به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما یوسی مکلبرگ در تحلیلی برای این پایگاه اینترنتی نوشت: می توان استدلال کرد که موفقیت اسرائیل در اجتناب از وارد شدن به جنگ داخلی در سوریه را می توان به عنوان یک معجزه در نظر گرفت. شکست کامل نظم سیاسی در سراسر مرز مناطق اشغالی جولان، ‌دولت یهودی را وادار کرده است تا به شدت مراقب و نگران این منطقه باشد.

هر جا که اسرائیل می نگرد، یک خطر احتمالی وجود دارد، سال ها بی ثباتی و درگیری احتمالی، شرایط بدی را ایجاد کرده است. تا سال 2011 که آشوب ها و ناآرامی ها در سوریه آغاز شد، بلندی های جولان، یکی از آرام ترین مرزهای اسرائیل از زمان آتش بسی بود که بعد از جنگ اکتبر 1973 موسوم به جنگ یوم کیپور، برقرار شد. پنج شنبه گذشته، چهار راکت از قلمرو سوریه به سمت بلندی های جولان و منطقه الجلیل در اسرائیل اصابت کرد. این حمله، اولین شلیک عمدی از سمت سوریه به اسرائیل بعد از چهار دهه است. این اقدام با واکنش اسرائیل مواجه شد و برخی از مقامات جهانی آن را محکوم کردند. با وجود توافق صلح با سوریه یا بدون آن، آرامش در مرزهای بلندی های جولان، شاید یکی از عواملی بود که اسرائیل حضور بشار اسد را در دمشق تحمل می کرد. هنوز مشخص نیست که تصمیم گیرندگان اسرائیلی برای حل این معمای پیچیده قصد دارند چه تدبیری بیندیشند.

رژیم سوریه در حال حاضر با ایران و حزب الله متعهد است که دو دشمن قسم خورده اسرائیل محسوب می شوند. علاوه بر این، باید این حقیقت را در نظر داشت که بشار اسد و رژیم او به نقض حقوق بشر اقدام کرده اند و سوریه اکنون از نظر بین المللی به یک کشور منفور تبدیل شده است که اسرائیل هرگز نمی تواند علنا از آن حمایت کند. بقای رژیم سوریه به شدت به نگرانی و میزان نفرت از دیگر گزینه ها وابسته است. ضمن این که برخی کشورها از باقی ماندن این رژیم در قدرت منافع زیادی دارند و جامعه بین المللی هم درباره چگونگی حل مسئله سوریه با یکدیگر اختلاف دارند. 

از سال 2011، استراتژی اسرائیل این بود که کمترین مداخله را در جنگ سوریه داشته باشد. استراتژی آنها این بود که بقای اسد به عنوان شرارتی که آنها می شناسند، بهتر از پیروزی یک نیروی شر ناشناخته است. دورنمای روی کار آمدن گروه های تندروی اسلامی نظیر جبهه النصره و داعش باعث شد تا اسرائیل بر این استراتژی باقی بماند. 

اما با گسترش مستمر نفوذ ایران در سوریه، برخی معتقد بودند، اسرائیل بیش از پیش تحولات در بلندی های جولان را رصد خواهد کرد. 

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل با انتقاد از رفع احتمالی تحریم ها بر ضد ایران بر این اعتقاد بود که ایران از منابع مالی به دست آمده برای گسترش نفوذ خود در سوریه استفاده خواهد کرد. این سناریو بود که به تدریج اسرائیل را نیز به صحنه جنگ داخلی در سوریه وارد کرد. به اعتقاد ناظران حضور اسرائیل و ایران در سوریه می تواند تبعات بسیار وخیمی برای منطقه داشته باشد.