گارسینیا کامبوجیا یک میوه گرمسیری است که قرص و پورد آن در لاغری کمک میکند.در این مطلب از پارس نیوز همه چیز را در مورد گارسینیا کامبوجیا میخوانید.

گارسینیا کامبوجیا - تکه گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا چیست ؟

گارسینیا کامبوجیا (Garcinia Cambogia) یک میوه گرمسیری و نام دیگر آن Malabar tamarind (آلوچه مالابار) است. گارسینیا کامبوجیا میوه‌ای شبیه به کدو تنبل است اما بسیار کوچکتر از آن است. این میوه عمدتاً در هند و همچنین نقاط مختلف آسیا یافت می‌شود.

افراد محلی معتقدند این میوه از تولید چربی در بدن ممانعت کرده و جلوی اشتها را می‌گیرد. این ماده به ثابت ماندن قندخون و کلسترول کمک می‌کند و به همین دلیل از این میوه همراه با سایر ترکیبات در محصولات لاغری استفاده می‌شود. ماده ای موثر به نام هیدروکسی سیتریک اسید (HCA) در پوست این میوه وجود دارد که سبب افزایش سوختن چربی در بدن می‌شود.

همچنین HCA موجب افزایش سروتونین در مغز می‌گردد که این امر باعث کاهش گرسنگی می‌شود. گارسینیا کامبوجیا در مقایسه با محبوبیتی که به دلیل فوائد سلامتی بخش متعدد خود بدست آورده است، عوارض جانبی بسیار کمی نیز به همراه دارد. این مقاله اثرات مثبت و منفی این مکمل گیاهی را مورد بحث قرار می‌دهد. عصاره این میوه و پوست آن که به عنوان اسید هیدروکسی سیتریک شناخته می‌شود، از آن در مکمل های لاغری استفاده می‌شود.

این عصاره از محبوبیت و معروفیت بسیاری برخوردار بوده به این دلیل که شناخته شده است چربی‌ها را سوزانده و اشتها را از بین می‌برد، در نتیجه به کاهش وزن مؤثر کمک می‌نماید. گارسینیا کامبوجیا همچنین با نام‌های دیگر مانند بریندل بری، بریندال بری، گارسینیا، مارابار تاماریند، سیترین، گامبوج، گارسینیا کولا، گریکاپولی و غیره معروف است.

در پارس نیوز بخوانید : چگونه تنها با خوابیدن لاغر شویم

خواص گارسینیا کامبوجیا

پزشکان طب سنتی می‌گویند گارسینیا کامبوجیا را به دلایل بسیاری می‌توانید استفاده کنید و این میوه برای درمان خیلی از بیماری‌ها مفید است، اما تحقیقات علمی کافی برای تأیید این ادعاها انجام نشده‌اند. در طب سنتی، عصاره این میوه برای درمان چندین بیماری‌ تجویز می‌شود از جمله:

  • یبوست؛
  • هموروئید؛
  • تورم؛
  • روماتیسم؛
  • انگل‌های روده؛
  • پریودهای نامنظم.

به‌اعتقاد این پزشکان طب سنتی، این میوه برای کاهش وزن هم مفید است. طب سنتی می‌گوید این ماده چربی‌سازی بدن را متوقف و به‌مرور زمان شما را لاغر می‌کند. همچنین می‌گویند گارسینیا کامبوجیا اشتها را مهار می‌کند و با تنظیم کلسترول و قند خون روند لاغری را سرعت می‌بخشد اما بر اساس تحقیقات علمی، هیچ مکملی مستقیم باعث کاهش وزن نمی‌شود. علاوه‌بر این، شواهدی وجود دارند که مصرف این میوه ممکن است باعث آسیب کبدی شدید شود.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا روی درخت

نحوه اثرگذاری بر بدن

بیشتر تحقیقاتی که درباره این میوه انجام شده‌اند، در فاز آزمایش روی حیوانات باقی مانده‌اند، یعنی تأثیر این میوه بر بدن انسان دقیق و گسترده بررسی نشده است. بااین‌حال همین تحقیقات نتایج مهمی در پی داشته‌اند.

در تبلیغات می‌گویند گارسینیا کامبوجیا راهی برای کاهش وزن سریع است، اما آیا این گفته واقعیت دارد ؟ محققان با انجام چند آزمایش اثرات گارسینیا کامبوجیا بر وزن انسان و حیوانات را بررسی کرده‌اند. نتایج این تحقیقات متناقض بوده‌اند و نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت که این میوه استوایی سبب کاهش وزن می‌شود.

طبق بعضی شواهد، گارسینیا کامبوجیا سلول‌های چربی را سرکوب می‌کند. محققان می‌گویند ترکیبات فعال هیدروکسی سیتریک اسید ممکن است به لاغری کمک کنند، بااین‌حال نمی‌توان قطعی گفت که این میوه یا مشتقاتش مستقیما منجر به کاهش وزن می‌شود. علاوه‌بر این، این میوه مقدار سروتونین مغز را افزایش می‌دهد و شما کمتر احساس گرسنگی می‌کنید.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا سبز

این نکته را هم بدانید که گرچه بر اساس بعضی تحقیقات گارسینیا کامبوجیا در کوتاه‌مدت سبب کاهش وزن می‌شود، مصرف طولانی‌مدت این میوه آسیب‌های شدید کبدی و عوارض جانبی زیادی مانند مانیا و سندروم سروتونین را در پی دارد.

برای اثبات تأثیر این میوه باید تحقیقات بیشتری انجام شود و تا آن زمان بهتر است خودسرانه مکمل‌های این میوه را مصرف نکنید و قبل از مصرف حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض قرص گارسینیا کامبوجیا

همان‌ طور که گفتیم، تحقیقات کامل و دقیقی درباره این گیاه و مشتقاتش انجام نشده است. به همین دلیل نحوه اثر گذاری و عوارض جانبی مکمل‌های آن دقیقا مشخص نیست.

عوارض جانبی رایج قرص‌های گارسینیا کامبوجیا عبارت‌اند از:

  • سرگیجه؛
  • سردرد؛
  • حالت تهوع؛
  • اسهال؛
  • ناراحتی عمومی معده؛
  • گرفتگی عضلات پا؛
  • سوزش سر دل؛
  • افزایش اشتها؛
  • کهیر؛
  • ضعف؛
  • افزایش خون‌ریزی قاعدگی.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا نصفه

اگر مکمل‌های این گیاه را بی‌رویه با دوزهای زیاد مصرف کنید، ممکن است دچار عوارض جدی‌تری هم بشوید. عوارض جانبی شدید قرص گارسینیا کامبوجیا عبارت‌اند از:

  • آسیب شدید کبدی؛
  • کاهش بینایی؛
  • درد چشم؛
  • پانکراتیت حاد؛
  • روان‌پریشی؛
  • سندرم سروتونین.

نکات احتیاطی

گارسینیا کامبوجیا ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما در مصرف آن باید احتیاط کنید. پزشکان توصیه می‌کنند زنان در دوران بارداری و شیردهی این دارو را مصرف نکنند. کودکان و سالمندان نیز نباید مکمل‌های این گیاه را بخورند. علاوه‌بر این، کسانی که دیابت، افسردگی یا اختلال شیدایی دارند بهتر است قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنند.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا قرمز

مقدار مصرف

همیشه قبل از مصرف مکمل گارسینیا کامبوجیا با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از دارو را می‌خورید. بر اساس آزمایش‌های بالینی، مقدار هیدروکسی سیتریک اسید دریافتی بدن نباید بیشتر از ۲۸۰۰ میلی‌گرم در روز باشد. مصرف بیش از این مقدار، عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهد و ممکن است شما را مسموم کند.

عوارض جانبی قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا

این مکمل گیاهی از عوارض جانبی بسیار کمی برخوردار است. بعضی افرادی که آن را مصرف کرده‌اند از مشکلات خفیفی مانند تهوع، سردرد و مشکلات خفیف معده شکایت دارند. علاوه بر آن، افراد مبتلا به برخی عوارض مرتبط با سلامت بایستی از مصرف گارسینیا کامبوجیا خودداری نمایند.  

فواید قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا

فواید میوه گارسینیا کامبوجیا و عصاره آن در مقایسه با عوارض جانبی آن متعدد است. این فوائد به قرار ذیل می‌باشند:

کاهش وزن از فواید گارسینیا کامبوجیا

 به عنوان سرکوب کننده اشتها عمل کرده و همچنین میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. این امر به بدن توانایی سوزاندن چربی با سرعت بیشتری بخشیده در نتیجه کاهش وزن حاصل می‌شود. علاوه بر آن، همچنین میل به خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات را با کاهش سطح سروتونین تولید شده توسط مغز کاهش می‌دهد. در نتیجه یکی از بهترین مکملهای کاهش وزن طبیعی است. 

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا زرد

بهبود سطوح انرژی 

 به بهبود سطوح کلی انرژی کمک می‌نماید. این امر بدان دلیل است که کالریهای مصرفی شما به سمت تولید گلیکوژن هدایت می‌شوند که منبع اصلی انرژی بدن است. این بدان معنا است که احساس سبکی سر و یا ضعفی که فرد معمولاً در رژیم‌های کاهش وزن دچار آن می‌شود، در صورت مصرف گارسینیا کامبوجیا این وضعیت برای او پیش نخواهد آمد. شما را از هر نظر پرانرژی نگاه داشته و در نتیجه انگیزه بیشتری جهت پایبندی به برنامه کاهش وزن خود خواهید داشت. در نهایت به افرادی که تمایل به حفظ وزن بدنی ایده‌آل خود را داشته کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن 

همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است که تأثیر سیستم ایمنی بر علیه چندین بیماری را افزایش می‌دهد. این بیماریها، مشکلات روده‌ای مانند یبوست و اسهال خونی، تأخیر در قاعدگی، روماتیسم، سرماخوردگی و عفونت، سرفه، مشکلات کبدی، ویروس ابولا، تومور و کرم روده را شامل می‌شود. همچنین به عنوان عامل دفاعی عالی در برابر مشکلات اسیدیته معده و زخم‌های متعاقب آن عمل می‌کند.

 

قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا

عصاره گارسینیا کامبوجیا در قالب کپسول موجود بوده و همچنین ماده تشکیل دهنده متداول در چندین مکمل کاهش وزن است. قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا به رغم تمام فوائد فوق‌العاده خود، عوارض جانبی آن را نباید دست کم بگیرید. گرچه به طور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما چندین مکمل گیاهی هنگامی که همراه با سایر داروهای مرتبط با مشکلات سلامتی مصرف شوند، واکنش منفی از خود نشان می‌دهند. این امر همچنین ممکن است در خصوص گارسینیا کامبوجیا صدق نماید.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا با برگ

به همین منظور همواره توصیه می‌شود با یک متخصص گیاهان دارویی و یا پزشک متخصص پیش از مصرف آن جهت برخورداری از فواید سلامتی بخش متعدد خود مشورت نمایید. اخیرا شنیده می شود که این میوه می تواند باعث شود که بدن چربی کمتری انباشته کند، می تواند اشتها را کاهش دهد و یا باعث کاهش وزن شود.

به همین جهت به تنهایی یا همراه با سایر ترکیبات در میان فراورده های رژیمی و تغذیه ای عرضه می شود. گارسینیا کامبوجیا دارای ماده ای است به نام هیدروکسی سیتریک اسید که این ماده در مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش، باعث شده است که آنزیمی به نام سیترات لیاز از کار بیفتد.

این آنزیم در بدن باعث تولید چربی می شود. همچنین در مطالعات آزمایشگاهی این ماده باعث افزایش سطح سروتونین در موش شده است و می دانیم که افزایش سطح سروتونین منجر به کاهش اشتها می شود. اما متاسفانه این نتایج مفید تنها در سطح تحقیقات آزمایشگاهی بر روی موش بوده است و مطالعات انسانی نتایج قابل توجهی نشان نداده اند.

در مطالعات انسانی افرادی که قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا را به مدت چندین هفته مصرف می کردند حدود 800 گرم بیش از افرادی که این ماده را مصرف نمی کردند، وزن کم کردند.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا سبز

پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام دادند معتقد هستند که این اثر گارسینیا کامبوجیا، اثر قابل توجهی نیست به این دلیل که افرادی که در این مطالعه گارسینیا کامبوجیا را مصرف می کردند تحت یک رژیم غذایی کم کالری بوده و در عین حال از برنامه ورزشی منظمی هم پیروی می کردند. اما گروه دیگر چنین برنامه هایی را دنبال نمی کردند. بنابراین نمی توان گفت که کاهش وزن لزوما به علت مصرف گارسینیا کامبوجیا بوده است.

این پژوهشگران معتقد هستند هنوز مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان در مورد اثرات هیدروکسی سیتریک اسید موجود در گارسینیا کامبوجیا نظر قطعی داد. در یک مطالعه دیگر که بر روی 135 فرد دارای اضافه وزن انجام شده و در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده است،

مصرف گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن یا کاهش چربی بدن در مصرف کنندگان نشده است. در مجموع محققان معتقد هستند که اثر این ماده در کاهش وزن قطعی نیست و هنوز مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان با قطعیت در مورد این ماده نظر داد.

در مطالعه دیگری بر روی موش، گارسینیا کامبوجیا باعث شد که سطح انسولین خون موش کاهش یابد. بنابراین گارسینیا کامبوجیا ممکن است به کاهش قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند کمک کند. از این نظر به افرادی که تحت درمان با داروهای کاهش دهنده قند خون هستند توصیه می شود که این ماده را مصرف نکنند.

چون ممکن است قند خون فرد دیابتی به شدت افت کند و منجر مشکلات ناشی از افت قند خون شود. همچنین برخی مطالعات معتقد هستند که گارسینیا کامبوجیا ممکن است به کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول خون کمک کند. بنابراین افرادی که تحت درمان با داروهای کاهنده چربی خون هستند باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا قرص

تاثیر مصرف این قرص روی اشتها

اخیرا مشاهده شده است که مصرف این قرص باعث کاهش اشتها شده و فرد احساس سیری می‌کند. این اثر می‌تواند در طول روز ثابت بماند و باعث کاهش مصرف غذا توسط فرد شود. بررسی‌هایی که روی حیوانات صورت گرفته، نتایج مثبتی را در این زمینه نشان می‌دهد. اما متاسفانه تا به حال مطالعه انسانی مشخصی برای این تاثیر انجام نگرفته است. به همین دلیل نمی‌توان به نتایج اولیه دلخوش کرد، چرا که بسیاری از افراد بعد از مصرف این قرص‌ها، ادعا کرده‌اند که در طول روز احساس سیری داشته‌اند و برخی دیگر نیز ادعا داشته‌اند که مصرف این قرص روی اشتهای آن‌ها بی‌تاثیر بوده است.

به علاوه گارسینیا کامبوجیا با برخی بیماری‌ها و داروها تداخل دارد :

افرادی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند و داروهایی مانند سینگولر (مونته لوکاست) مصرف می‌کنند نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین مصرف این ماده در افرادی که دیابت دارند، قرص ضد دیابت یا انسولین مصرف می کنند، افرادی که مبتلا به کم خونی هستند یا قرص آهن استفاده می کنند، افرادی که داروهای ضد درد استفاده می کنند، ممنوع است.

همچنین افرادی که تحت درمان با داروهای مربوط به اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و …) هستند، افرادی که از داروهای پایین آورنده کلسترول خون ( به ویژه استاتین ها) استفاده می کنند، یا تحت درمان با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین هستند، نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی و در مبتلایان به مشکلات کبدی و کلیوی ممنوع است.  

تحقیقات در رابطه با قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا چه می گویند ؟

محققان متذکر می شوند که اکثر مطالعات انجام شده بر روی گارسینیا یا HCA از مدل های حیوانی استفاده کرده است. تحقیقات اندکی که بر روی انسان انجام شده نشان داده است که تأثیرات این میوه بسیار گسترده است.

گارسینیا در برخی افراد سطح قند خون را نیز کاهش می دهد. ولی پزشکان برخی مطالعات ادعا می کنند که گارسینیا ممکن است برای کاهش کلسترول مفید باشد. این ادعاها از نظر پزشکی اثبات نشده و نتایج مطالعات متناقض است بنابراین نمی توان از گارسینیا برای کاهش کلسترول استفاده کنید.

توصیه نمی کنند افراد مبتلا به دیابت از گارسینیا کامبوجیا استفاده کنند ، زیرا ممکن است با داروهای دیابت تداخل کند و باعث شود قند خون آنها به میزان خطرناکی پایین بیاید.

گارسینیا کامبوجیا - گارسینیا کامبوجیا روی شاخه درخت

بهتر است بدانید

به عنوان مثال ، یک مطالعه مهم در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه کلمبیا در نیویورک بر اساس ۱۳۵ فرد دارای اضافه وزن انجام شد. شرکت کنندگان دوز روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم عصاره گارسینیا کامبوجیا که شامل ۱۵۰۰ میلی گرم ماده فعال HCA بود را مصرف کردند. این مطالعه هیچ فواید قابل توجهی در مصرف گارسینیا کامبوجیا برای کمک به کاهش چربی نشان نداد.

با این حال ، مطالعه سال ۲۰۰۳ در ژاپن نشان داد که پس از ۱۶ هفته مصرف عصاره گارسینیا کامبوجیا ، شرکت کنندگان در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده اند ، به طور قابل توجهی چربی های بدن خود را از دست داده اند. سطح چربی و کلسترول آنها نیز بدون هیچ گونه عوارض جانبی کاهش یافته بود. در این مطالعه ، شرکت کنندگان ۵۰۰ میلی گرم گارسینیا کامبوجیا را دو بار در روز ، نیم ساعت قبل از ناهار و شام مصرف کردند. پس از ۳ ماه و ۶ ماه ، متابولیسم شرکت کنندگان اندازه گیری شد و مشخص شد که متابولیسم آنها افزایش یافته است که احتمالاً مسئول کاهش وزن است.