پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شورای نگهبان برای جلوگیری از هر گونه شائبه ای احتمالا وضعیت شرکت در آزمون علمی را عمومی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، شورای نگهبان قانون اساسی برای جلوگیری از هر گونه شائبه ای درخصوص شرط احراز اجتهاد نامزدهای انتخابات خبرگان، احتمالا وضعیت شرکت در آزمون علمی احراز اجتهاد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را عمومی می کند البته برخی معتقدند شورای نگهبان این موضوع را اجرایی کرده و اعلام نکرده است.

بر این اساس در صورتی که این موشوع، اجرایی شده باشد، آن دسته از افرادی که سابقه نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارند، اجتهاد آنها در دوره های گذشته اثبات شده، دیگر نیازی به شرکت در آزمون احراز اجتهاد انتخابات مجلس خبرگان رهبری امسال را ندارند اما سایر داوطلبین بایستی در این آزمون شرکت نمایند.

در دوره های گذشته، روحانیانی که آثاری دال بر اجتهاد شامل آثار کتبی و یا تقریرات دوره درس خارج داشتند نیز نیازی به شرکت در آزمون مزبور نداشتند که موجب بروز اعتراضاتی می شد.

شرکت در آزمون صرفا جهت احراز شرط اجتهاد نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و سایر شروط نیز در یک فرایند تعریف شده در شورای نگهبان بایستی مورد بررسی فقها قرار گیرد.

بر اساس ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلبین نامزدی خبرگان باید دارای شرایط زیر باشند:

الف – اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی 

ب – اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولیّ فقیه واجد شرایط رهبری ، را تشخیص دهد . 

ج – بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز .

د – معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران .

ﻫ - نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی

بر اساس مصوبه فقهای محترم شورای نگهبان مراحل ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون علمی لازم برای مجلس خبرگان رهبری به شرح ذیل اعلام شده بود:

1- تاریخ ثبت نام: پانزدهم مرداد 1394 تا پایان مرداد 1394

2- محل ثبت نام : دبیرخانه خبرگان رهبری واقع در قم

3- تاریخ برگزاری امتحان : یکشنبه پانزدهم شهریور 1394