به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی  در آسیب شناسی فعالیت احزاب در کشورمان اظهار داشت: نظام های سکولار و نظام های غربی در رقابت های سیاسی با اینکه حکومت هایشان مبتنی بر فعالیت حزبی است، اصل نظام را نفی نکرده و یک خط قرمزهایی را رعایت می کنند.

فدایی ضمن انتقاد از فعالیت برخی احزاب خارج از چارچوب نظام و معیارها، تصریح کرد: متاسفانه ما با این پدیده ها مواجه شدیم؛ به اعتقاد ما فعالیت احزاب بعد از حاکمیت مردم و حاکمیت الهی است؛ یعنی احزاب نظام اسلامی و الزاماتِ آن را پذیرا هستند و بعد از اعتقاد و باور به الزامات نظام اسلامی، فعالیت سیاسی خودشان را سامان می دهند.

*زمینه شکل گیری جمعیت ایثارگران در سال ۷۵

دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به شکل گیری جمعیت ایثارگران در سال ۷۵ ادامه داد: این جمعیت با توجه به واقعیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاسیس شد؛ لذا عده ای از بچه هایی که سابقه تلاش های جهادی داشته و در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، احساس مسئولیت کردند که بیایند در صحنه فعالیت های سیاسی هم یک جهاد دیگری را شروع کنند و لذا در مذاکراتی که داشتیم منتهی به شکل گیری جمعیت ایثارگران شد.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه های جمعیت ایثارگران پس از ۱۸ تیر ۷۸ نضج یافت، افزود: ما بعد از ماجرای ۱۸ تیر سال ۷۸ و البته با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری یک ارتباط گسترده ای با همه گروه ها گرفتیم و همه را دعوت کردیم و دوستان دیگر هم کمک کردند.

*جمعیت ایثارگران تغییر دبیرکل را نمی پذیرد

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خصوص سازوکار این جمعیت برای جوانگرایی تصریح کرد: سازوکار ما در این زمینه مشخص است، یک بازسازی و بازبینی گذشته و آسیب شناسی کلان نسبت به همه مسائل و از جمله به کارگیری جوانها، جزء دستور ثابت ماست. مخصوصاً در بعد از انتخابات، آسیب شناسی هایی داشته ایم.

وی با بیان اینکه بنده در شورای مرکزی جمعیت ایثارگران خواستار تغییر دبیر کل بودم، ادامه داد: هدفم از طرح این پیشنهاد این است که دوستان جوانتر بیایند و تجربه پیدا کنند و ورزیده شوند، چراکه به اندازه کافی، بنده بوده ام و کفایت می کند و ما هم در کنارشان هستیم؛ البته دوستان به خاطر مصلحت و محبتی که به ما داشتند نپذیرفتند.

فدایی تاکید کرد: اگر ما به سمت و سوی جوانگرایی برویم شاید افرادی پیدا شوند که گمنام باشند، اما باید به صحنه بیایند و با فعالیت های خودشان شناخته شوند و فضای جدیدی را باز کنند.

*شرایط برگزاری کنگره جمعیت ایثارگران

دبیرکل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: این رویکرد خوشبختانه پذیرفته شده است؛ قبلا با اینکه تاکید و اصرار بر بودن من بود و بحث سخت پیش می رفت اما دنبال کردن این رویکرد به صورت جدی در دستور کار است و یک مقدار تاخیر در کنگره هایمان به خاطر تحقق اینگونه مسائل است.

وی درباره زمان کنگره جمعیت ایثارگران گفت: زمان بندی مشخصی نداریم اما فکر کنم این مقدمات فراهم شود زمینه یک تغییراتی یا رویکرد جدیدی را احساس کنیم.

*وحدت روی افراد نباید جایگزین وحدت حول اصول شود

فدایی در ادامه گفت و گو با فارس در آسیب شناسی عدم وحدت بین اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این امر چند دلیل دارد؛ یکی اینکه گروه مرجع قابل قبول فراگیر در بین اصولگرایان نبود. دوم اینکه متاسفانه، جریانات مختلف و عناصر مختلفی از بیرون اصولگرایان تلاش کردند که نگذارند اصولگرایان به وحدت برسند.

« در این زمینه تیپ های مختلفی بودند. در واقع، جریان دوم خرداد، نزدیکان آقای هاشمی و بعضی اصولگرایان متاثر از ایشان، خط اختلاف در اصولگرایی را آگاهانه دنبال می کردند؛ کسانی که حاکمیت اصولگرایی را با منافع خود در تضاد می دیدند، تلاش زیادی کردند که وحدت اصولگرایان به وجود نیاید. »

* اصولگرایان به گروه مرجع نیاز دارند

دبیرکل جمعیت ایثارگران در پاسخ به این سوال که چرا در جریان اصلاح طلب وقتی عارف باید کنار بکشد، سریع کنار می رود ولی در اصولگرایان چنین لیدری وجود ندارد؟ توضیح داد: خودخواهی ها و خودمحوری بخشی از مساله است و بخشی هم نبودن گروه مرجع و کانونی که نقش و شأن فراگیر و عمومی داشته باشد. ما یک گروه مرجع نیاز داریم که این گروه مرجع، بتواند مقبولیت عام و فراگیر داشته باشد. فردی که شخصیت کاریزماتیک داشته باشد و بتواند مقبول عموم نیروهای انقلاب واقع شود، وجود ندارد.

* هزینه تحمل احمدی نژاد به ریاست جمهوری روحانی ختم شد

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش جریان انحرافی دولت دهم در شکست اصولگرایان و اینکه چرا اصولگرایان در برخورد با این جریان سریع تر وارد عمل نشدند، گفت: بالاخره کشور نزدیک یکسال بحث فتنه را گذراند، بعد از فتنه ما در عرصه بین الملل آسیب دیدیم و مشکلات زیادی متوجه نظام شد، جایگاه ما در عرصه بین المللی آسیب دید، در درون نظام، اعتماد آسیب دید، حالا ما در این وضعیت بیاییم دولت را در معرض عدم صلاحیت و برکناری بگذاریم! این موضوع منطقی و عقلانی نبود در واقع این استراتژی و این راهبرد غلط بود.

« از آن طرف دولت، نقاط قوتی داشت، کارهای خیلی خوبی انجام داده بود و بعضی از کارهایش ادامه داشت و روی هم رفته قابل تحمل بود که بتوانیم با حفظ این دولت اصلاحاتی را انجام دهیم و کار را جلو ببریم؛البته هزینه ای داشت و هزینه اش را پذیرفتیم. بالاخره اگر این دولت را تحمل کردیم منتهی شد که آقای روحانی روی کار بیاید. »

* دولت اول احمدی نژاد در افکار عمومی اصولگرا شناخته شد

فدایی درباره اینکه چرا اعلام برائت اصولگرایان از احمدی نژاد، در افکار عمومی جا نیفتاد؟ گفت: علتش این است که آقای احمدی نژاد در دوره اول در افکار عمومی به عنوان نماد اصولگرایان مطرح شد، در دولت دوم، جریان فتنه که راه افتاد، مساله مهم تر و جدی این بود که احمدی نژاد با کابینه اش تفاوت داشت، کابینه احمدی نژاد اکثرا انسان های زحمت کش و حزب اللهی بودند؛ یعنی بدنه دولت، وزرا و کارگزاران قابل دفاع بود اما یک جریانی در درون دولت تلاش می کرد دولت را به انحراف بکشاند، ما مشکل مان آن حلقه انحرافی بود که نتوانست جریان فراگیری شود و کارش را پیش ببرد؛ ولی مزاحمت ایجاد کرد.

*لغو عضویت احمدی نژاد از ایثارگران هیچ وقت اعلام علنی نشده بود

دبیرکل جمعیت ایثارگران در همین زمینه به لغو عضویت احمدی نژاد از ایثارگران اشاره و اضافه کرد: وی بعد از ریاست جمهوری دوره اول یکی دو جلسه بیشتر نیامدند، دوره دوم اصلا نیامدند و عملاً لغو عضویت شدند منتها ما رسما اعلام نکردیم. به خاطر اینکه رئیس جمهور بودند و در آن شرایط ممکن بود سوالات و ابهامات جدیدی را درست کند، لذا هیچ وقت اعلام رسمی و علنی نشد.

*جزئیات آخرین دیدار با احمدی نژاد

وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از انتخابات تماسی با احمدی نژاد داشتید یا خیر، گفت: خیر؛ اساساً ارتباط مان در دوره دوم ایشان به حداقل رسید. البته در دوره اول ارتباط زیاد و تنگاتنگ بود و مطالب منتقل می شد هرچند ایشان به جلسات جمعیت نمی آمد و کلاً یکی دو بار بیشتر نیامد. یعنی آخرین دیدار من با ایشان همان پرونده سه هزار میلیاردی است که در کمیسیون اصل نود بودیم و در آن پرونده بنده مسئول بودم.

فدایی درباره جزئیات آخرین دیدارش با احمدی نژاد که در زمینه فساد سه هزار میلیاردی صورت گرفت، یادآور شد: وی در بدو امر، تلاش کرد که همه را متهم کند. اصلا می خواست بگوید من یک موجودی هستم که مظلوم واقع شدم و همه کمر بسته اند که من نباشم، من گفتم این حرفها چیست شما می زنید؟ نظام بانکی دست شماست، شما باید این را درست کنید، دست کسی دیگر نیست، گفت بانک های خصوصی، گفتم مدیر عامل بانک های خصوصی را هم شما می توانید تعیین کنید.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: به احمدی نژاد گفتم شما می دانید که آقای مشایی با مدیر عامل بانک ها جلسه خصوصی دارد و به صورت منظم بدون اطلاع رئیس کل بانک مرکزی جلسه داشته و آنجا تصمیماتی گرفته اند؟ او این موضوع را نفی نکرد. گفتم این مشکلات در دستگاه اجرایی دارد اتفاق می افتد و شما باید اینها را جمع کنید.

وی خاطرنشان کرد: احمدی نژاد در مورد اختلاس می خواست بگوید من اختیار ندارم؛ می خواست بگوید دولت من پاک ترین دولت است و تلاش کرد بگوید در دستگاه ما هیچ فسادی نیست و من نمونه های نقض آن را آوردم.

* احمدی نژاد و فتنه نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند

فدایی در تحلیل عملکرد و آینده سیاسی احمدی نژاد و اینکه برخی ها می گویند و برای ریاست مجلس و ریاست جمهوری دوازدهم مجدد می خواهد کادرسازی کند، اظهار داشت: نه احمدی نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند.

*جمعیت ایثارگران دیدگاه خود را به تقوی ارائه کرده است

دبیرکل جمعیت ایثارگران در ادامه این گفت و گو در خصوص وحدت اصولگرایی در انتخابات آینده مجلس و جلسات حجت الاسلام تقوی برای تجمیع اصولگرایان گفت: در حال حاضر تلاش های مختلفی صورت می گیرد. افراد مختلفی تلاش می کنند و به احتمال زیاد به نتیجه ای خواهد رسید ولی منحصر به آن نیست. ضمن اینکه ما دیدگاه هایمان را به جناب آقای تقوی که فردی صالح و خیرخواه است انتقال دادیم. مطالب مختلفی را به ایشان عرض کردیم. گفتیم به عنوان خیرخواه وارد معرکه شدید انشاءالله موفق شوید. ولی شما بدانید حضرت آیت الله مهدوی و دیگران نتوانستند کاری بکنند؛ ما نفی نمی کنیم. هر کسی هر تلاشی در این راستا بکند ما قبول داریم.

*علت عدم حضور در جلسات مشترک تقوی

وی درباره عدم شرکت تشکل متبوعش در جلسات وحدت تقوی و اینکه آیا عدم حضور نفی عمل نیست؟ توضیح داد: ما گفتیم حضور ما و بیان بعضی از اشکالات نقض غرض است لذا شما کار را انجام دهید و ما ارتباط با شما را حفظ خواهیم کرد.

*پایدارترین وحدت با گفتمان ارزشی به نتیجه می رسد نه وحدت سیاسی

فدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به بحث انتخابات مجلس قائل به وحدت اصولگراها قبل از انتخابات هستید یا معتقدید طیف های مختلف اصولگراها باید وارد مجلس شوند و سپس داخل مجلس به وحدت برسند؟ تصریح کرد: ایجاد وحدت دشوار و ضروری است؛ ما برای وحدت مراتب قائل هستیم. هم به لحاظ حوزه موضوع وحدت و هم به لحاظ مفهوم و هم به لحاظ مصداق.

« ما وحدت را در حوزه جهان اسلام قائل هستیم، وحدت مسلمین جهان، وحدت شیعیان، وحدت ایرانیان، وحدت سیاسی؛ به لحاظ مفهوم نیز، روی مفاهیم گفتمانی ما باید بتوانیم وحدت را سامان بدهیم. پایدارترین وحدت، وحدتی است که با محتوای گفتمان ارزشی به نتیجه برسد لذا در حوزه سیاسی اگر آن مبانی خوب جا نیفتد به وحد ت های سیاسی کارانه تبدیل می شود که مصداق عینی آن سهمیه خواهی و سهمیه بندی است و بعضی اوقات به همین دلیل وحدت به هم می خورد. »

*وحدت گفتمانی مدل جدید برای انتخابات آینده است

دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره مدل جدید و سازوکار وحدت که قرار است برای انتخابات آتی پیاده شود، متذکر شد: بالاخره آن چیزی که اهمیت دارد و به نظر می رسد در این مقطع بیش از هر زمان باید به آن اهتمام ورزید، اولویت دادن به وحدت گفتمانی است.

*احتمال ائتلاف جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری در انتخابات آینده

وی درباره اینکه آیا به طور مصداقی جمعیت ایثارگران می خواهد با پایداری ائتلاف داشته باشد یا خیر؟ تاکید کرد: ما با همه اصولگراها می خواهیم وحدت داشته باشیم.

*کاندیدای انتخابات مجلس آینده نمی شوم

فدایی درباره کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس آینده نیز تصریح کرد: اساساً روحیه مجلسی ندارم از اول هم نداشتم، فکر می کردم بیرون از مجلس بهتر می توانم کار کنم تا در مجلس.

دبیرکل جمعی ایثارگران درباره آینده سیاسی جبهه پایداری اظهار داشت: دوستان پایداری از بدو تاسیس شان گفتند ما می خواهیم کار گفتمانی کنیم نه کار سیاسی، در روز اعلام موجودیت شان که ما را دعوت کردند من با آنها شرط کردم اگر کار سیاسی کنید من شرکت نمی کنم؛ ولی در مسیر راه شاید ضرور ت هایی برایشان پیش آمد و خودشان باید دلیلش را بیاورند که چرا در اوج کارهای سیاسی که انتخابات است ورود پیدا کردند.

وی متذکر شد: فکر کنم تشکیلات آنها مهیای کار سیاسی نبود، بلکه ظرفیت تشکیلات گفتمانی بود، بنابراین الان نیز اگر می خواهند کار سیاسی کنند باید الزامات کار سیاسی را فراهم کنند در غیر این صورت باید به کار گفتمانی بازگردند.

فدایی در پاسخ به این سوال که چقدر این نقش را برای اصولگرایان تحول خواه که امروز جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان هستد، قائل هستید و آنها چه تاثیرگذاری در انتخابات داشتند، اظهار داشت: ما به این جمع بندی رسیده ایم که یک خلأهایی در اردوگاه نیروهای ارزشی وجود دارد، گروه های مرجع آسیب دیدند و لیست هایی که در انتخابات معرفی می شد تکراری بود و تقریبا در یک سیکل بسته ای صورت می گرفت.

این فعال اصولگرا افزود: تقریبا تا انتخابات مجلس ششم اینگونه بود و یک نوآوری و خلاقیت با حفظ اصول و ارزش ها باید اتفاق می افتاد و یک جوانگرایی و گردش نخبگان باید رخ می داد لذا این ضرورت ورودمان به عرصه شد و آنچه این دیدگاه را تقویت کرد حوادث پس از ۱۸ تیر سال ۷۸ بود.

*ورود زودهنگام دولتی ها به بحث انتخابات به ضرر روحانی است

وی در ادامه در خصوص ورود زودهنگام به انتخابات از سوی دولتی ها و غفلت از حماسه اقتصادی تصریح کرد: اولاً تمام اتهاماتی را که جریان فتنه نسبت به انتخابات سال ۸۸، وارد می کند که البته اتهامات بیجا و غلطی است، چنانچه آقای روحانی نسبت به آن مراقبت نکند این اتهامات متوجه آقای روحانی و دولتش خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه این اتهامات از سوی منسوبین به دولت مثل آقای یونسی که در دولت مسئولیت دارد به آنها وارد خواهد شد، افزود: ورود به این بحث ها و چنین موضع گیری هایی این اتهامات را متوجه دولت می کند و این به زیان آقای روحانی، دولت و ملت است.

*جنس خواسته حجاریان برای انحلال مجلس دیکتاتورمآبانه است

دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره اظهارات حجاریان مبنی بر انحلال مجلس، نیز تصریح کرد: ما یک روزی در پایان دولت کارگزاران، شاهد این بودیم که یک عده طومار درست می کردند و سعی داشتند ممنوعیت بیش از دو دوره ریاست جمهوری را بردارند؛ این در واقع یک اراده سیاسی تمامیت خواهی و قدرت طلبی بود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات در جهت منافع و مصالح عالی کشور نبود و آن هم خارج از ضوابط و معیارهای قانون اساسی صورت گرفت؛ یعنی جریانات قدرت برای بقای در قدرت، حاضرند قانون اساسی را تغییر بدهند؛ لذا اینگونه حرفها همین جنس را دارند و آنها فکر می کنند اینکه مجلس تعطیل یا منحل شود می توانند بقای در قدرت را برای خودشان داشته باشد و این یک نوع تمامیت خواهی است که جنس آن نیز دیکتاتوری است.

فدایی درباره هجمه اصلاح طلبان برای منتسب کردن اختلاس سه هزار میلیاردی و بابک زنجانی به جریان اصولگرایی، گفت: بنده یک آسیب شناسی کلانی که از مسائل سیاسی کشور دارم این است که دعواهای سیاسی نیروهای وفادار به نظام باعث شده که یک حاشیه امنی برای یک عده آدم فاسد و حتی نفوذی به وجود بیاید.

*سه دولت گذشته هیچ برخورد جدی با فاسدان اقتصادی نداشته اند

« برای آدم های نفوذی و فاسد، فساد که می گویم هم فاسد اخلاقی و هم فاسد اقتصادی، حاشیه امن درست شده است و اتفاقاً این افراد فاسد از کسانی بوده و هستند که همیشه به دعواهای سیاسی دامن زده اند و خودشان کنار بودند و مشکل درست کردند. این بحث مهمی است. اصلا بحث خطی نیست، آدم فاسد اگر قدرت، دست اصولگرایان باشد با اصولگرایان است و اگر اصلاح طلبان سرکار بیایند، اصلاح طلب است؛ لذا این آدم ها در دوره هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد پرونده داشته اند و هیچ وقت نیز برخورد جدی با آنها نشده است. »

*گفتمان اعتدال روحانی کمرنگ شده است

این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم با شعار اعتدال خاطرنشان کرد: آقای روحانی گفتمان اعتدال را مطرح کرد اما در حال حاضر این شعار کمی کمرنگ شده است چون گفتمان اعتدال تعریف نشده و بعضی نیز خواستند از آن، سوءاستفاده کنند بنابراین اگر این گفتمان اعتدال خوب تعریف و تبیین شود و مبتنی بر مبانی دینی و ارزشی ما باشد، مساله ای ندارد و طرفدار آن هستیم ولی اگر گفتمان اعتدال بخواهد زمینه ای شود که جریانات انحرافی بخواهند در سایه این گفتمان خودشان را جاسازی و تعریف کنند، قطعا ما نمی پسندیم و موضع خواهیم گرفت.

*گره زدن مشکلات اقتصادی به تحریم مصرف تبلیغاتی دارد

وی به انتقاد دیگری از دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی پرداخت و تاکید کرد: اینکه دولت آقای روحانی بحث مشکلات اقتصادی را به تحریم ها و بحث هسته ای گره می زند، حتماً حرف درستی نیست و قطعا آقای روحانی می داند بیان این گونه مسائل، بیشتر خرج تبلیغاتی دارد تا تعیین راهبرد و سیاست و برنامه ریزی برای کشور.

« همه کارشناسان و دولت مردان می دانند که ریشه مشکلات اقتصادی و مساله اصلی اقتصاد ما تحریم نیست. بلکه مشکلات ساختاری در اقتصاد، سیاستهای اقتصادی، روش ها و مدیریت اقتصادی است. »

* اصلاح اقتصادی را در گرو مذاکرات دانستن استراتژی غلطی است

فدایی درباره توافق نامه ژنو و سمت و سوی آن در این زمینه خاطرنشان کرد: ما نمی گوییم ارتباط مان با دنیای بیرون قطع کنیم اشتباه نشود. ما باید با توجه به شرایط دنیا مذاکرات کنیم ولی به آن دل نباید خوش کنیم ما اگر اصلاح اقتصادی مان و سامان اقتصادی مان در گرو مذاکرات بدانیم، حتما اشتباه بزرگ و استراتژی غلطی است که با بن بست مواجه می شود لذا یک نگاه، ساده لوحانه است.