به گزارش پارس به نقل از فارس، به دنبال انتشار خبر سفر «عمر حسن البشیر» رئیس جمهور سودان به آمریکا با هدف شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل وسخنرانی در این نشست، یک مقام مسئول در این سازمان اعلام کرد، هرگونه تصمیمی درباره بازداشت البشیر در فرودگاه نیویورک به تصمیم آمریکا بر‌می‌گردد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «ایلاف» لندن، «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی لاهه را به جدیت درباره احکام صادره این دادگاه در حق متهمان و تبعید آنها به هلند (مقر این دادگاه)، فرا خواند.

معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل گفت: «ما به نوبه خود درباره با این موضوع همکاری جدی خواهیم داشت».

اظهارات این مقام مسئول در سازمان‌ملل، در پی انتشار خبر سفر رئیس جمهور سودان به نیویورک بود.

این خبر در حالی اعلام شد که البشیر علی‌رغم صدور حکم بازداشتش توسط دیوان بین‌المللی کیفری لاهه به اتهام  ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در منطقه «دارفور» سودان، عازم این سفر می‌شود.

در جدول اولیه ویژه نشست «توسعه پایدار» که سازمان ملل آن را وضع کرده است، اسم رئیس جمهور سودان وارد شده است که در 26 سپتامبر سخنرانی خواهد کرد. در این نشست قرار است به طور رسمی، برنامه‌ای برای توسعه پایدار در جهان طی 15 سال آینده تنظیم شود.

وی با اشاره به «توافق کشور میزبان» که بین سازمان ملل و واشتگتن صورت گرفته است، گفت: «دولت میزبان موظف است به تمام سران کشورهای عضو سازمان ملل که مایل به حضور در سازمان ملل هستند ویزا اعطاء کند».

وی در ادامه گفت: «تا کنون مشخص نیست که واشنگتن برای البشیر برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ویزا صادر کرده است یا نه و همچنین نمی‌دانیم البشیر تا کنون در خواست ویزای خود را تقدیم کرده است یا خیر».

دیوان بین‌المللی کیفری دو حکم بازداشت برای البشیر در سال های 2009 و 2010 به اتهام  جنایت‌های جنگی و ضد بشری  وی در منطقه «دارفور» در غرب سودان صادر کرده است که دولت سودان این احکام را قبول ندارد و علت صدور آن را مسائل سیاسی می‌داند.