کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که چرا موصل تا این حد برای ترکیه مهم شده است و آنکارا اصرار دارد در عملیات آزادسازی موصل حتما حضور داشته باشد؟ گفت: به طور کلی ترکیه راهبرد داشتن زمین را در عراق و سوریه دنبال می کند در سوریه جرابلس را گرفته و سعی می کنند به سمت راعی و مارع حرکت کنند تا زمین بیشتری در اختیار داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: ترکیه این روند را کماکان در عراق هم دنبال می‌کند و سعی می‌کند شهرهای مختلفی در عراق را در اختیار بگیرد و اصطلاحا زمین بیشتری در اختیار داشته باشدچون با این اقدام در مذاکرات با عراق و سوریه دست بالا را خواهد داشت و دولت ترکیه به دنبال تحقق دست بالا در مذاکرات است.

 

گفتنی است: حیدر العبادی در نشستی رسانه ای در کربلا گفت: «نگران طرحی از سوی ترکیه هستم که هدفش محقق کردن برخی اهداف داخلی و مشغول کردن ارتش در خارج از مرزهاست».

 

نخست وزیر عراق افزود: «حضور نیروهای خارجی در عراق نقض حاکمیت ملی کشور است. من از اصرار مقامات ترکیه برای حضور نیروهایشان در خاک عراق متعجبم». او، همچنین، گفت: «نیروهای ترکیه اجازۀ مشارکت در عملیات آزادسازی موصل را نخواهند یافت».

 

حیدر العبادی برای دیدار با مسئولان امنیتی و نظامی استان کربلا و بررسی طرح های امنیتی روز عاشورا به این استان سفر کرده بود.