به گزارش پارس نیوز، 

حامد خاتمی پور دبیر مراسم برگزاری شب سرو کاشمر در همین خصوص با بیان اینکه این مراسم با همت علی دهباشی صاحب امتیاز و سردبیر مجله فرهنگی-ادبی بخارا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در مجله بخارا برنامه‌های جانبی دیگری نیز برگزار می‌شود که شب‌های بخارا و برنامه دیدار و گفت‌وگو از آن جمله است.

وی با اعلام اینکه نشست‌های شب‌های بخارا در شهرها و کشورهای مختلف و به دعوت اهالی فرهنگ آن شهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: موضوع نشست‌های شب بخارا در هر شهری که برگزار شود مربوط به تاریخ و فرهنگ همان شهر است و اگر در خارج از ایران برگزار شود با موضوع زبان فارسی و ایران شناسی خواهد بود.

وی با اعلام اینکه شب‌های بخارا تاکنون در شهرهای یزد، مشهد، بابل، گناوه، دزفول و شهرهای دیگر برگزار شده و حال با نام شب سرو کاشمر در این منطقه برگزار می‌شود، عنوان کرد: تمرکز ما در اجرای مراسم شب سرو کاشمر برروی تاریخ، ادب و فرهنگ منطقه ترشیز است.

دبیر مراسم برگزاری شب سرو کاشمر با بیان اینکه شب سرو کاشمر برگرفته از پیشینه اسطوره‌ای کهن در تاریخ این شهر است، بر برگزاری چنین نشست‌هایی جهت شناساندن تاریخ و فرهنگ شهر تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مجله بخارا در خارج از کشور خریداران و مشتاقان بسیاری دارد و گزارش شب‌های بخارا در این مجله منتشر می‌شود به همین خاطر این مراسم برای شهر، فرهنگ و تاریخ این منطقه بسیار می‌تواند حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه در روزگاری که فرهنگ‌های محلی در حال کمرنگ شدن هستند این مراسم فرصت بسیار ارزشمندی برای کاشمر است، افزود: برگزاری مراسم شب سرو کاشمر گام بسیار مهمی برای این منطقه است.

خاتمی پور با اشاره به اینکه اگر به هر طرف جغرافیایی ایران و منطقه نگاه کنیم از پیشینه بسیار عمیقی برخوردار است، عنوان کرد: اینکه لزوما اگر شهری از پیشنه کهن برخوردار باشد ملاک برگزاری این مراسم در آن شهر نیست بلکه اهالی هر شهر اعتبار و احترامی برای جناب دهباشی قائل هستند و تلاش می‌کنند به نوعی با برگزاری اینگونه برنامه‌ها از وی قدردانی کنند که در این روزگاری که با مشکلات بسیاری همراه است چنین مجله ادبی را به پیش می‌برند.

وی با اعلام اینکه مجله فرهنگی، ادبی بخارا از اعتبار و اهمیتی ویژه برخوردار است و در محافل ادبی ایران و جهان جایگاه والایی دارد، بیان کرد: در این نشست دکتر بهرام پروین گنابادی پیرامون سرو کاشمر، دکتر میلاد عظیمی درباره‌ مجله بخارا در افق فرهنگ ایران، دکتر سلمان ساکت درباره‌ عمیدالملک کندری و دکتر حامد خاتمی پور در خصوص سیر اجمالی در کارنامه کاشمر پژوهی به سخنرانی می‌پردازند.

دبیر مراسم برگزاری شب سرو کاشمر با بیان اینکه علاوه بر سخنرانی، پخش فیلم مستندی درباره سردبیر مجله بخارا جناب دهباشی و نیز اجرای موسیقی محلی از دیگر برنامه‌های این شب خواهد بود، اظهار کرد: پخش فیلم مستندی درباره علی دهباشی و مجله بخارا و اجرای موسیقی بومی و سخنرانی سردبیر مجله‌ بخارا از دیگر برنامه‌های شب سرو کاشمر است.

وی بیان کرد: شب سرو کاشمر در دنباله‌ سلسله‌ نشست‌های شب‌های بخارا پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه، به کوشش باغ حکمت ترشیز و با همکاری دانشگاه پیام نور کاشمر در محل تالار پروفسور شمس شریعت تربقان این دانشگاه برگزار می‌شود.

سرو کاشمر یا کشمر یا سرو سپند زرتشت درختیی که به باور زرتشتیان به دستور زرتشت کاشته شده است. این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و از سوی مردم ستوده می‌شد.

چندان که آوازه‌اش به متوکل خلیفه عباسی رسید. خلیفه به بریدن آن به خواجه ابوالطیب عامل نیشابور به همراه درودگری نیشابوری و آوردنش به جعفر یه فرمان داد. زرتشتیان آن شهر پیشنهاد کردند که در برابر نبریدنش، 50 هزار سکه زر بپردازند. اما این پیشنهاد پذیرفته نشد و سرو کهن‌سال را بریدند و برای خلیفه به بغداد بردند.

یک روز پیش از رسیدن درخت به بغداد، متوکل به قتل رسید و این مطابق پیش‌گویی زرتشت بود که گفته بود هر که این درخت را ببرد، کشته خواهد شد. گفته‌اند این سرو در زمان قطع شدن بیش از 1400 سال دیرینگی داشت.