پایگاه اینترنتی روزنامه زمان چاپ ترکیه گزارش داد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اقدامی عجیب، کلمه جمهوری را از بخش تعریفی حساب خود در توییتر حذف کرد.

اردوغان در اقدامی عجیب، در بخش معرفی حساب، نام خود را بجای رئیس «جمهوری ترکیه» به «رئیس ترکیه» تغییر داد.

اردوغان همچنین عبارت «رئیس حزب عدالت و توسعه» را که پیش از این در بخش معرفی حساب خود در توییتر و فیسبوک درج نکرده بود، اضافه کرد.

این اقدام رجب طیب اردوغان در حالی انجام می شود که همچنان شماری از اعضای دولت ترکیه، از جمله «بن علی ییلدریم» نخست وزیر این کشور از عبارت «جمهوری ترکیه» استفاده می کنند.

گفتنی است این اقدام اردوغان زمانی انجام می شود که زمزمه‌هایی در ترکیه برای از میان برداشتن جمهوریت و تأسیس دولتی جدید به ریاست اردوغان به گوش می رسد.

 

در تصویر دوم کلمه Republic به معنای جمهوری حذف شده است.

« آیهان اوغان»، عضو سابق شورای اداری حزب عدالت و توسعه ترکیه هفته گذشته در اظهاراتی جنجالی که در شبکه سی ان ان ترک پخش شد، گفته بود رجب طیب اردوغان رئیس و بنیانگذار ترکیه جدید است، چه مخالفان بخواهند و چه نخواهند.

وی در ادامه از تأسیس نظامی جدید در ترکیه به ریاست اردوغان که بنیانگذار آن قلمداد می شود، سخن گفت.

برداشتن نخستین گام حذف جمهوریت از ترکیه به دست اردوغان

مشاور ارشد اردوغان نیز در اظهاراتی پیش از برگزاری همه پرسی 16 آوریل که موجب افزایش اختیارات اردوغان شد، گفته بود ملت ترکیه از طریق این همه پرسی گامی را برای تأسیس دولتی جدید برخواهند داشت.

همچنین «اومیت اوزداغ»، نماینده مستعفی از حزب حرکت ملی پیش از همه پرسی ماه آوریل اعلام کرده بود دولت قصد دارد دولتی جدید تحت عنوان «دولت فدرال آناتولی» تأسیس کند.