نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه(21 آذر)‌ در جریان بررسی طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد که بخش‌هایی از آن از سوی شورای نگهبان به پارلمان اعاده شده، ماده 56 این طرح را با 114 رای موافق، 15 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر اصلاح کردند.

ماده 56 این طرح که به منابع مالی سازمان استاندارد مرتبط است، به شرح زیر اصلاح شد:

1- منابع ناشی از انواع کارمزد دریافتی بابت امور استانداردسازی شامل صدور یا تمدید کلیه پروانه‌ها، گواهینامه‌ها و تائیدیه‌های مربوط به ارزیابی، انطباق، تایید صلاحیت، اوزان و معیارها منطبق با مصوبه شورای عالی استاندارد که ارقام آن همه ساله در بودجه سالانه کشور درج و طی موافقت‌نامه متبادله در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

2- اعتباراتی که همه ساله به صورت کمک و نیز غیر آن طی ردیف‌های مربوطه در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود.

3- هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی اشخاص غیر ذینفع

4- درآمدهای حاصله از فروش باقیمانده نمونه‌های کالا

همچنین نمایندگان در جلسه علنی امروز بند 6 ماده 7 این طرح را نیز با 122 رای موافق، 14 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه علنی حذف کردند.

در بند 6 ماده 7 این طرح آمده بود: تشکیل واحدهای متناظر با سازمان‌ها و مراکز استانداردسازی بین‌المللی به منظور عضویت و مشارکت فعال و تاثیرگذار در کمیته‌های فنی و استانداردهای بین‌المللی بر اساس مقتضیات کشور

نمایندگان همچنین بند 27 ماده 7 این طرح را نیز با 116 رای موافق، 11 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس حذف کردند.

در بند 27 ماده 7 این طرح آمده بود: ایجاد سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز به منظور ساماندهی منابع در حوزه استاندارد

همچنین نمایندگان با 112 رای موافق، 6 رای مخالف و 7 رای ممتنع به حذف ماده 59 این طرح نیز رای مثبت دادند.

در ماده 59 این طرح آمده بود: سازمان موظف است به منظور بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین استانداردسازی، اقدامات لازم را جهت توسعه‌، تجهیز و نوسازی آزمایشگاه‌های مربوطه و ارتقاء دانش فنی نیروی انسانی به عمل آورد و اعتبارات لازم را در بودجه سالانه پیش‌بینی کند.