سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) پارلمان در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود، اظهار کرد: فرهنگ به مثابه اکسیژن در جامعه ایران و چشمه جوشانی است که همه انسانهای تشنه می‌توانند از آن سیراب شوند و روح جاری برای فضیلت انسانها است.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگی جامعه‌ای است که در آن انسانها در آن شخصیت والایی دارند و با یکدیگر سازگار و انسجام دارند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، گفت: اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند و این حوزه را نمی‌توان از سایر حوزه‌ها قابل تفکیک دانست.

صالحی امیری با بیان اینکه بنده 20 سال عمر خود را صرف مطالعه فرهنگی کردم، اظهار کرد: برای اولین بار بنده و برخی از همکارانم قدرت نرم را در امنیت تئوریزه کردیم و همچنین گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کردیم که 950 گفت‌وگوی فرهنگی را بر همین اساس برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند از جان خود برای خدمت به اصحاب فرهنگ دریغ نخواهم کرد، گفت: بنده برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کردم و در حوزه فرهنگ 43 آسیب را شناسایی و 23 آسیب را در حوزه ارشاد شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کردم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گفتمان غالب در فرهنگ کشور گفتمان مقام معظم رهبری و در ذیل آن گفتمان رئیس جمهور است، گفت: در حوزه فرهنگی باید حوزه دینی پاس داشته شود و نباید از مرزهای دینی و شرعی عبور شود.

صالحی امیری تصریح کرد: باید فرهنگ کشور را با کمک مجلس، روحانیت و دستگاههای ذیربط و شورای انقلاب فرهنگی تقویت کرد و با توجه به این موضوع تعامل بین این نهادها برای ارتقاء فرهنگ بیش از پیش شود.

وی ادامه داد: وزیری که نتواند با منظومه فرهنگی تعامل داشته باشد با چالش جدی مواجه می‌شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بنده از نمایندگان رای اعتماد بگیرم وعده می‌دهم ثبات و آرامش را در فرهنگ کشور ایجاد کنم زیرا هیچ‌گاه در بستر اغتشاش توسعه شکل نمی‌گیرد.

صالحی امیری گفت: وزارت فرهنگ نباید وارد کار سیاسی شود. باید تلاش کنیم وزارت فرهنگ غیر سیاسی شود و سیاستمداران از بازی فرهنگ خارج شوند.

وی با بیان اینکه باید در جهت انسجام و تعامل تمام اقوام و فرهنگهای ایرانی کوشیده شود،‌گفت: باید وزارت فرهنگ در جهت تقویت تنوع فرهنگی کوشا باشد و به این فرهنگها ارزش بیشتری داده شود و تنازعات فرهنگی کاهش یابد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصحاب فرهنگی بنده را می‌شناسند، گفت: این موضوع می‌تواند پشتوانه‌ای برای برنامه‌ریزی و مدیریت در فرهنگ باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه بنده معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم، خاطرنشان کرد: فرهنگ ما بر اساس شریعت است و پاسداشت فرهنگ از وظیفه وزارت فرهنگ است و  برای این منظور اگر بنده وزیر فرهنگ و ارشاد شوم ساختاری به این منظور ایجاد می‌کنم که گزارش آن را به مجلس به صورت دوره‌ای ارائه می‌کنم.

وی با بیان اینکه حوزه دین و قرآنی باید تقویت شود، گفت: ایجاد یک سازمان برای نیازسنجی فرهنگی از مهمترین دغدغه‌های امروز وزارتخانه مربوطه است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصتها و چالشها مواجه هستیم، گفت: باید نیازها را در جهت اهداف انقلاب هدایت کنیم.

صالحی امیری با بیان اینکه در حوزه اخلاق باید جامعه تقویت شود، گفت: در اخلاق فردی در جامعه کار کنیم که گفتمان‌سازی از فرهنگ آغاز می‌شود و باید گفتمان‌سازی از سطح جامعه آغاز شود.

وی با اشاره به اقتصاد فرهنگ گفت: اقتصاد فرهنگ در جهان 820 میلیارد دلار است که سهم چین 120 میلیارد دلار‌، آمریکا 80 میلیارد دلار و کره 42 میلیارد دلار است و سهم ایران کمتر از 100 میلیون دلار است که باید در این حوزه اقدامات لازم انجام شود.

صالحی امیری با بیان اینکه هم اکنون تنها یک هزارم گردش مالی صنعت فرهنگ در دنیا متعلق به کشور ماست، گفت: با ظرفیت بالایی که در عرصه فرهنگ و صنایع دستی داریم می‌توان صنعت فرهنگ را جایگزین صنعت نفت کرد و برای تحقق این امر باید یک برنامه استراتژیک را در دستور کار قرار داد. من در برنامه بودجه سال 96 از آقای نوبخت می‌خواهم که حمایت و بسترسازی از صنعت فرهنگ را آغاز کنند و ما با استفاده از صنعت فرهنگ می‌توانیم اشتغالزایی کنیم.

وی با اشاره به جایگاه تولید فیلم و آثار هنری کشور در سطح منطقه اظهار کرد: هم اکنون کشور ما جایگاه چهارم تولید فیلم و جایگاه اول نقاشی در منطقه را داراست.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان تصریح کرد: توجه به معیشت و امنیت فکری هنرمندان به عنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور و توجه به مسئله بیمه هنرمندان در اولویت برنامه‌ا‌ی‌اش قرار دارد.

صالحی امیری با بیان اینکه گسترش تعامل بین‌المللی برای گسترش فرهنگ ایرانی - اسلامی در منطقه و جهان در برنامه‌های خود دارد مدعی شد: من در یک دهه قبل کتاب دیپلماسی فرهنگی را نوشتم و بسیاری از رایزنهای فرهنگی کشور را تربیت کرده و می‌کنم و یکی از صاحبنظران حوزه دیپلماسی فرهنگی هستم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضلات حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور و توجه به مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های پیشنهادی وی نقش پررنگی دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بسیاری از روستاها و شهرهای کشور کتابخانه نداریم و رفع این معضل نیازمند عزم ملی است.

صالحی امیری کاهش تصدیگری در حوزه فرهنگی با کمک از مردم و اصناف فرهنگی را از جمله برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس خواند.

وی در پایان با بیان اینکه مجلس در راس امور است، گفت: از این منظر اگر به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود تعاملی جدی و حداکثری را با نمایندگان مجلس خواهد داشت و با معیار قراردادن اخلاق هرگز به نمایندگان ملت دروغ نخواهد گفت و به اموال مردم دستبرد نمی‌زند. رای جمعی را به رای فرعی ترجیح می‌دهد و در دفاع از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر تلاش خواهد کرد.