی امریکا تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: روسای جمهور پیشین امریکا همواره در فضای خاکستری بین راست و چپ حرکت کرده‌اند اما ترامپ در انتهای نگرش‌های راست‌گرا در امریکا حرکت می‌کند. با این حال او هنوز در چارچوب ساختار امریکا قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی شرایط حاکم بر امریکا را مبهم و سرگردان دانست و گفت: اکنون ما با شرایطی روبه‌رو هستیم که رئیس اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در مالت اعلام می کند که اروپا با چهار تهدید روبه‌روست؛ داعش، قدرت‌طلبی چین، توسعه‌طلبی روسیه و پدیده ترامپ. این حرف اروپایی‌هاست که یار غار آمریکا هستند. ما امروز شاهد تصمیمات و موضوع‌گیری‌های عجیب ترامپ در مسائل مختلف از جمله موضوع کشیدن دیوار میان امریکا و مکزیک هستیم. این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که همگان می‌دانیم هیچ دیواری مردم را از یکدیگر جدا نمی کند. همچنین در رابطه با منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا نکته عجیب این است که کشورهایی که علیه امریکا عملیات تروریستی انجام دادند در این لیست نیستند. بنابراین معتقدم ما در شرایط فعلی در امریکا شاهد دوقطبی هستیم؛ به شکلی که اطرافیان ترامپ هم در تناقض قرار دارند. یک مقام نزدیک به ترامپ ضدصهیونیست است و از طرفی دامادش یهودی متمایل به صهیونیست‌هاست.

صالحی تاکید کرد: چهار سال آینده در دولت ترامپ واقعا دیدنی است. من حتی صحبتی از آقای ظریف که به گفته خودش چهل سال است روابط بین‌الملل و امریکا را تدریس می‌کند، شنیدم که گفته است: چنین چیزی را در تاریخ امریکا شناسایی نکرده بودیم. بنابراین معتقدم همه باید در این چهار سال با تدبیر عمل کنیم و سعی کنیم شرایط جدید امریکا به علاوه شخصیت ترامپ را به درستی مطالعه و درک کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: باید با عقلانیت، هشیاری، واکنش‌های‌مان را در برابر ترامپ ارزیابی و اقدام کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بر ضرورت حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن تاکید کرد و گفت: یکی از تهدیدهایی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نسبت به تهدیدات امریکا و دیگر کشورها متقابلا داشته باشد، نشان دادن انسجام داخلی است. بدون آن‌که درگیری به وجود آید با هوشمندی می توانیم این پیام را بفرستیم که ملت ایران یکپارچه است و حکومت و نظام برآمده از اراده ملت هستند. به این شکل طرف مقابل حساب کار دستش می‌آید.