علی اکبر کریمی با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: آمریکا با تمدید داماتو تلاش دارد سایه تحریم را بر سر ایران نگه دارد که قطعا این خلاف روح برجام است؛ چرا که در برجام مقرر شده بود نباید هیچ تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود.

وی افزود: آمریکا به دنبال تداوم فشارهای اقتصادی چند جانبه به ایران است. در حالی که براساس برجام حق چنین کاری را ندارد. لذا در مقابل این اقدامات باید جمهوری اسلامی مواضع قاطع و درخوری اتخاذ کند و در مقابل این اقدام رفتاری از خود نشان دهد که کشوری حق رفتار مشابه را به خود ندهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: رهبری در خصوص تمدید تحریم‌ها تذکرات لازم را داده‌اند و همه ارکان کشور نیز متفق القول هستند که واکنش مناسبی در مقابل این رفتار آمریکا نشان دهند و مجلس نیز فردا طرحی را برای مقابله با این اقدام آمریکا بررسی خواهد کرد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به پیشینه تحریم‌های داماتو گفت: این تحریم‌ها در سال ۱۹۹۶ میلادی با امضای بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران و لیبی وضع شد، که عمدتا در حوزه‌های بالادستی نفت و انرژی بود و براساس آن هیچ شخصی حقوقی و حقیقی حق نداشت بیش از ۲۰ میلیون دلار در سال در صنایع نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند. اما در سال ۲۰۰۶ کنگره آمریکا با اصلاح پیشنهاد سناتور داماتو لیبی را از این تحریم‌ها مستثنی کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز با تصویب قانون جامع تحریم‌ها علیه ایران یک بار دیگر تحریم داماتو اصلاح شد و صادرات فرآورده های نفتی به آن اضافه شد و اخیرا نیز آمریکا مجددا این تحریم را برای ۱۰ سال تمدید کرد.

وی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شرایطی که در آن قرار دارد و نقشی که در منطقه ایفا می‌کند، اجازه تحمیل فشارها و تحریم‌های گذشته را نخواهد داد و ابزارهای لازم برای این موضوع پیش بینی شده است.