به گزارش پارس، پایگاه اقتصادی آلمانی زبان «فایننسن» در گزارشی با عنوان «قدرت نفتی باز می‌گردد» درباره دستیابی ایران به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با 1+5 و برداشته شدن تحریم‌های این کشور نوشت:‌ «در پایان تحریم‌ها، بار دیگر تولید نفت ایران افزایش خواهد داشت و افزایش تدریجی تولید افزایش قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت.»

در این گزارش آمده است:‌ «مذاکرات هسته‌ای در وین در معرض 2 اتفاق قرار داشت یا اینکه پیروزی بزرگی به دست می‌آمد و یا اینکه شکست مذاکرات بار دیگر به تیرگی روابط میان ایران و غرب دامن می‌زد.» سرانجام پس از چندین دور مذاکرات توافقی به دست آمد که بنابر آن ایران اعلام آمادگی کرد که محدودیت‌هایی را در زمینه برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و در مقابل تحریم‌های جهانی علیه ایران برداشته شوند.

فایننسن نوشت:‌« جهان این توافق را جشن گرفت.در این بین اسرائیل به شدت از توافق انتقاد کرد. چرا که به دلیل قدرت گرفتن مجدد رقیب، امنیت خود را در معرض خطر می‌بیند. این توافق قطعا برای اقتصاد ایران مهم است. این کشور پس از سالها انزوا می‌تواند آزادانه با رقبای خود تعامل داشته باشد. ایران با جمعیت 80 میلیون نفری در انتظار شکوفایی و سرمایه‌گذاری میلیاردی سرمایه‌گذاران خارجی است.» در این بین افزایش صادرات نفت اقدامی است که ایران آن را پیگیری می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به زمان لغو تحریم‌ها در اوایل سال 2016 آمده است کارشناسان ‌کامرس‌بانک معتقدند: « تولید و حمل و نقل پس از 3 سال از سر گرفته خواهد شد از این رو ایران نمی‌تواند پس از برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت را به سرعت افزایش دهد. ضمن اینکه اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، افزایش تولید نفت ایران تا حداکثر 500 هزار بشکه در روز تا اواسط سال 2016 محقق خواهد شد و بقیه هم تا آخر سال آینده میلادی رخ خواهد داد.»

این پایگاه اقتصادی نوشت: «احتمالا عربستان به عنوان نخستین تولید‌کننده نفت در منطقه -همینطور که در چند وقت گذشته اقدام کرده- حجم تولید خود را افزایش خواهد داد. اواخر ژوئن این کشور روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت عرضه می‌کرد که این حجم تولید تاکنون بی‌ سابقه بوده است.» عربستان احتمالا قصد دارد تا در بازار قدرت‌نمایی کند و این موضوع نوعی جنگ بر سر قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.