به گزارش پارس نیوز، 

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه گفت: سه کشور دخیل در مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) به دنبال تنش زدایی در سوریه بوده اند و ما انتظار اجرای این وعده را داریم.

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه درکنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، در حاشیه دومین کنفرانس بروکسل درباره سوریه با بیان این مطلب افزود:انتظار داریم که این کشورها کار خود را در زمینه تنش زدایی انجام دهند. 

وی افزود: کار مذاکرات سوچی این بود که محیط لازم برای تشکیل کمیته قانون اساسی را ایجاد کند و قرار بود این کار را برای سازمان ملل انجام دهد اما تاکنون این کار انجام نشده است. ژنو جایی است که تمام این فعالیت ها باید برای از سرگیری و پیشبرد فرایند سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.هر کسی کار خود را دارد و زمانی که بازیگران اصلی کار خود را انجام نمی دهند ،انتظار زیادی است که بخواهیم سازمان ملل یا اتحادیه اروپا معجزه کنند؛ بنابراین از آنها می خواهیم که نقش خود را انجام دهند. 

وی با اشاره به جلسه غیر رسمی روز یکشنبه نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت با دبیرکل سازمان ملل در کشور سوئد گفت:دبیر کل سازمان ملل تلاش کرده است تا فشارها و جنگ لفظی که در حال رسیدن به سطح بسیار خطرناکی بود را کاهش دهد تا بتوان بار دیگر درباره راه حل سیاسی گفتگو کرد . حقیقت این است که هر کسی راه حل سیاسی خود را دارد و باید روی این مساله کار کنیم و اکنون زمان دیپلماسی در این زمینه است. 

نماینده سازمان ملل در ادامه ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت 'ادلب' گفت : امیدواریم که ادلب به یک حلب یا غوطه شرقی جدید تبدیل نشود. دی میستورا با اشاره به دیدار با نمایندگانی از جامعه سوریه گفت:آنها با هم منازعه نکردند بلکه پیشنهادهای مشخص مطرح کردند و امید خود را از دست نداده اند و ما هم نباید امیدهای خود را از دست بدهیم هر چند شرایط خیلی مناسب نیست. 

** امیدها به مذاکرات آستانه از دست رفته است 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نتایج آتش بس انسانی در سوریه و نامه ای که در این زمینه ارسال کرده بود، گفت: چند ماه پیش نامه ای به سه تضمین کننده مذاکرات آستانه ارسال کردم و مسئولیت آنها برای اجرای تصمیمات خودشان را یادآوری کردم.

وی افزود: فرایند آستانه امیدهایی درباره احتمال کاهش فعالیتهای نظامی ایجاد کرده بود اما این امیدها از دست رفته است. اعتقاد دارم که آنها نه تنها مسئولیت دارند بلکه در موفقیت و اجرای آتش بس و قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل و آرام تر شدن اوضاع نظامی میدانی ، منفعت دارند. فعالیتهای بیشتر نظامی راه را برای حل سیاسی باز نمی کند بلکه این کار را دشوارتر می سازد. بنابراین بنا به دلایل انسانی و سیاسی لازم است که سلاحها در سوریه خاموش شوند. 

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا یک بازیگر نظامی در سوریه نیست بلکه بازیگری سیاسی و انسانی است و ما برای ارائه کمکهای انسانی نیاز به دسترسی داریم و برای دسترسی هم نیاز به شرایط موجود میدانی داریم و از این لحاظ توقف خصومت ها ضروری است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزاری کنفرانس بروکسل به ریاست مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل را یک نماد قوی از رویکرد مشترک بر اساس دیپلماسی، گفت و گو و احترام برای یافتن راه حل سیاسی در مناقشه سوریه دانست. 

وی با اشاره به دیدار سه ساعته با نمایندگان جامعه مدنی سوریه گفت: پیام ما به آنها این بود که حضور آنها در این کنفرانس از این لحاظ مهم است که سوریه یک صفحه شطرنج نیست و یک بازی ژئوپولتیک نیست بلکه به مردم سوریه تعلق دارد و مردم سوریه باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. 

موگرینی گفت: زمانی که بن بست سیاسی مانند امروز ایجاد شده و خطر تنش های بیشتر نظامی وجود دارد ، صدای مردم سوریه از اهمیت بیشتری برخوردار است. نمایندگان جامعه مدنی در سه روز گذشته روی ایده های مشترک کار کردند و این شهامت را داشتند که برای رسیدن به زمینه مشترک تلاش کردند و این مدل خوبی برای کسانی است که باید با سازمان ملل پشت میز مذاکره بنشینند و راه حلی سیاسی برای بحران سوریه پیدا کنند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه مذاکرات سیاسی معنادار تنها راه پیش رو برای سوریه است ، افزود: فردا (چهارشنبه) در دومین روز کنفرانس بروکسل بحث های بیشتری درباره نیاز به بازگشت به فرایند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل و کمک های مالی انجام خواهیم داد. 

دومین کنفرانس بروکسل با عنوان 'حمایت از آینده سوریه و منطقه' با تمرکز بر حمایتهای انسانی و تقویت فرایند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل برای حل و فصل مناقشه دراین کشور، امروز سه شنبه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز به کار کرد.

'یوهانس هان' کمیسیونر سیاست مناطق پیرامونی و 'کریستوس استایلیانیدس' کمیسیونر کمک های انسانی و مدیریت بحران اتحادیه اروپا در اولین روز از این کنفرانس دو روزه در سخنانی بر اهمیت تقویت اقدامات کمک رسانی انسانی در سوریه تاکید کردند. در جلسه امروز همچنین 'مارک لوکوک' معاون امور کمکهای انسانی دبیر کل سازمان ملل متحد و 'فیلیپو گراندی' کمیسیونر عالی امور آوارگان سازمان ملل نیز در سخنان کوتاهی آخرین وضعیت کمکهای انسانی در سوریه و وضعیت آوارگان را بیان کردند. 

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز با 'نمایندگان جامعه مدنی سوریه' دیدار کردند و در این دیدار موگرینی گفت: حمایت از شما بهترین سرمایه گذاری برای صلح در سوریه است. 

دومین روز کنفرانس بروکسل فردا چهارشنبه، با جلسه ای با حضور موگرینی و نمایندگان لبنان، ترکیه و اردن به عنوان سه کشور اصلی پذیرای آوارگان سوری برگزار می شود و کنفرانس حدود ساعت 18 فردا به وقت محلی پس از برگزاری چندین جلسه کاری با اعلام نهایی تعهدات مالی به کار خود پایان خواهد داد. 

اولین کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه در بروکسل در ماه آوریل 2017 (اردیبهشت 1396) با اعلام جمع آوری شش میلیارد دلار اعتبار برای حمایت از فعالیتهای انسانی و توسعه ای در سوریه برگزار شد. در آن کنفرانس مبلغ 3.7 میلیارد دلار کمک نیز برای سالهای 2018 تا 2020 اعلام شد.