۱- خدا رحمت کند مرحوم استاد سیداکبر پرورش را، او معتقد بود؛ «جاهلیت» یک پدیده‌ بی‌مرز است.
جاهلیت یک مفهوم است نه مربوط به یک زمان !
او برای پدیده جاهلیت ۴ عامل را با اتکا به قرآن و روایات قائل بود.
الف- خودپرستی؛ جاهل کسی است که خود را می‌پرستد، به خود می‌اندیشد و خود را می‌خواهد و دیگر هیچ! چنین انسانی مدام در محراب خودپرستی است و عبادتش جز در معبد خودخواهی و خودگرایی نیست.
ب- دنیاطلبی؛ از خصلت‌های دیگری که جاهلیت را پدیدار می‌کند عدم توجه به آخرت و گرایش شدید مادی است.
ج- رویگردانی از حکم خدا ؛ جاهل، حکم خدا را قبول ندارد دنبال حکم خود است.
قرآن می‌گوید هر کس از یاد خدا وحکم خدا شب کور شد و خفاش‌گونه از تابش انوار حکومت الهی چشم فرو بست پیوسته شیطان را با او قرین می‌کنیم.(زخرف آیه ۳۶)
د- بی‌تقوایی؛ تقوا یعنی خویشتن بانی یعنی مراقب خود بودن
جهل ، صفای قلب و طهارت دل انسان را مکدر و او را به کافری، حق‌پوشی و گردنکشی و عصیان وامی‌دارد.
۲- ما امروز در حال عبور از یکی از گردنه‌های جنگ سخت و نرم دشمن قرار داریم.
حریف انقلاب اسلامی به کفرگویی، قرآن‌سوزی و اندیشه‌سوزی افتاده است از اتاق فکر غرب یک گفتمان علمی و منطقی برای مصاف با اسلام و اندیشه‌های تابناک پیامبر اعظم (ص) درنمی‌آید. هیچ آرمان انسانی، علم محور و حتی عدالت‌نما از اندیشه‌های مدرنیسم و پُست‌مدرن بیرون نمی‌آید. قرآن قرن‌ها پیش در مقام تحدی می‌فرماید؛ اگر می‌توانید مثل او را یا چند سوره یا حتی یک سوره مثل قرآن را بیاورید(سوره اسراء آیه ۸۸ و سوره بقره آیه ۲۳). 
جریان جهالت آن زمان تلاش کردند چیزی نیاوردند . جریان جهالت در عصر مدرن نه‌تنها قادر نیست وارد چنین تحدی بشود، بلکه صورت مسئله را با آتش‌زدن قرآن می‌خواهد پاک کند. عجز و فروماندگی ، فروپاشی، ازهم‌گسیختگی و به هم‌ریختگی خود را زیر این آتش پنهان کند.
۳- در مقابل جهالت به عنوان یک پدیده بی‌مرز ،علم ، آگاهی، احترام به آموزه‌های وحیانی، معرفت، عرفان، ایمان به پرچم‌داری انبیا و اولیای الهی ایستاده است و غلبه در تاریخ با علم و آگاهی بوده است.
این روزها مردم ایران و جهان به تماشای بزرگترین و حماسی‌ترین و زیباترین قطعه تاریخ اسلام یعنی حادثه کربلا و روز عاشورا ایستاده‌اند.
ملت‌ها حسین (ع) و خاندان پیامبر و اهل بیت را چراغ هدایت و کشتی نجات از جاهلیت مدرن می‌دانند. همه آنچه که خداوند برای سعادت بشر توسط پیامبر اعظم اسلام ‌آورده است در قرآن جمع شده است. قرآن یک بیانیه آزادی و رهایی از قیودات شیطانی و جاهلی است. به تعبیر مقام معظم رهبری، غرب با
 قرآن سوزی از روی استیصال به یک امر خطرآفرین، توطئه‌آمیز و تلخ روی آورده و در  برابر مسلمانان آرایش جنگی گرفته است.
این آرایش به زودی به هم می‌ریزد. خداوند در قرآن وعده فرموده ؛ ما قرآن را نازل کردیم و خود هم از آن حفاظت خواهیم کرد. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (سوره حجرآیه ۹ ).
۴- فلسفه پدیداری انقلاب اسلامی در ایران اسلامی آن است، بشریت را از خودپرستی، دنیاطلبی جنون‌آمیز، رویگردانی از حکم خدا و بی‌تقوایی نجات دهد. این کار بزرگ با منطق امام حسین (ع) و معرفت الهی او و نمایش قدرت او در عاشورا و کربلا با راهبرد پیروزی خون بر شمشیر صورت گرفته و صورت می‌گیرد.
هیچ اراده‌ای در تاریخ نتوانسته است جلوی گسترش این معرفت الهی را بگیرد. این روزها در شهرهای ایران، بخش‌ها و حتی روستاها غوغاست بزرگترین اجتماع انسانی تشکیل می‌شود. محور اصلی گفتمان آنها قیام عاشورا و کار بزرگ امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. این صحنه‌ها مختص ایران نیست در همه کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی نخبگان و مردم به تماشای این نمایش بزرگ، حماسی و الهی نشسته‌اند.