وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه ای ناخشنودی و نگرانی این کشور را از تایید حکم اعدام «مطیع الرحمان نظامی » رهبر جماعت اسلامی بنگلادش اعلام کرده بود.

دادگاه عالی بنگلادش هفته گذشته حکم اعدام «نظامی » را به اتهام جنایات جنگی درسال 1971 تایید کرد.

«عبد الرحمن نظامی»، یکی از رهبران گروه جماعت اسلامی بنگلادش و از وزرای اسبق کابینه خالده ضیاء نخست وزیر پیشین بنگلادش، در سال 2014 توسط دادگاه جنایات جنگی بنگلادش به مرگ محکوم شده بود.

« نظامی» که در طول جنگ های استقلال بنگلادش از پاکستان در سال 1971 رهبری گروه البدر را به عهده داشت ،متهم به قتل استقلال طلبان و روشنفکران بنگلادشی شده است .

«مطیع الرحمن نظامی » امروز تحت تدابیر شدید امنیتی برای اجرای حکم اعدام به زندان مرکزی داکا منتقل شد.

«شهریار عالم»، وزیر امور خارجه بنگلادش روز سه شنبه باصدور بیانیه ای از پاکستان خواست که از دخالت در امور داخلی این کشور خودداری کند.

وی افزود:پاکستان به رغم اخطارها همچنان به دخالت درامور داخلی بنگلادش ادامه می دهد.

اعدام رهبران پیشین این گروه سبب بروز خشونت های گسترده و کشته شدن 500 نفر در درگیری طرفداران گروه جماعت اسلامی با پلیس شده است .

حکم نهایی دادگاه عالی بنگلادش در حالی صادر می شود که بنگلادش با موج جدیدی از قتل گروههای اقلیت و آزاد اندیش روبرو شده است . در دو هفته گذشته چندین فعال اجتماعی و استاد دانشگاه بدست افراد ناشناس کشته شدند.

بنگلادش پیش از این نیز چندین سیاستمدار ازجمله رهبران برجسته حزب جماعت اسلامی این کشور را به اتهام جرائم جنگی در جنگ سال 1971 اعدام کرده بود.

«بنگال شرقی » پس از جنگ پاکستان و هند در 16 دسامبر سال 1971 میلادی از پاکستان جدا شد و به نام بنگلادش در نقشه جهان ثبت شد.