شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در یک کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در آنکارا گفت که امارات برای حل چالش‌های ترکیه در کنار این کشور می‌ایستد و نشست اخیر ترکیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فاری گامی است مهم در راستای تقویت روابط راهبردی و رایزنی برای رفع چالش‌های کنونی علیه امنیت و ثبات منطقه.

او در ادامه با تکیه بر ادعای بی‌اساس امارات مبنی بر مالکیت این کشور بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، از حمایت ترکیه از مواضع امارات برای باز پس‌گیری این جزایر از ایران تشکر و قدردانی کرد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران در واکنش به ادعاهای امارات متحده عربی درخصوص مالکیت این سه جزیره در خلیج فارس، تعلق آن‌ها به ایران را "واقعیتی انکارناپذیر" خوانده و تاکید می‌کنند که واقعیت تاریخی مالکیت ایران بر این جزایر قابل انکار و از بین بردن نیست.

ایران هم‌چنین تاکید می‌کند که هرگونه اظهاراتی که بر پایه توجه نکردن به واقعیت‌های جاری منطقه خاورمیانه و خلیج فارس باشد به هم‌گرایی منطقه‌یی و تقویت روابط کشورهای منطقه کمک نمی‌کند.