پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو» در گزارشی به سکوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال اقدامات سرقت اطلاعات کامپیوتری روسیه پرداخت و نوشت این سکوت ترامپ، سلاح جدیدی به دست دموکرات ها داده است و این قانونگذاران می گویند که ترامپ هنوز نگرانی علنی خود را درباره این مسئله اساسی که پیامدهای قابل توجهی برای دموکراسی آمریکا به دنبال دارد، اعلام نکرده است.

پولیتیکو نوشت که دموکرات ها به این پیام واحد رسیده اند که ترامپ به اقدام روسیه در سرقت اطلاعات کامپیوتری در طول انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا اهمیتی نمی دهد.

دموکرات ها می گویند که با وجود انتقادات کلامی رئیس جمهور آمریکا از مجموعه تحقیقات جاری درباره رابطه احتمال ستاد انتخاباتی اش با روسیه، ترامپ هنوز نگرانی علنی خود را از کمپین مداخله دیجیتالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نکرده است.

ترامپ این فرصت را از دست داد که شخصا ضرب الاجلی 90 روزه را برای ایجاد طرحی جهت مقابله تهاجمی و متوقف کردن حملات سایبری تعیین کند و بعد از انتشار خبر اقدام نفوذی هکرهای مرتبط با روسیه در انتخابات فرانسه نیز سکوت کرد و بار دیگر به صورت علنی به اعلام شک و تردید خود درباره نقش کرملین در سرقت دیجیتالی ایمیل های حزب دموکراتیک در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

اگرچه بر اساس گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، ترامپ به صورت خصوصی از یکی از مقامات ارشد آژانس امنیت ملی آمریکا درباره درستی نتیجه گیری 17 آژانس اطلاعاتی آمریکا در رابطه با مداخله روسیه در انتخابات این کشور سوال کرده است، اما ترامپ و تیم او از حمایت از تلاش های جمهوریخواهان برای مقابله با روسیه و تعیین مجازات های سنگین تر برای این جنگ طلبی دیجیتالی مسکو خودداری کرده اند.

از طرف دیگر، در حالیکه ترامپ در ماه مه، فرمان اجرایی امنیت سایبری را امضا کرد اما مقامات دولت او می گوی ند که این فرمان با هدف به روز رسانی گسترده دفاع دیجیتالی دولت واشنگتن طراحی شده است و نه خنثی سازی سرقت اطلاعاتی آتی روسیه در انتخابات.

ترامپ در عوض یک کمیسیون را با رهبری «مایک پنس» معاون خود تشکیل داد تا به تحقیق درباره تقلب رای دهنده بپردازد؛ ترامپ مدعی است که «تقلب رای دهنده» منجر شده است که میلون ها رای دهنده غیر قانونی در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016، به «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ رای دهند.

پولیتیکو نوشت که با وجود انتشار گزارش های خبری بی وقفه درباره گستردگی و پویایی حملات دیجیتالی روسیه و همچنین با وجود اظهارات هشدار دهنده عمومی مطرح شده توسط سران سابق و فعلی اطلاعاتی آمریکا، بر اساس اعلام دموکرات ها، به نظر می رسد که ترامپ سهمی در این هشدارها ندارد.

«جکی اسپیر» دموکرات ایالت «کالیفرنیا» و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که از جمله هیئت های مشغول تحقیق درباره فعالیت های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا است، می گوید که سکوت کاخ سفید در این زمینه گوشخراش است.

اسپیر می گوید: رئیس جمهور ترامپ هنوز به طور علنی هیچ نگرانی و یا محکومیتی در ارتباط با اقدامات خصمانه دشمن اصلی آمریکا (روسیه) اعلام نکرده است.
«تری مک اولیف» دموکرات ایالت «ویرجینیا» که مسئول تقویت سیستم های ایالتی در برابر سرقت های اطلاعاتی بوده است، می گوید که آنچه درباره اقدامات روسیه در انتخابات آمریکا فاش شده است، تنها نوک یک کوه یخ است.

همزمان با بحث کنگره آمریکا درباره وضع قانون تحریم های بیشتر علیه مسکو، جمهوریخواهان نیز به طور ضمنی ترامپ را برای توبیخ قوی تر روسیه تحت فشار قرار داده اند. در این بین، «پت تومی» جمهوریخواه پنسیلوانیا اعلام کرده است که روسیه دوست آمریکا نیست و آمریکا نمی تواند کنار بایستد و به ولادیمیر پوتین و همدستانش اجازه دهد تا به اوکراین و سایر کشورهای همسایه اشان زورگویی و در انتخابات سراسر جهان دخالت کنند.

پولیتیکو با اشاره به نگرانی دموکرات ها درباره نزدیک شدن انتخابات میان دوره ای 2018 آمریکا، به نقل از مقامات اطلاعاتی نوشت که فرصت کاخ سفید برای اقدام علیه روسیه رو به اتمام است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که تحقیقات پیرامون تبانی احتمالی میان ستاد انتخاباتی ترامپ با مسکو با نظارت «رابرت مولر» مشاور ویژه این پرونده، همچنان در جریان است.