رب آلوچه یکی از رب های خوشمزه و محبوب می باشد. رب آلوچه طرفداران زیادی دارد. رب آلوچه در طعم ها و با روشهای متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم رب آلوچه
آلوچه ۱ کیلو
نمک ½ قاشق چایخوری
آب به مقدار لازم
رنگ خوراکی به مقدار لازم

طرز تهیه رب آلوچه

رب آلوچه

مرحله اول

برای تهیه رب آلوچه ابتدا آلوچه‌های سالم و خوش‌رنگ را جدا کنید و در ظرفی بریزید از آلوچه‌های خراب و گندیده برای درست کردن رب استفاده نکنید چون طعم و رنگ رب را خراب می‌کنند و سپس برگ‌ها و ساقه آلوچه‌های سالم را جدا کنید و آلوچه‌ها را تمیز بشورید.

مرحله دوم

سپس آلوچه‌ها را در داخل قابلمه‌ای با اندازه مناسب بریزید و بعد از آن اگر آلوچه‌ها تازه و آبدار هستند نیازی نیست که به قابلمه آب اضافه کنید ولی اگر آلوچه‌ها پلاسیده و بی آب هستند مقدار کمی به اندازه یک لیوان کوچک آب روی آن‌ها بریزد.

مرحله سوم تهیه رب آلوچه

بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا آلوچه‌ها بپزند و نرم شوند، به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا آلوچه‌ها خوب پخته شوند، هر چند دقیقه یکبار آن‌ها را هم بزنید تا ته نگیرند و آلوچه‌ها در حین پخت له و نرم شوند.

رب آلوچه

مرحله چهارم

بعد از این‌که آلوچه‌ها خوب پخته شدند قابلمه را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا حرارت و داغی اولیه خود را از دست بدهند، بعد آلوچه‌ها را مقداری با دست فشار دهید تا گوشت و هسته و پوست آن‌ها از هم جدا شود.

مرحله پنجم

سپس یک صافی را روی یک قابلمه دیگر قرار دهید و آلوچه‌های له شده را داخل صافی بریزید و با کمک دست و فشار دادن روی آن‌ها از صافی رد کنید تا فقط پوست و هسته آلوچه‌ها داخل صافی بماند و گوشت آلوچه‌ها از صافی رد شود.

رب آلوچه

ششم تهیه رب آلوچه

بعد قابلمه را که گوشت آلوچه‌ها در آن قرار دارد روی حرارت ملایم قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا ته نگیرد و غلظت مواد زیاد شود، وقتی به غلظت رب گوجه فرنگی رسید مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را تهیه نمایید.

مرحله هفتم

وقتی نمک به خورد آلوچه‌ها رفت بنابر سلیقه و دلخواه خودتان اگر دوست دارید که رب خوش رنگ‌تر شود می‌توانید از مقدار کمی رنگ خوراکی قرمز استفاده کنید و در رب بریزید و هم بزنید تا رنگ خوراکی در آن باز شود و خوش‌ رنگ شود.

مرحله هشتم

سپس قابلمه آلوچه‌ها را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا حرارت خود را از دست بدهد و سرد شود و بعد رب را در ظرف‌ شیشه‌ای بریزید و درب آن‌ را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید و برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید‌.

رب آلوچه

مرحله نهم

در آخر برای درست کردن برخی از غذاها از رب آلوچه که جایگزین خوبی برای رب انار است به تنهایی و یا به صورت ترکیب با رب انار استفاده کنید، رنگ و طعم ترش و شیرین این رب متفاوت در خوشمزگی و خوش رنگی غذا تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص رب انار را مشاهده نمایید.

نکات و فوت و فن تهیه رب آلوچه

  • در مرحله عبور دادن از سبد اگر خیلی مواد خشک بود کمی آب جوشیده اضافه کنید. آلو ها هنگام صاف کردن باید غلظتی مانند یک سوپ را داشته باشند.
  • رب را در ظرف ترجیحا استیل یا مسی طبخ کنید و از ریختن رب در ظرف پلاستیکی و یا روئی خودداری کنید.
  • اگر غلظت رب شما مناسب باشد اصلا نیازی به افزودن نمک هم ندارید.