«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در اولین گفت‌وگو پس از رونمایی از سند جدید این جنبش در گفت‌وگو با شبکه «بی‌بی سی» گفت این سند سیر تحول طبیعی حماس را منعکس می‌کند و به دنبال مورد خطاب قرار دادن جهان  همزمان با حفظ حقوق ملت فسلطین است.

مشعل گفت: ما با این سند به دنبال آن هستیم که جهان صدای ما را به صورت مستقیم بشنود نه از خلال صدای اسرائیل. اسرائیل علیه ما و فتح و غیره اتهاماتی مطرح می‌کند و به جامعه بین‌الملل دروغ می‌گوید و اوصافی را به ملت فلسطین نسبت می‌دهد که کذب است.

وی افزود: ما به دنبال تقویت و قدرت توانمندی خود در فلسطین هستیم تا اینکه در برابر اشغالگری و شهرک‌سازی ایستاده مقاومت کنیم و اشغالگر را به عقب‌نشینی مجبور کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: ما همیشه از حق خود در فلسطین و قدس صحبت کرده‌ایم؛ اسرائیل دشمنی سرسخت است اما حماس نیز سرسخت است.

وی در ادامه خطاب به گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنید اگر حماس فکری کاملا مطابق با کشورهای رسمی عربی و تشکیلات خودگردان (در خصوص اسرائیل) ارائه دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اسرائیل خواهد گفت این عقب‌نشینی فلسطینی است و حتی حماس هم در حال فرمانبردای است حالا چیزهای بیشتری بخواهیم.

مشعل در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: حماس از ابتدای تاسیس خود اعلام کرده که با اسرائیلی‌ها به خاطر اینکه یهودی هستند نبرد نمی‌کند بلکه این نبرد علیه اشغالگری است؛ ما با تمام کسانی که سرزمینمان را اشغال کند می‌جنگیم خواه یهودی باشد یا غیریهودی.

وی در خصوص اینکه چرا در سند جدید حماس نامی از اخوان‌المسلمین و وابستگی دوطرفه برده نشده، گفت حماس از ابتدا از نظر گروهی «مستقل» عمل کرده اگرچه جهت فکری‌اش اخوانی است.

سند سیاسی جدید حماس دوشنبه شب (دیشب) منتشر شد. تفسیرهای متعدد و برداشت‌های مختلفی از این سند شد؛ از جمله اینکه حماس با پذیرش مرزهای 1967، به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته اما این جنبش این برداشت‌ها را رد کرده است.