اعلام لغو تابعیت ایرانی افراد دو تابعیتی توسط سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و فروش اموال غیر منقول آنها چندی پیش سوژه داغ رسانه ها شد.
 
 اما امروز نقوی حسینی سخن پیشین خود را اصلاح کرد و تاکید کرد: تابعیت ایرانی افراد دارای تابعیت مضاعف لغو نمی شود، بلکه ما تابعیت مضاعف آنها را به رسمیت نمی شناسیم.
 
این تنها بخشی از توضیحات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با احکام دو تابعیتی ها است.
 
نقوی حسینی علاوه بر موضوع دو تابعیتی ها و مباحث مربوط به انتخاب سفیر ایران در سوریه را مورد بررسی قرار داد، که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
 
در گفت و گوی قبلی خود با میزان اظهار داشته بودید که تابعیت ایرانی افراد دو تابعیتی لغو خواهد شد ولی اخیرا اعلام کردید که اینگونه نیست، دلیل این تناقض چیست؟ 
 
من به اشتباه گفته بودم که تابعیت ایرانی افراد دو تابعیتی لغو می شود در حالی که مسئله به این شکل است که تابعیت غیر ایرانی آنها از نظر ما به رسمیت شناخته نمی شود و تابعیت ایرانی آنها پابرجاست.
برای اینکه نشان بدهیم تابعیت مضاعف از نظر ما مذموم و عملی ناپسند است قانون برای افراد دو تابعیتی مجازات پیش بینی کرده است.
 
شرط عدم حضور یا گفت و گوی تلفنی منتقدین برنامه عراقچی را لغو کرد /حکم سفیر ایران در سوریه منتظر امضای روحانی است/ اموال غیر منقول دو تابعیتی ها به فروش می رسد

دقیقا چه نوع مجازاتی برای دو تابعیتی ها اعمال خواهد شد؟

افرادی که تابعیت مضاعف می گیرند حق داشتن اموال غیر منقول را ندارند و دادستان به عنوان مدعی العموم حق دارد اموال غیر منقول آنها را بفروشند و پولش را به فرد دو تابعیتی بدهد.
چون این افراد به تابعیت ایرانی خودشان بی اهمیتی کرده اند و تابعیت یک کشور دیگر را به ایران ترجیح داده اند به همین علت هم قانون نسبت به آنها سختگیرانه عمل می کند و تابعیت غیر ایرانی آنها را به رسمیت نمی شناسد اگر چه تابعیت ایرانی آنها پابرجاست.
 
چرا وقتی تابعیت دوم افراد را به رسمیت نمی شناسید برای آن مجازات در نظر می گیرید؟

چون واقعیت امر صورت گرفته و عدم به رسمیت شناختن ما اصل ماجرا را نفعی نمی کند.

ایا مجازات های دیگری هم نسبت به دو تابعیتی ها اعمال می شود؟
 
وقتی فردی تابعیتی مضاعف دارد و به این جهت حق داشتن اموال غیر منقول را ندارد بنابراین به طور مضاعف نمی تواند دارای مسئولیت و مدیریت باشد.
 

آیا در کشور های دیگر هم نسبت به دو تابعیتی ها اعمال مجازات می شود؟
 
قوانین کشورها نسبت به وضعیت دو تابعیتی ها برخوردهای متفاوتی دارند، بعضی از کشورها سیاستشان پذیرفتم مهاجر و اتباع دیگر است که طبیعتا آنها مجازاتی در نظر نمی گیرند و وقتی یک کشوری سیاستش این نیست که مانع مهاجرت اتباع خود شود بنابراین برای تابعیت مضاعف هم سختگیری نمی کنند و برایش مهم نیست که اتباع کشور خودش تابعیت کشور دیگری را بپذیرد.
البته خیلی از کشورها هستند که نسبت به تابعیت کشور خودشان حساسیت دارند و اعمال محدودیت های خاصی می کنند.
 
 
گمانه زنی هایی در مورد انتخاب سفیر ایران در سوریه رخ داده است، چه کسی سفیر ایران در سوریه می شود؟

پیرو سوالی که یکی از نمایندگان به صورت مکتوب از وزیر خارجه در مورد علت عدم انتخاب سفیر سوریه پرسیده بود، اخیراً نشستی با وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی برگزار واین مسئله هم طرح شد که چرا در شرایط فعلی که ما از هر موقع دیگری برایمان مهم تر است دو ماه است که سفارتخانه یمان در سوریه سفیر ندارد و آقای ظریف به ما گفت فرد مورد نظر را معرفی کرده ایم ومنتظر امضای حکم آن توسط رئیس جمهور هستیم. 

ایا اعلام شد که چه شخصی برای سفارت سوریه معرفی شده است؟

بله؛ اعلام شد ولی قرار است که فعلا رسانه ای نشود.
 
در حال حاضر در کشور عراق هم سفیر نداریم برای این کشور چه کسی انتخاب می شود؟

در این مورد صحبت نکرده ایم ولی برای ما خیلی جالب است که در شرایطی که ما با زحمات چندین ساله و حمایت های جمهوری اسلامی به دو کشور عراق و سوریه کمک می کنیم تا از شر وجود داعش و گروه های تکفیری نجات پیدا کنند در این دو کشور سفیر نداریم و این در حالی است که حضور سفیرمان در آن دو کشور ضرورت دارد.