به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشریه نیوزویک مدعی شد روسیه به دروغ از ساخت یک اژدر دوربرد هسته‌ای خبر داده است.

پایگاه اینترنتی نیوزویک در گزارشی به تحلیل خبر ساخت یک اژدر دوربرد با قابلیت هسته‌ای به وسیله روسیه پرداخت و مدعی شد: این خبر نمی‌تواند صحت داشته باشد، روسیه در ساخت این اژدر بلوف زده است.

 
ادعای نیوزویک: اژدر دوربرد هسته‌ای روسیه، یک بلوف سیاسی  است
 
نیوزویک در ادامه ادعایش افزود: تلویزیون دولتی روسیه 10 نوامبر (19 آبان) تصاویری از جلسه "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور این کشور، با چند نفر از مقامات ارشد ارتش سوریه منتشر کرد که در حال گفتگو و رایزنی درمورد طرح محرمانه "اژدر دوربرد هسته‌ای استاتوس 6 " بودند.
 
در تصاویر مخابره شده از این جلسه محرمانه فقط طرحی بر روی کاغذ دیده می‌شود که از پس شانه‌های یک افسر روس نمایان است. بی بی سی درمورد این تصویر اعلام کرد: مقامات روسیه طرحی هسته‌ای را دنبال می‌کنند که به موجب آن اژدر استاتوس 6 برای نابودی زیرساخت‌‌های مهم اقتصادی در خط ساحلی دشمنان مسکو به کار گرفته می‌شود. روسیه قصد دارد با استفاده از این اژدر اتمی، علاوه بر وارد کردن سنگین‌ترین خسارات ممکن به مناطق مورد نظر، با انتشار رادیواکتیو، این نواحی را برای مدت طولانی از کاربری نظامی، اقتصادی و یا دیگر فعالیت‌ها دور کند.
 
ادعای نیوزویک: اژدر دوربرد هسته‌ای روسیه، یک بلوف سیاسی  است
 
نیوزویک معتقد است انتشار تصویر طرح "استاتوس6" که در دست یک افسر روسیه است، یک انتشار تصادفی نبوده و به عمد جنین تصویری منتشر شده است. یک شبکه تلویزیونی در سوریه نمی‌تواند آنقدر بی‌احتیاط باشد که تصویری از یک طرح محرمانه را به اشتباه منتشر کند. این تصویر ظاهرا تصادفی منتشر شده است؛ اما در حقیقت کرملین قصد داشت با نمایش دادن جدیدترین اژدر ساخت روسیه به جامعه جهانی هشدار دهد  دارای تسلیحات هسته‌ای فوق پیشرفته‌ای است.
 
نیوزویک در ادامه مدعی شد: مشخص نیست وجود چنین اژدری از پایه و اساس حقیقت داشته باشد یا فقط یک بلوف سیاسی است. در طرح روی کاغذ قید شده است اژدر اتمی روسیه دارای برد 10 هزار کیلومتری است. این موضوع به روسیه اجازه می‌دهد اژدر را از آبهای همین کشور شلیک و اهدافی از ناتو و یا آمریکا را منهدم کند. سرعت اژدر استاتوس6 معادل 185 کیلومتر در ساعت است. به این معنی که اگر از آبهای شبه جزیره کولا – واغع در شمال غرب روسیه – شلیک شود و سواحا شرقی آمریکا را نشانه بگیرد، 60 ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسد. آیا کارشناسان نظامی روسیه اژدری را ساخته‌اند که برای نابودی هدف باید بیش از 2 روز در راه باشد؟
 
اگر از مدت زمان آغاز تا به نتیجه رسیدن شلیک صرف نظر کنیم، استاتوس 6 بیشترین سرعت را در مقایسه با دیگر اژدرهای ساخت روسیه دارد. سرعت 185 کیلومتر در ساعت زیر آب با صدای زیادی همراه است و اگر استاتوس 6 با این سرعت به سمت هدفی حرکت کند بدون شک شناسایی آن به دلیل ایجاد سر و صدای زیاد بسیار راحت خواهد شد.
 
نیوزویک اینطور نتیجه گرفت که روسیه به دلیل هدف قرار گرفتن از سوی داعش – اشاره به سرنگونی هواپیمای مسافربری و کشته شدن 224 سرنشین – و تحت فشار بودن از سوی ناتو و اروپا به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه، مجبور به بزرگنمایی درمورد تسلیحات جنگی خود است. ساخت اژدر استاتوس 6 با قابلیت هسته‌ای نیز نمی‌تواند صحت داشته باشد.