آیین رونمایی از فصلنامه علمی گنجینه دفاع مقدس و مقاومت با حضور جمعی از پژوهشگران و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ پایداری برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، سرلشکر سیدیحیی صفوی رئیس هیأت تحریریه فصلنامه گنجینه علمی دفاع مقدس و مقاومت در سخنانی بیان کرد: در سال‌های دفاع مقدس همه به دنبال خدا بودند اما اکنون بیشتر افراد به دنبال خود هستند و جای خدا و خودشان را تغییر داده‌اند. در اینجا باید از شهردار تهران تشکر کنم که چنین فضایی را آماده کرده است تا حال و هوای دوران دفاع مقدس و معارف آن زمان به نسل‌های مختلف انتقال یابد. بدون شک تکمیل محتوای این مجموعه کار بسیار دشواری بوده است.

وی ادامه داد: بدون تردید پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس بزرگترین حماسه ملت ایران و کارکرد مدیریتی مسئولان جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های سیاسی و نظامی بوده است. برای مانایی این حماسه به گونه‌ای که آن هشت سال تضمین کننده امنیت ۸۰ سال دیگر ما باشد باید بکوشیم و تجربه‌های خود را در قالب فیلم، کتاب درسی  دروس دانشگاهی به ثبت برسانیم چرا که علمی شدن وقایع دوران دفاع مقدس موجب ماندگاری ما خواهد بود. بیشتر جوانان ما با گذشت بیش از ۲۷ سال از پایان جنگ همچنان برخی از رویدادهای انقلاب و زمان جنگ را نمی‌دانند از همین رو برای انتقال علوم و معارف جنگ باید اقدامات متفاوتی انجام بدهیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با تأکید بر مسئله صداقت یادآور شد: ایمان، صبر، وحدت، همکاری و همدلی مردم و مسئولان از جمله مولفه‌های رفتاری و مدیریتی ملت ما در دوران دفاع مقدس بود. برای مقابله با مشکلات و حل آن‌ها باید با ملت صادق باشیم و فعالیت‌های خود را با مدیریت جهادی انجام بدهیم چرا که راه حل برون‌رفت از مشکلات همین شیوه مدیریتی است. مردم همواره با انقلاب همراه هستند و نمونه آن همین بحران اهواز است که علیرغم تبلیغات دشمن، مردم با صبر و توکل حتی تجمعی انجام ندادند.

سرلشکر صفوی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از مراکز آموزش عالی در کشور گفت:‌ باید در این مراسم گله‌ای از این مراکز داشته باشم چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی چند سال قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که دانشجویان در مقاطع کارشناسی دو واحد درسی آشنایی با معارف دفاع مقدس را بگذرانند تا مدت‌ها نیز برای این واحد درسی تلاش و کار خوبی انجام شد اما اخیرا نوعی سهل‌انگاری یا دست‌اندازی در این رابطه انجام شده است. برای مصداق آوردن باید بگویم که نمره درسی این واحد تأثیری در معدل دانشجو ندارد. سوال من این است که مگر دانشجویان بیکار هستند که وقتی این واحد درسی در معدل‌شان لحاظ نمی‌شود بخواهند آن را بگذرانند؟!

عضو هیأت مدیره باغ موزه دفاع مقدس ادامه داد:‌این نشان می‌دهد که نوعی تفکرات خاص، آگاهانه یا ناآگاهانه و از سر دانایی،چنین کاری را انجام داده‌اند؛ چرا که اکنون در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده دانشگاهی ما با این مشکل برخورد کرده‌ایم. من نمی‌خواهم بگویم، اما ممکن است در این زمینه نفوذ یا تفکر انحرافی صورت گرفته باشد. دفاع مقدس برای همه ملت ایران است.

وی در رابطه با فصلنامه گنجینه علمی دفاع مقدس و مقاومت نیز یادآور شد: امیدوارم این فصلنامه مصوبه بگیرد و به عنوان یک فصلنامه علمی-پژوهشی به کار خود ادامه بدهد و تحقیقات و مقالات علمی بسیاری در آن منتشر شود. از طرفی، پژوهشگران و دانشجویان ما نیز در رابطه با مسائل مرتبط با دفاع مقدس تحقیق کنند. به عنوان مثال آقای «پی‌یر رازو» یک نویسنده فرانسوی است که کتابی را از روز مکالمات صدام و فرماندهانش به چاپ رسانده است. هنگامی که با این نویسنده صحبت کردیم او از جنگ تحمیلی شگفت‌زده بود. اکنون این کتاب در حال آماده‌سازی و ترجمه است. این شخص گفت حاضر است پس از اینکه این کتاب را ما ترجمه کردیم در چاپ‌های بعدی اگر نیازی به اصلاح باشد آن را لحاظ کند.

این فرمانده دفاع مقدس در پایان سخنانش گفت:‌ نقش دولت‌های حامی عراق مانند کشورهای جنوب خلیج فارس که در کشتار مردم ایران دست داشته‌اند و حامی عراق بوده‌اند، دلایل غافلگیری ما، تعیین مقدار خسارت‌های که از ۱۰۰ میلیارد تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است، وضعیت شهرهای ما در دوران دفاع مقدس، بیان جنگ از زبان فرماندهان صدام و سایر موضوعات کارهایی هستند که می‌تواند برای دانشجویان و اساتید به عنوان یک فعالیت پژوهشی عنوان شود تا آن را به مقاله تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور سرلشکر صفوی، سردار خضرایی، امیرسرتیپ گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، امیرسرتیپ کریمی معاون پژوهشی دانشگاه ستاد فرماندهی ارتش (دافوس)، سردار هادی مرادپیری و سردار حسنی عضو هیأت تحریریه و امیر دریادار آل احمد نماینده فرمانده نیروی دریایی ارتش، از «فصلنامه علمی گنجینه دفاع مقدس و مقاومت» رونمایی شد. همچنین از سعید الفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز تقدیر شد.