به گزارش  پارس به نقل از ایسنا، احمد تویسرکانی در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری سازمان در مورد آثار الحاق کشورمان به این معاهده، گفت: این معاهده امکان کسب حمایت از اختراع را به طور همزمان در سطح تمامی کشورهای عضو که اکنون ۱۴۷ کشور هستند، فراهم می آورد و برای مخترع این امکان وجود دارد که با ثبت تنها یک تقاضانامه ثبت بین المللی اختراع از این حمایت ها بهره مند شود.

وی افزود: طبق نظام سنتی که اکنون جاری است، حمایت از مخترعین در سایر کشورها مستلزم تسلیم اظهارنامه های ثبت اختراع به نحو جداگانه در هر یک از کشورهاست تا بتوانند حمایت فراملی را کسب کنند.

تویسرکانی یادآور شد: با الحاق به این معاهده همچنین مخترعان و نوآوران کشورمان از مزیت تخفیف ۷۵ درصدی هزینه ثبت بین المللی اختراع برای کشورهای در حال توسعه نیز بهره مند خواهند شد.

وی گفت: قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراعات (PCT) در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، لکن به لحاظ کمبود امکانات و مهیا نبودن زیرساخت های اجرایی لازم، سند الحاق تاکنون تودیع نشد.

وی یادآور شد: خوشبختانه به لحاظ اقدامات اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جهت اصلاح فرایند خدمات ثبتی و اجرای پروژه خدمات الکترونیکی در اداره کل مالکیت صنعتی، موانع اجرای معاهده مرتفع و سند الحاقی تودیع خواهد شد.

معاهده همکاری ثبت اختراعات مصوب سال ۱۹۷۰ سازمان جهانی مالکیت معنوی « وایپو» است که با اصلاحاتی در سال های ۱۹۷۹،۱۹۸۴ و ۲۰۰۱ همراه بوده و از جمله معاهداتی است که تحت مدیریت این سازمان، تسهیل کننده ثبت بین المللی اختراعات است.