به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، این وزارتخانه در اجرای ماده 12 آئین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نخستین اطلاعیه خود در خصوص این انتخابات را صادر کرد.


متن کامل این اطلاعیه از این قرار است:

به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند ثبت نام داوطلبان نمایندگی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز پنج شنبه بیست و ششم آذرماه نود و چهار آغاز و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه دوم دی ماه نود و چهار به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت و اخذ رأی در روز جمعه مورخ هفتم اسفندماه نود و چهار به عمل خواهد آمد.

داوطلبان یا نمایندگان آنان که کتباً معرفی شده باشند، می توانند در مهلت تعیین شده به فرمانداریهای مراکز حوزه های انتخابیه (فرمانداری شهرستان مرکز استان) یا وزارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

شرایط انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام به موجب ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان به این شرح است:

الف- اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی
ب- اجتهاد درحدی که قدرت استنباط بعض مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.
ج- بینش سیاسی، اجتماعی و آشنایی با مسایل روز
د-معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران
هـ- نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی

همچنین براساس مفاد قانون انتخابات، موارد زیر به اطلاع می رسد:

1- مرجع تشخیص دارابودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند.

2- کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحاً یا ضمناً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشند، از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

3- ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

یادآوری می شود این اطلاعیه وزارت کشور در اجرای ماده 12 آئین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری صادر شده است که به موجب آن وزارت کشور پس از وصول دستور مقام رهبری مبنی بر انجام انتخابات خبرگان، موظف است حداکثر ظرف ده روز مراتب و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع مردم برساند.