به گزارش پارس به نقل از مهر، سومین كنگره بین المللی دانشجویان اسلامی جهان با محوریت پیام اباعبدالله الحسین (ع) و به مناسبت اربعین حسینی در كربلا با حضور حجج الاسلام محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نجفی روحانی مسئول بعثه‌ مقام معظم رهبری در عتبات عالیات، حمیدرضا مقدم فر مسؤول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی، مسئولان عتبه مقدسه حسینی و جمعی از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی برگزار شد. این گنگره با محوریت پیام اباعبدالله الحسین (ع) و به مناسبت اربعین حسینی، یكشنبه شب ۲۳ آذرماه در سالن همایش‌های حرم سیدالشهدا (ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عتبات عالیات، حمیدرضا مقدم فر مسئول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی، مسئولان عتبه مقدسه حسینی و جمعی از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی حضور داشتند.

نقش دانشجویان در وحدت دنیای اسلام، تبلیغ اسلام در كشورهای غیر مسلمان، پیگیری تحولات جهان اسلام و انگیزه به كشورهای مختلف برای موضع گیری صحیح درباره این تحولات از اهداف سومین كنگره بین المللی دانشجویان اسلامی جهان به شمار می‌رفت كه با محوریت پیام عاشورایی اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام سید زهیر حسن، عضو هیأت مؤسس دانشجویان مسلمان جهان، پس از بیان اهداف این همایش، گفت: هدف سازمان دانشجویان اسلامی جهان، معرفی طالبان علم در سراسر جهان به یكدیگر و زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) است.

وی با بیان اینكه پیام نهضت اباعبدالله الحسین(ع)، حریت، عزت اسلام و عدالت است، از دانشجویان خواست كه این پیام را به درستی درك كرده، و به تمان نقاط جهان برسانند كه هرگز زیر بار ظلم و جور نخواهیم رفت.

عضو هیئت مؤسسه دانشجویان مسلمان جهان تصریح كرد: حسین الگوی بشریت و شرط شناخت اسلام حقیقی است؛ باید به بشریت بفهمانیم كه اسلام ناب محمدی از كربلا سرچشمه می‌گیرد و با پرچم ولایت در نقاط مختلف دنیا شناخته می‌شود.

اتحادیه دانشجویان جهان اسلام تشكیل شود

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی در سومین كنگره بین المللی دانشجویان اسلامی جهان، مسؤولیت دانشگاهیان و اندیشمندان مسلمان را در دوران كنونی خطیر ارزیابی كرد.چ

وی خواستار تشكیل اتحادیه دانشجویان جهان اسلام و دعوت از مسلمانان جهان اسلام و دیگر كشورها برای پیوستن به این اتحادیه شد و گفت: امروز شرایط برای تشكیل اتحادیه اندیشمندان، علما و دانشگاهیان برای تحقق اهداف عاشورای حسینی فراهم شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به فلسفه اربعین، پیام نهضت امام حسین (ع) را آگاهی بخشی، بصیرت و دشمن شناسی عنوان و ابراز كرد: باید دشمن زمان خود را به درستی بشناسیم و به دیگران معرفی كنیم.

وی تصریح كرد: پیام عاشورا یعنی مبارزه با هر نوع ظلم و ستم دنیا را تسخیر كرده است؛ از این رو دشمن بیكار ننشسته است و برای رسیدن به اهداف پلید خود از شیطنت آمیزترین راه‌ها استفاده می‌كند كه در این بین رسالت اندیشمندان و دانشجویان شناخت توطئه‌ها و شگردهای دشمن است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانان را راهبرد دشمن عنوان كرد و با بیان اینكه پیروان اهل بیت (ع) پرچمدار مبارزه با دشمنان هستند، از راهپیمایی بزرگ اربعین به عنوان پدیده عجیب قرن و اقتدار جهان اسلام نام برد.

جهاد فرهنگی اصلی‌ترین رسالت دانشجویان مسلمان

حمیدرضا مقدم فر در سومین كنگره بین المللی دانشجویان اسلامی جهان، اصلی‌ترین رسالت دانشجویان مسلمان را جهاد فرهنگی بر مبنای قرآن و فرهنگ اربعین خواند.

وی در ادامه با بیان اینكه تحول بزرگی در دنیا رخ داده كه براساس آن مسیر تاریخ در حال تغییر است، درك این شرایط را ضروری دانست و افزود: دانشجویان پیشرونده و فعال در گام نخست باید شرایط جهانی را به درستی درك كنند و با اتحاد، همدلی و تعامل به دنبال نرم افزارهایی برای معرفی اسلامی باشند.

مسئول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: حاكمیت مطلق قدرت‌های بزرگ از بین رفته و دیگر كدخدای جهان، بازیگران جهانی واحدهای سیاسی و دولت‌های دست نشانده اراده كننده تحقق حوادث در دنیا نیستند؛ امروز ارزش‌های معنوی در حال حاكمیت یافتن و وعده‌های الهی در حال تحقق است.

وی جهاد فرهنگی مورد تأكید خود را نیازمند اقدامات استراتژیك خواند و با بیان اینكه دشمن به دنبال معرفی اسلام با دو قرائت است، اظهار داشت: دانشجویان مسلمان ماهیت و ابعاد اسلام ناب محمدی را به دنیا معرفی كنند و نگذارند قرائت دیگری از اسلام و آنچه بیگانه می‌خواهد معرفی شود.

مسئول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینكه نقطه عملیاتی تهاجم سنگین فرهنگی غرب سبك زندگی ا سلامی است، خاطرنشان كرد: دانشجویان سیطره و سبك زندگی غربی كه به وسیله رسانه‌ها به زندگی مسلمانان نفوذ كرده است را از بین ببرند و سبك اصیل اسلامی را ترویج دهند.

وی در پایان بر دشمن شناسی و دشمن ستیزی تأكید كرد و تبیین ماهیت جریان‌های تكفیری، مبارزه با موج اسلام هراسی در جهان، پیشرفت‌های علمی و تحول در علوم انسانی و حضور جدی در عرصه رسانه و تبلیغ را از وظایف دانشجویان اسلامی برشمرد.