علی‌اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین‌المللی وین در نشست تخصصی بازخوانی مفهوم حقوق بشر و تروریسم در دونگاه امریکایی و اسلامی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: پس از پیروزی انقلاب یک سوال جدی مطرح شد که آیا سازمان‌های بین‌المللی با معیارهای انقلاب ما همخوانی دارند. پاسخی که در زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) گرفتیم این بود که ما در این سازمان ها خواهیم بود،‌ اما نه به این معنا که هر چه اعلام کردند بی چون و چرا قبول کنیم.

وی ادامه داد: منشور سازمان ملل بر اساس اهداف و منافع ابرقدرت‌ها تدوین شده است. انتظار امام و شهدای ما این است که ما در این سازمان ها اثرگذار باشیم. 

سلطانیه اظهار داشت: زمانی که من در سال 60 به وین رفتم هیچ امکاناتی نداشتیم . اولین شوکی در آن زمان به ما وارد شد این بود که آژانس هیچ حق رای و حق عضویتی برای ایران قائل نبود. اما سرانجام پول حق رأی از تهران واریز شد و ما حق رأی خود را دریافت کردیم. در آن زمان موضوع اصلی حمله به تأسیسات هسته‌ای بود. من در آن زمان علی‌رغم جنگ با عراق حمله به تأسیسات هسته ای این کشور توسط اسرائیل را محکوم کردم. 

نماینده جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین‌المللی وین ادامه داد: در این زمان بود که آمریکا تهدید به ترک آژانس کرد. این کشور از گذشته تاکنون 25 درصد بودجه آژانس را پرداخت می‌کند یعنی اگر آمریکا آژانس را ترک می‌کرد امکان انحلال آژانس بود.

سلطانیه گفت: منشور سازمان ملل نماد حقوق بشر آمریکایی است مثلا معاهده NPT کاملا تبعیض آمیز است. ماده یک آن می‌گوید که هر که سلاح هسته‌ای دارد به دیگران ندهد. ماده دوم آن اشاره می‌کند کسانی که سلاح هسته‌ای دارند حق تهیه و تولید ندارند. این موضوع کاملا تبعیض‌آمیز و جهت‌دار است. تاکنون سازمان ملل بیش از 30 قطعنامه که بر علیه اسرائیل را صادر شده بود را وتو کرده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین‌المللی وین در پایان خاطرنشان کرد: اصل به وجود آمدن آمریکا اصل اشغال است و به همین دلیل است که اسرائیل را حمایت می‌کند، کشوری که بزرگترین نقض کننده حقوق بشر است.