دکتر سیدرضا صالحی‌امیری بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان فارس، با ذکر خاطراتی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: تعادل، عدالت و انصاف سیاسی از خصوصیت‌های آیت‌الله هاشمی بود و حضور مردم در تشییع وی نشان داد مردم ایران بزرگان خود را گرامی می‌دارند.

 

وی افزود: هاشمی در سخت‌ترین دوران در مسیر توسعه و سازندگی گام برداشت و از مظلوم‌ترین شخصیت‌های نظام اسلامی و نقطه تعادل سیاسی جامعه ایران بود که در فراز و نشیب‌های تحولات، دچار افراط و تفریط نشد.

 

این عضو کابینه هاشمی‌رفسنجانی را روایت‌گر صادق تحولات ایران دانست و ادامه داد: هاشمی با سکوت در برابر برخی تخریب‌ها و رد صلاحیت‌ها از آبروی خود برای کشور هزینه کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد دولت پرداخت و گفت: در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه درگیر جنگ و خونریزی هستند، ایران اسلامی جزیره ثبات است و این میسر نشده جز با تلاش‌های مجموع نظام و در جدید‌ترین دسته‌بندی‌ها ایران در شمار 20 کشور امن معرفی شده است.

 

صالحی‌امیری با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد: جان کری به صراحت گفته کلید امنیت خاورمیانه در دست ایران است و غیر از وی دوست و دشمن به خوبی می‌دانند امروز ایران از اصلی‌ترین بازیگردانان تحولات خاورمیانه محسوب می‌شود.

 

وی با بیان این که دولت به جای درگیری و تنش با استفاده از ابزار دیپلماسی جایگاه کشور در معادلات اقتصادی، اوپک و سایر مجامع جهانی را ارتقا داده، ابراز داشت: منتقدان سیاست‌های دولت به این سئوال پاسخ دهند که تداوم سیاست‌های گذشته ما را به کجا هدایت می‌کرد.

 

وزیر ارشاد سفر بیش از 100 هیئت خارجی به ایران و جذب 11.3 میلیارد دلار سرمایه خارجی را از دیگر مواردی به عنوان دستاورد دولت دانست که مورد اشاره قرار داد و افزود: این دست‌آوردها حاصل مجموعه اقدامات نظام اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری بوده است.

 

وی تصریح کرد: درست است که دشمن بدعهدی کرده اما نباید در زمین آنها بازی کنیم بلکه باید با هوشیاری به هدایت مقام معظم رهبری و درایت مسئولان خود در قوای مختلف، کار را پیش ببریم که اگر شرایط به روال قبل از دولت پیش رفته بود، امروز جامعه با جنگ و خونریزی و فقر و فلاکت درگیر بود و آقای روحانی از تمام آبروی خود مایه گذاشت تا کشور اعتلا پیدا کند و صد البته حمایت و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و وحدت قوای نظامی و انتظامی و امنیتی عامل اصلی موفقیت دولت در پیشبرد امور بود.

 

وزیر ارشاد با اشاره به گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: امروز در بهترین وضعیت بعد از انقلاب قرار داریم، 100 تن آب سنگین در اختیار ماست و 120 تن کیک‌زرد برای تامین خوراک مراکز هسته‌ای موجود است.

 

در این جلسه جمشید جعفرپور، نماینده مردم لار، خنج و گراش فرهنگ را زیربنای سایر بخش هاتوصیف کرد و افزود: بیشترین سهم برنامه ششم توسعه در بخش فرهنگی بر روی میراث فرهنگی تکیه دارد و بر این اساس می‌توان سهم استان فارس را در این بخش ارتقا داد.

 

پروفسور یوسف حسنلی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز دیگر سخنران این نشست بود که در اظهاراتی خواستار پالایش زبان فارسی از اصطلاحات بیگانه شد و اظهار داشت: در کشور زبان فارسی متولی ندارد و هرکسی بنا به دلخواه هر اسمی روی مغازه و ملک خود می‌نهد.

 

در این نشست از خدمات علمی و ادبی پروفسور فرج‌الله خداپرستی فعال حوزه زبان و هویت ایرانی و گردآورنده مجموعه «پیکره زبان فارسی» تقدیر شد.